Wartostrada - rusza budowa łącznika przy moście Chrobrego

Kolejne inwestycje ułatwią poruszanie się i rekreację nad Wartą. W rejonie tzw. Cypla powstanie łącznik umożliwiający zjazd na Wartostradę z mostu Bolesława Chrobrego, czyli od ul. Estkowskiego do rejonu zaplecza przystani w Starym Porcie. Tam połączy się z istniejącym odcinkiem Wartostrady, który biegnie pod mostem do ul. Czartoria.

Wartostrada - rusza budowa łącznika przy moście Chrobrego (foto: PIM) - grafika artykułu
Wartostrada - rusza budowa łącznika przy moście Chrobrego (foto: PIM)

- W przyszłym tygodniu przekażemy wykonawcy plac budowy, roboty potrwają do końca tego roku. Łącznik powstaje z myślą o pieszych i rowerzystach, dzięki inwestycji poprawi się dostęp do Wartostrady. Dodatkowo przy wybudowanym przez nas w ubiegłym roku zapleczu przystani powstaną schody prowadzące do ul. Estkowskiego - mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Oprócz budowy łącznika i schodów na skarpie, zadanie obejmuje również remont dojścia do istniejących schodów prowadzących na brzeg rzeki. Nowa infrastruktura nad Wartą będzie oznakowana, oświetlona i objęta monitoringiem wizyjnym.

Podpisano także umowę z wykonawcą wyłonionym w przetargu na przebudowę odcinka wzdłuż wschodniego brzegu rzeki, między mostami Królowej Jadwigi a Przemysła I. Zadanie dotyczy zaprojektowania, a później przebudowy istniejącej ścieżki pieszo-rowerowej, która znajduje się na wale przeciwpowodziowym rzeki i w znacznej części biegnie przez Park nad Wartą. To odcinek liczący w sumie ponad 1,8 km długości. Dziś ścieżka dla pieszych i rowerzystów jest tam nierówna i spękana. Po przebudowie będzie bezpieczniej i bardziej komfortowo za sprawą m.in. nowej nawierzchni, monitoringu, oświetlenia i małej architektury. Przewidziana szerokość trasy to 6 metrów z podziałem na ścieżkę rowerową i część pieszą. Priorytetem przy modernizacji będzie zachowanie w jak najszerszym możliwym zakresie drzew. Realizacja prac budowlanych planowana jest na 2021 r.

Od wakacji można już korzystać z ok. półkilometrowego odcinka łączącego okolice wiaduktu kolejowego z mostem Mieszka I, którym można dojść lub dojechać do tarasu przy Bramie Poznania ICHOT. To alternatywna trasa tuż nad Cybiną, pomaga ominąć kolizję z wejściem do Bramy. Jest wyposażona w oświetlenie i monitoring, a także w tzw. małą architekturę, jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.

Zakończyła się także procedura odbiorowa podsumowująca cały zakres zadania pod nazwą "Budowa Wartostrady pieszo-rowerowej w Poznaniu wraz z oświetleniem, monitoringiem wizyjnym oraz małą architekturą". Roboty realizowane były w 2019 i 2020 r., obejmowały budowę nowych odcinków od mostu Królowej Jadwigi do parku w Starym Korycie Warty, pomiędzy ulicami Czartoria i Chwaliszewo oraz przy Bramie Poznania ICHOT. W ramach tego zadania starsze odcinki Wartostrady zostały wyposażone w monitoring, oświetlenie i małą architekturę. Powstały także trzy parkingi rowerowe: przy moście Rocha (od ul. Ewangelickiej), moście Chrobrego (od ul. Czartoria) oraz na dworcu PKP Garbary. Ten ostatni wyróżnia się dwoma poziomami - rowerzyści mogą umieścić rower na górze za pomocą specjalnego mechanizmu.

PIM