Turystyczne trasy miejskie
Niewątpliwą zaletą poznańskiego systemu tras rowerowych jest to, że istnieją trasy dojazdowe do centrum niemal z każdego możliwego kierunku - nie tylko z peryferyjnych osiedli, ale nawet z miast i miasteczek gmin ościennych. Wprost na Stary Rynek w historycznej części Poznania można dojechać z wielkich osiedli mieszkaniowych na Piątkowie i Ratajach.
Tę rolę świetnie spełnia tzw. oś rowerowa Poznania - ważna, ciekawa, a przede wszystkim bezpieczna trasa rowerowa. Z Piątkowa wiedzie wzdłuż ulic Szeligowskiego i Księcia Mieszka I oraz przez Wzgórze św. Wojciecha. Natomiast z Rataj do centrum i na Stary Rynek dojeżdża się wzdłuż trasy tramwajowej z osiedla Lecha, a potem, w kierunku starówki mostem św. Rocha, z którego rozciąga się widok na Katedrę. Oś jest ciekawą trasą, wzdłuż której można zobaczyć zarówno Poznań nowoczesny, jak i ten historyczny - ze Starym Rynkiem, Wzgórzem św. Wojciecha, Cytadelą (czyli pozostałościami dawnej Twierdzy Poznań) oraz dziesiątkami innych zabytków, a także muzeów, teatrów, galerii i innych instytucji kultury oraz restauracji, klubów i sklepów.
Ci, którzy chcieliby przemieścić się z Rataj na Piątkowo szybciej, z pominięciem centrum, mogą skorzystać z alternatywnej trasy rowerowej przez rondo Śródka i ulicę Prymasa Augusta Hlonda. Wygodna asfaltowa ścieżka rowerowa prowadzi od ronda Śródka aż do mostu Lecha, skąd można dojechać we wszystkie zakątki Winograd i Piątkowa. Zarówno z osią Poznania, jak i trasą alternatywną krzyżuje się Wartostrada - trasa rowerowa wzdłuż największej wielkopolskiej rzeki - Warty. Można już korzystać z czterech głównych jej odcinków. Docelowo już niebawem dwiema nitkami Wartostrady będzie można przejechać wzdłuż obu brzegów rzeki od mostu Lecha do mostu Przemysła I.