100 mln zł na inwestycje w Poznaniu
![Grafika przedstawia wizualizację ulicy Ratajczaka po remoncie. Po prawej stronie widać chodnik z zieloną roślinnością. Z przeciwka nadjeżdża tramwaj. Po lewej stronie jedzie rowerzysta po ścieżce rowerowej. W tle budynki kamienic. Pod grafiką pasek wskazujący źródła finansowania z Unii Europejskiej i loga tych instytucji. - grafika artykułu](/mim/rewitalizacja/pictures/obrazek,pic1,1194,246389,432900,show2.jpg&_sst=1738754022325)
Pozyskane dofinansowanie, pozwoli odmienić też samą ulicę Ratajczaka. Zostanie tam uspokojony ruch samochodowy. Odcinek od ul. Św. Marcin do skrzyżowania z ul. Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich będzie bardziej przyjazny mieszkańcom - zostanie objęty strefą zamieszkania. Kierowcy na takim terenie nie mogą przekraczać prędkości jazdy 20 km/h. Wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa przechodniów. Po obu stronach ulicy zaprojektowano miejsca, gdzie posadzona zostanie niska zieleń oraz drzewa. Będzie to ciąg z ogródkami, ławeczkami i miejscami postojowymi utrzymany w klimacie zielonej alei. Przestrzeń rozświetlą nowe lampy. Cała ulica ma też zachęcać do jazdy rowerzystów, ponieważ powstaną ścieżki rowerowe.
100 mln zł pozwoli nie tylko na zdecydowane poprawienie komunikacji zbiorowej w Poznaniu, ale stworzy spokojne miejsce w rejonie ulicy Ratajczaka. Będzie to obszar przyjazny osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ma być tu bowiem zastosowany bezprogowy układ nawierzchni. Wprowadzone zostaną również oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami pomagające dotrzeć np. na przystanek.
Dzięki realizacji inwestycji poruszanie się komunikacją zbiorową będzie sprawniejsze. Skróci się bowiem dojazd z Wildy i Dębca do centrum. Dziś tramwaje kursują przez ul. Królowej Jadwigi, Strzelecką i przez pl. Wiosny Ludów oraz ul. Podgórną, docierając w okolice placu Wolności. Nowa trasa, po wybudowaniu prawoskrętu dla tramwajów z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, będzie dodatkową osią komunikacyjną w relacji południe-północ Poznania, a w dalszej perspektywie połączeniem tramwajowym z Garbar w stronę Naramowic.
Środki będą pochodziły z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Umowa została zawarta między Miastem Poznań a Centrum Unijnych Projektów Transportowych. 100 milionów złotych będzie przeznaczonych na realizację projektu "Program Centrum - etap II - budowa trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicy Ratajczaka - II faza". To kolejny etap inwestycji w sercu stolicy Wielkopolski. Część trasy tramwajowej jest już gotowa - w 2023 roku ukończony został odcinek pomiędzy ul. Św. Marcin i 27 Grudnia przy Bibliotece Uniwersyteckiej. Teraz Miasto będzie realizowało zasadniczą część prac od ul. Św. Marcin do węzła Matyi/Wierzbięcice/Królowej Jadwigi.
#FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie
Zobacz również
![Wizualizacja ulicy Ratajczaka U góry grafiki umieszczono zdjęcie przedstawiające widok na ulicę Ratajaczka przedstwiającym chodnik, ulicę z rzędem zaparkowanych samochodów oraz kamienice w tle. Zdjęcie zaopatrzono podpisem - obecnie. Poniżej umieszczono widok na tę ulicę po remocie, przedstawiajacej chodnik, ulicę z szynami tramwajowymi i kamienice, z podpisem - wizualizacja. Na samym dole znajduje się pasek z logotypami źródła finansowania inwestycji.](/mim/rewitalizacja/pictures/u-gory-grafiki-umieszczono-zdjecie-przedstawiajace-widok-na-ulic,pic1,1194,0,432870,show2.jpg?_sst=1738754022325)
Zieleń na ul. Ratajczaka będzie przygotowywana do przesadzeń
![Ulica Ratajczaka Widok na ulicę Ratajczaka. Po prawej stronie znajduje się chodnik. Po obu stronach ulicy ciąg zaparkowanych samochodów. W tle kamienice.](/mim/rewitalizacja/pictures/widok-na-ulice-ratajczaka-po-prawej-stronie-znajduje-sie-chodnik,pic1,1194,0,432899,show2.jpg?_sst=1738754022325)
Kolejne spotkanie informacyjne dla mieszkańców ul. Ratajczaka
![Za kilka miesięcy tramwaje będą mogły pojechać po nowym łuku przy Okrąglaku. Docelowo - po przebudowie ul. Ratajczaka oraz wydłużeniu trasy naramowickiej - będzie można szybciej podróżować między północą a południem miasta Nowy łuk torów tramwajowych przy Okrąglaku i nadjeżdżający tramwaj. W tle miejskie kamienice.](/mim/rewitalizacja/pictures/nowy-luk-torow-tramwajowych-przy-okraglaku-i-nadjezdzajacy-tramw,pic1,1194,0,432590,show2.jpg?_sst=1738754022325)
Nowy łuk przy Okrąglaku gotowy latem
![Projekt zmiany Gminny Program Rewitalizacji dla Miasta Poznania. Grafika Gminnego Programu Rewitalizacji dla Miasta Poznania przedstawia najważniejsze lokalizacje i punkty orientacyjne w śródmieściu. Schemat ukazuje także pasażerów stojących przed tramwajem, pieszych, rowerzystę oraz drzewa. Grafiki umieszczone są pomiędzy strzałkami w odcieniach czerwieni i zieleni.](/mim/rewitalizacja/pictures/grafika-gminnego-programu-rewitalizacji-dla-miasta-poznania-prze,pic1,1194,0,431087,show2.jpg?_sst=1738754022325)