Tramwaje wracają do centrum Poznania
- Mamy kolejną bardzo dobrą wiadomość dla mieszkańców Poznania. 13 maja tramwaje wrócą nie tylko na trasę PST, ale także do Centrum: na ulice Fredry, Mielżyńskiego oraz Św. Marcin - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - W pierwszej kolejności zależało nam na jak najszybszym przywróceniu ruchu tramwajowego, ponieważ transport publiczny jest kluczowy w naszym mieście. Zyskaliśmy trwałą, bezpieczną infrastrukturę, z której będziemy korzystać przez wiele kolejnych lat. Dziękujemy pasażerom za cierpliwość, jaką wykazali w miesiącach wyłączenia tych tras z ruchu - dodaje prezydent.
- Stopniowo przywracamy ruch tramwajowy w centrum. Od ubiegłego roku pasażerowie mogą dojechać do Al. Marcinkowskiego od ul. Podgórnej, a od 1 kwietnia dostępna jest trasa przez ul. Towarową. Tym samym większość tras w centrum będzie już w użyciu. W kolejnych miesiącach będziemy koncentrować się jeszcze na torowiskach w ul. Gwarnej, 27 Grudnia i pl. Wolności - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Jak pojadą tramwaje?
Od 13 maja pasażerowie będą mieli do wyboru kilka linii jadących przez centrum. Korzystając z tramwajów numer 7, 8 i 17 będzie można przejechać z mostu Teatralnego na drugą stronę Warty. "Siódemka", której trasa liczyć będzie aż 17,7 kilometrów, przejedzie przez najważniejsze ronda w mieście - Solidarności, Śródka, Rataje, Starołęka i Jana Nowaka Jeziorańskiego, by dojechać na Ogrody. "Ósemka" wróci na swoją tradycyjną trasę z Miłostowa przez centrum, na Górczyn. Z kolei "siedemnastka" pojedzie z Ogrodów przez Jeżyce, most Teatralny i rondo Śródka na Zawady.
Na trasę PST wrócą linie 12, 14, 15 i 16. Trzy pierwsze kursować będą po swoich stałych trasach sprzed rozpoczęcia prac. Z kolei linią nr 16 będzie można dojechać przez ul Św. Marcin do Al. Marcinkowskiego. Przy Galerii MM, między ul. Piekary a Al. Marcinkowskiego powstanie tymczasowy przystanek, skąd "szesnastka" ruszać będzie z powrotem na Piątkowo. Będzie tam można przesiąść się na tramwaje linii nr 9 i 13 kursujące w kierunku Dębca i Starołęki.
- Przejazd "16" w kierunku Rataj nie jest obecnie możliwy z uwagi na konieczność zachowania bezpieczeństwa pasażerów. Dziś tramwaje 9 i 13 kończą i rozpoczynają swoje trasy na Alejach Marcinkowskiego wykonując manewr cofania z przystanku końcowego (znajdującego się przed gmachem NBP) na początkowy (przy Galerii MM). Trzeba przy tym zachowywać bardzo dużą ostrożność, dlatego skierowanie kolejnej linii kursującej tym odcinkiem obecnie nie jest możliwe. Tylko taki układ linii pozwoli na udostępnienie pasażerom możliwości dojazdu z centrum przez Św. Marcin do Kaponiery, ponieważ torowisko w ul. 27 Grudnia przechodzi modernizację - wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Oznacza to, że tramwaje linii 16 na odcinku od Gwarnej do Al. Marcinkowskiego będą jeździły wahadłowo po jednym torze w obu kierunkach. Przed ul. Kościuszki zamontowany zostanie specjalny, tymczasowy rozjazd nakładkowy, który zostanie usunięty po udostępnieniu wszystkich tras w centrum. Umożliwi on przejazd w obu kierunkach między ul. Gwarną a rejonem ul. Piekary i Al. Marcinkowskiego i zmianę toru. Nakładka to rozwiązanie tymczasowe - gdy już nie będzie potrzebna, to nawierzchnia przy torowisku zostanie przywrócona do stanu pierwotnego.
W najbliższych tygodniach realizowane będą jeszcze prace wykończeniowe, standardowo przeprowadzone zostaną również próbne przejazdy techniczne, które przetestują nową infrastrukturę przed wznowieniem ruchu tramwajowego.
Szczegółowy opis zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej od 13 maja można znaleźć w komunikacie Komunikacja publiczna od 13 maja oraz na stronach ZTM i MPK.
Ostatni odcinek nowego torowiska na Św. Marcinie
Na ul. Św. Marcin prace realizowane są kompleksowo. W torowisku zastosowana została technologia poprawiająca bezpieczeństwo i ograniczająca hałas. Pasażerowie od 13 maja będą mogli wysiadać i wsiadać do tramwaju na przystanku przy Zamku. Dzięki inwestycji powstał tam także bliźniaczy przystanek dla tramwajów jadących w kierunku ronda Kaponiera. Wcześniej pasażerowie mieli możliwość korzystania jedynie z tego w stronę centrum. Przystanek przy Zamku będzie stopniowo zyskiwał docelowe wyposażenie, takie jak wiaty i ławki.
Ul. Św. Marcin między Gwarną a mostem Uniwersyteckim nadal pozostanie placem budowy, dlatego należy zachować szczególną ostrożność. Kontynuowane będą tam prace w ramach Programu Centrum, m.in. związane z nawierzchnią jezdni i chodników. Zakończenie robót na tym odcinku planowane jest na lato.
Przebudowa ul. Św. Marcin między Gwarną a mostem Uniwersyteckim wraz ze skrzyżowaniem z al. Niepodległości i ul. Towarową to kolejna odsłona szerszego projektu rewitalizacji śródmieścia. To już ostatni odcinek ul. Św. Marcin, gdzie wymienione zostało torowisko tramwajowe. Najpierw wykonany został fragment między ul. Gwarną a Ratajczaka, następnie między ul. Ratajczaka i Al. Marcinkowskiego, a w ostatnim czasie dostosowywane jest także skrzyżowanie ul. Św. Marcin i Ratajczaka do przyszłej trasy tramwajowej w kierunku Wildy. Obecnie prace trwają również na skrzyżowaniu ul. Św. Marcin i Gwarnej.
Przed wznowieniem ruchu na ul. Św. Marcin, zrealizowane zostaną jeszcze prace konserwacyjne w torowisku tramwajowym na odcinku ul. Św. Marcin między ulicami Gwarną a Ratajczaka.
Skrzyżowanie ul. Św. Marcin i Ratajczaka jest dostosowywane do planowanej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka. Roboty realizowane są tam teraz, przez wykonawcę pozostałych prac w ramach Programu Centrum, dzięki czemu podczas budowy odcinka trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka nie będzie konieczności ponownego wyłączenia skrzyżowania z ruchu tramwajowego. Wprowadzane są tam docelowe rozwiązania, jak rozjazd pozwalający na przejazd z kierunku zachodniego ul. Św. Marcin w ul. Ratajczaka w kierunku południowym.
Równolegle przebudowywana jest ul. Gwarna wraz ze skrzyżowaniem z ul. Św. Marcin. Prace na łuku torowym potraktowane zostały priorytetowo, by było możliwe przywrócenie ruchu tramwajowego na ul. Św. Marcin.
Skoordynowane inwestycje
Torowiska tramwajowe w ulicach Fredry i Mielżyńskiego przebudowane zostały przez wykonawcę zakresu Programu Centrum obejmującego okolicę Okrąglaka i placu Wolności. Zużyta infrastruktura torowa wymieniona została na całym odcinku od mostu Teatralnego do pl. Cyryla Ratajskiego - zamontowane zostały nowe szyny, płyty torowe i sieć trakcyjna. Nową nawierzchnię zyskała platforma przystanku Most Teatralny od strony ul. Fredry. Ułożono również nową nawierzchnię bitumiczną jezdni przy torowisku między mostem a al. Niepodległości. Zmiany widać też na placu Cyryla Ratajskiego, gdzie oprócz torowiska i trakcji, wymieniona została także nawierzchnia platform przystankowych. Ponadto pod ul. Mielżyńskiego wymieniona została infrastruktura wodno-kanalizacyjna.
Prace na ul. Fredry i Mielżyńskiego zostały skoordynowane z Programem Centrum, w ramach którego gruntownie przebudowywany jest węzeł przy Okrąglaku, gdzie zbiegają się torowiska z ulic Mielżyńskiego, Fredry, Gwarnej i 27 Grudnia. Tym samym wykorzystany na wymianę zużytej infrastruktury został czas, w którym tramwaje nie miały możliwości przejazdu przez ul. Fredry i Mielżyńskiego z uwagi na przebudowę węzła przy Okrąglaku. Zgodnie z zapowiedziami, priorytetem było wykonanie węzła w zakresie umożliwiającym przejazd tramwajów z ul. Fredry w ul. Mielżyńskiego i na odwrót. Dzięki temu będą one mogły wrócić na trasę między mostem Teatralnym a pl. Ratajskiego już w połowie maja.
Czas, w którym tramwaje nie mogą skręcić z ul. Roosevelta w most Teatralny, wykorzystało także MPK Poznań na wymianę łuków na torowisku. Szyny w tym miejscu były już mocno zużyte. Ich wymianę zaplanowano podczas obecnego zamknięcia tej części torowiska, tak by nie powodować dodatkowych utrudnień dla pasażerów.
Więcej zieleni
Nowa zieleń jest bardzo ważnym elementem Programu Centrum. Na ul. Św. Marcin między ul. Gwarną a al. Niepodległości posadzono już 18 platanów i 12 wiązów, które tworzą dwa szpalery drzew wzdłuż torowiska tramwajowego. Na odcinku od ul. Kościuszki do Gwarnej posadzona jest już część zieleni niskiej w pasie między torowiskiem a jezdnią. Docelowo wzdłuż chodnika przed Aulą Uniwersytecką i Collegium Iuridicum - po północnej stronie ul. Św. Marcin - będą rosły również platany oddzielające chodnik i drogę rowerową od jezdni. Na odcinku od al. Niepodległości do mostu Uniwersyteckiego pojawi się w sumie jeszcze 19 drzew (oprócz platanów także grusze i lipa). Cały zakres tego etapu Programu Centrum - od ul. Gwarnej do mostu Uniwersyteckiego wraz ze skrzyżowaniami - wzbogaci się o 49 drzew oraz liczne nasadzenia zieleni niskiej: krzewów i bylin.
PIM, ZTM, RB