Sytuacja uczniów z Ukrainy
Radny przypomina, że od września br., na mocy nowelizacji ustawy dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy, dzieci uchodźców będą musiały uczęszczać do szkoły, aby ich rodziny mogły otrzymać świadczenie 800 plus. Oznacza to, że dzieci z Ukrainy uczące się dotychczas np. online w ukraińskiej szkole będą musiały zapisać się do polskiej szkoły. W związku z tym radny pyta Czy Miasto Poznań zatrudnia lub planuje zatrudnić w szkołach psychologów z językiem ukraińskim, a także asystentów międzykulturowych z tym językiem. Pyta również czy Miasto planuje dodatkowe zajęcia wspomagające integrację dzieci ukraińskich, czy wsparcia rzeczowego tym dzieciom (np. pomoc w zakupie podręczników), a także czy Poznań organizuje dodatkowe zajęcia z języka polskiego dla dzieci cudzoziemskich.
Miasto wyjaśnia, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zatrudnia dyrektor szkoły w oparciu o zatwierdzone przez organ prowadzący etaty na dany rok szkolny. Wymiar etatu psychologa w szkole określa ustawa Karta Nauczyciela. Jeśli w określonej szkole zachodzą szczególne przesłanki, które wymagają większego wsparcia psychologa (w tym np. posługującego się językiem ukraińskim), wówczas dyrektor szkoły wnioskuje do organu prowadzącego o przyznanie dodatkowych etatów. Wydział Oświaty może wyrazić na to zgodę, jednak warto podkreślić, że każdorazowo analizy kwalifikacji na stanowisko dokonuje dyrektor sprawujący nadzór pedagogiczny w jednostce.
W roku szkolnym 2023/2024 łączna liczba etatów asystentów kulturowych w szkołach wynosiła 50,75 - głównie z uwagi na liczbę dzieci z Ukrainy. Ponadto w przedszkolach uruchomiono dodatkowo 22,8 etatu pomocy nauczyciela jako wsparcie w tych oddziałach, w których edukacją przedszkolną objętych była duża grupa dzieci z Ukrainy. Na aktualny rok szkolny zatwierdzono 59,25 etatu asystenta w szkołach oraz 26 etatów pomocy nauczyciela w przedszkolach. Osoby te zatrudniane są przez dyrektorów placówek oświatowych. Zdecydowana większość zatrudnionych asystentów kulturowych to osoby pochodzące z Ukrainy, które mają opanowany język polski w stopniu umożliwiającym komunikację.
Do grudnia br. w szkołach podstawowych realizowane są zajęcia pozalekcyjne pod nazwą "Wsparcie i integracja" (na łączną kwotę 46.509 zł). Ponadto w przypadku otrzymania finansowania zewnętrznego planowana jest realizacja zadania pn. "Rozwój kompetencji miękkich dla młodzieży ukraińskiej i polskiej szkół średnich ogólnokształcących i zawodowych". Jego celem będzie zorganizowanie i przeprowadzenie warsztatów kształtowania umiejętności osobistych (np. umiejętność wystąpień publicznych, radzenie sobie ze stresem, asertywność, komunikacja, automotywacja, zarządzanie czasem).
Wsparcie dla uczniów (w tym dla uchodźców z Ukrainy) na zakup podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych udzielane jest w ramach dotacji z budżetu państwa.
W latach 2022-2023 Miasto przekazało uczniom ukraińskim sprzęt komputerowy ofiarowany przez poznańskie firmy i osoby fizyczne oraz przekazany przez UNICEF.
Ze środków UNICEF zakupione zostały również książki i gry w języku ukraińskim do szkolnych bibliotek oraz wyposażono w meble i pomoce dydaktyczne sale lekcyjne oddziałów przygotowawczych dla ukraińskich uczniów.
W 2024 r. w ramach pomocy społecznej udzielano obywatelom Ukrainy (zarówno dzieciom, jak i dorosłym) wsparcia także w postaci zapewnienia wyżywienia. Zadanie było realizowane przez Pogotowie Społeczne na podstawie udzielonej dotacji.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego uczniowie z Ukrainy mają prawo do 4 godzin dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego. Lekcje organizowane są przez dyrektora szkoły - indywidulanie lub w grupach do 15 uczniów. Natomiast pozostali uczniowie z zagranicy mają zagwarantowane dodatkowe 2 godziny bezpłatnej nauki języka polskiego. Ponadto w przypadku otrzymania zewnętrznego finansowania, planowana jest realizacja zadania pn. "Korepetycje w mieście: zorganizowanie i przeprowadzenie korepetycji dla dzieci polskich i ukraińskich klas 4-8 szkoły podstawowej", których celem będzie zorganizowanie i przeprowadzenie korepetycji z takich przedmiotów, jak m.in.: język polski, język angielski, matematyka, fizyka czy chemia.
oprac. red.