RAPORT NIK - FINANSOWANIE ZADAŃ OŚWIATOWYCH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Kontrolę przeprowadzono z inicjatywy NIK w okresie od 19 marca do 8 lipca 2003 r. i objęto nią 70 jednostek, w tym: 35 gmin i 33 starostwa powiatowe oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu i Ministerstwo Finansów. Celem kontroli było dokonanie oceny wykorzystania przez jednostki samorządu terytorialnego (j.s.t.) w 2002 r. środków finansowych na zadania oświatowe, w szczególności części oświatowej subwencji ogólnej.
Na realizację zadań oświatowych j.s.t.otrzymały w 2002 r.subwencję oświatową w wysokości 22.318.178,0 tys.zł, tj. 15,4% planowanych na ten rok dochodów budżetu państwa oraz dotacje budżetowe w wysokości 774.410 tys. (gminy - 14.605.948,0 tys.zł, powiaty - 8.042.610,0 tys.zł i województwa - 444.030,0 tys.zł). W 2002 r. jednostki te wydatkowały na realizację zadań oświatowych środki w wysokości 32.428.242,0 tys.zł.w tym środki z subwencji oświatowej i i dotacji budżetu państwa oraz środki z innych źródeł (własne).
W skontrolowanych gminach subwencja oświatowa mogła w 2002 r.pokryć 89,7% kosztów zadań oświatowych objętych subwencjonowaniem, podczas gdy w kontrolowanych powiatach subwencja mogła pokryć 98% kosztów realizowanych przez nie zadań.
W ocenie NIK w finansowaniu zadań oświatowych j.s.t.w 2002 r.wystąpiły istotne nieprawidłowości, polegające na: nieuwzględnieniu przez MENiS w zasadach podziału subwencji oświatowej standardów zatrudnienia nauczycieli, nierzetelnym planowaniu i realizacji budżetów przez większość skontrolowanych gmin i powiatów oraz nierzetelnie prowadzonej sprawozdawczości, stanowiącej podstawę do określenia wysokości subwencji.
Brak standardów, na których można byłoby oprzeć kalkulację większości kosztów zadań oświatowych, tj. zatrudnienia nauczycieli z uwzględnieniem oddziałów, liczby uczniów w oddziale oraz liczby obowiązkowych zajęć dla uczniów i wychowanków w poszczególnych typach i rodzajach szkół, utrudnił zobiektywizowanie zasad naliczenia subwencji oświatowej, a następnie jej podziału dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Minister Edukacji Narodowej i Sportu nie określił ww.standardów; nie dopełnił tym samym ustawowego obowiązku wynikającego z ustawy - Karta Nauczyciela.
Zdaniem NIK przyznana j.s.t.subwencja oświatowa powinna z jednej strony uwzględniać rozmiar zadań oświatowych świadczonych przez tę jednostkę, zgodnie ze standardami i kosztami spełniania określonych w nich wymagań, a z drugiej stymulować osiągnięcie racjonalnej sieci szkół i placówek.
Zobacz także
Zobacz również

Młodzież uczciła rocznicę koronacji Bolesława Chrobrego

Uczniowie z problemami - szkolenia dla nauczycieli

Sprawdzian kompetencji cyfrowych dla uczniów
