Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu
Największymi zaletami używanych tramwajów NGT6D jest duży udział niskiej podłoga i dwie kabiny motorniczego. Zakup tych pojazdów - razem z dostawami fabrycznie nowych Moderusów Gamma LF 04 - pozwoli na wycofanie z codziennej obsługi wysokopodłogowych wagonów, a tym samym nie będą konieczne kosztowne naprawy starych tramwajów typu 105 Na. Przewoźnik będzie miał też większe możliwości w zakresie zarządzania taborem. Dwukierunkowe tramwaje mogą być bowiem wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych, także wahadłowych i na trasach niezakończonych pętlami.
MPK Poznań planuje zakup 24 tramwajów, jednak zawarta umowa daje spółce prawo rezygnacji z wagonów. Nie zostaną kupione te uszkodzone (np. w wyniku wypadków), których niemiecki przewoźnik nie zdąży przywrócić do sprawności, a co do których nie zostanie osiągnięte porozumienie w sprawie ceny. Pierwszy z wagonów, po oględzinach (każdorazowo będą one poprzedzać odbiór pojazdów), został przetransportowany do Poznania.
Z jego szczegółową konstrukcją i obsługą najpierw zapoznają się służby techniczne. Przed wyruszeniem z pasażerami na torowiska tramwaje muszą zostać dostosowane do poznańskich warunków. Otrzymają system informacji pasażerskiej oraz sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną (SIP-PEKA-ITS). We wnętrzu wygospodarowane zostanie miejsce dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego, bądź roweru. Po zakończeniu prac, a proces przystosowania pierwszych wagonów szacowany jest na kilka miesięcy, tramwaje będą musiały przejść rozszerzone badanie techniczne, na podstawie którego będą mogły zostać dopuszczone do ruchu.
Wagony NGT6D będą dostarczane do Poznania sukcesywnie w ciągu 2025 roku.
30 nowych Gamm, a to nie koniec
Niebawem rozpoczną się także odbiory nowych, również niskopodłogowych i dwukierunkowych Modrusów Gamma LF 04. Producent, Modertrans Poznań, rozpoczął już proces badań homologacyjnych oraz szkoleń dla pracowników MPK. Pierwszy z 30 zamówionych wagonów może pojawić się na poznańskich torowiskach z pasażerami wiosną tego roku.
Dostawy 30 nowoczesnych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma LF 04 mają się zakończyć najpóźniej do połowy przyszłego roku. Na ich zakup MPK Poznań uzyskał dofinansowanie w naborze "Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)", organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Poznański przewoźnik otrzymał najwyższą liczbę punktów, pozwalającą na otrzymanie wsparcia w kwocie ponad 215,5 mln zł (85 proc. wartości zakupu).
Dodatkowo w trakcie oceny znajduje się projekt zakładający zakup kolejnych niskopodłogowych tramwajów. W tym przypadku planowane jest finansowanie - w wysokości ok. o 175 mln zł - ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Aktualnie trwają przygotowania do ogłoszenia postępowania przetargowego. Planowane dostawy tych pojazdów mają się zakończyć do roku 2029.
Tramwaje z Bonn - warto wiedzieć
- Wagony NGT6D to niespełna 29-metrowe, trzyczłonowe tramwaje z 1994 roku. Są to pojazdy dwukierunkowe o konstrukcji w ok. 70 proc. niskopodłogowej.
- Pomimo wieku są w dobrym stanie, zaś MPK Poznań posiada wyspecjalizowane służby techniczne, co gwarantuje ich niezawodność i długotrwałe użytkowanie.
- Są to pojazdy zbliżone konstrukcyjnie do Siemensów Combino, znacznie przewyższające starsze, w całości wysokopodłogowe 105Na, które mają zastąpić.
- MPK Poznań podpisało umowę w grudniu 2024 r. Zgodnie z nią maksymalna cena za jeden, w pełni sprawny tramwaj NGT6D wynosi 46 500 Euro (odbiory będą poprzedzone oględzinami, a ostateczna kwota będzie uzależniona od stanu tramwaju).
- Cała partia 24 pojazdów wraz z częściami zamiennymi kosztować będzie mniej niż jeden nowy tramwaj.
- Planowany jest zakup 24 tramwajów, jednak umowa daje MPK prawo rezygnacji z wagonów uszkodzonych (np. w wyniku wypadków), których przewoźnik nie zdąży przywrócić do sprawności, a co do których nie osiągniemy porozumienia w sprawie ceny.
- Tramwaje NGT6D będą dostarczane do Poznania sukcesywnie w 2025 r. Proces przystosowania wagonów do poznańskich realiów szacowany jest na kilka miesięcy (pierwsze egzemplarze). Przed dopuszczeniem do ruchu tramwaje przejdą badania techniczne.
- Częściowo niska podłoga i dwie kabiny motorniczego to najważniejsze zalety wagonów NGT6D. Dzięki nim transport publiczny w Poznaniu będzie bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, a przewoźnik będzie miał większe możliwości w zakresie zarządzania taborem.