Zabezpieczenie piwnic Okrąglaka

Tramwaje będą mogły skręcić z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego po wybudowaniu nowego łuku torowego. By mógł on powstać rozpoczęła się rozbiórka części piwnic Okrąglaka.

Ujęcie z góry na prace na placu budowy przy Okrąglaku. Po prawej stronie widać budynek okrąlaka, u dopłu pracowników na placu budowy, po środku torowisko tramwajowe, po lewej kamienice. - grafika artykułu
Ściana oporowa zabezpieczy piwnice Okrąglaka.

ramwaje będą mogły skręcić z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego po wybudowaniu nowego łuku torowego. Trwają właśnie prace, dzięki którym sieć tramwajowa w centrum Poznania zyska nowe możliwości. Na tym etapie wykonawca koncentruje się na rozbiórce części piwnic Okrąglaka pod pasem drogowym, by w tym miejscu mógł powstać łuk dla tramwajów.

Jak informują Poznańskie INwestycje Miejskie demontaż odbywa się z dużą ostrożnością, bez użycia ciężkiego sprzętu wyburzeniowego. Wynika to z troski o zabytek, jakim jest Okrąglak. Do tej pory rozebrane zostały stropy i część ścian piwnic. Regularnie wywożony jest gruz, w marcu na plac budowy przywieziono stal zbrojeniową, a od tego tygodnia pracuje tu palownica. Jej zadaniem jest wzmocnienie podłoża mikropalami pod przyszłą konstrukcję ściany oporowej, która odseparuje budynek od usuwanej części podziemnej. Okrąglak jest i będzie chroniony przed nadmiernymi drganiami - zarówno podczas robót, jak i po zakończeniu inwestycji, gdy pojadą tędy tramwaje. Wewnątrz budynku oraz w piwnicach zamontowano sensory drgań, co pozwala na bieżące monitorowanie sytuacji. Prowadzony jest też monitoring geodezyjny.

Z kolei całkowite wyburzenie stropu nad piwnicą i odcięcie ścian przylegających do zasadniczej bryły Okrąglaka uchroni go przed drganiami wywoływanymi przez przejeżdżające tramwaje. Płyta torowa nowego łuku tramwajowego posadowiona zostanie na macie wibroizolacyjnej, co pozwoli spełnić normy w zakresie komfortu dla ludzi przebywających w budynku.  Ostatnim etapem zadania będzie przełożenie sieci trakcyjnej i roboty wykończeniowe przy Okrąglaku. Zakładany termin zakończenia robót to tegoroczne wakacje.

Łuk umożliwiający skręt tramwajów z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego jest dopełnieniem prac w rejonie Okrąglaka i placu Wolności zrealizowanych do tej pory w ramach Programu Centrum. Umożliwi tramwajom skręt w prawo z ul. 27 Grudnia. Będą mogły kontynuować jazdę nie tylko przez ul. Fredry - w kierunku mostu Teatralnego lub przez ul. Gwarną - w stronę ulicy Św. Marcin, ale także zyskają możliwość kursów w kierunku Garbar i Śródki. Sieć torowa w centrum zyska na elastyczności i będzie bardziej odporna na ewentualne awarie. Docelowo będzie można szybciej podróżować między północą a południem miasta po przebudowie ul. Ratajczaka oraz wydłużeniu trasy naramowickiej.

Śródło informacji i więcej zdjęć na stronie PIM.