Konsultacje społeczne dotyczące koncepcji trasy tramwajowej na Marcelin w Poznaniu

17 sierpnia 2020 ruszają konsultacje społeczne dotyczące koncepcji trasy tramwajowej na Marcelin w Poznaniu, Konsultacje społeczne będzie prowadził  Zarząd Transportu Miejskiego. Podczas procesu konsultacyjnego zostaną zaprezentowane dwa warianty przebiegu planowanej trasy tramwajowej. Będzie można wypowiedzieć się w zakresie wariantów przebiegu trasy, standardów podrożowania komunikacją publiczną w rejon Marcelina, a  także w zakresie potrzeb rozwoju infrastruktury publicznego transportu zbiorowego w rejon Marcelina.

Do udziału w konsultacjach społecznych zachęcamy wszystkich mieszkańców Poznania, w szczególności osiedli: Grunwald Południe, Grunwald Północ, Ławica, Stary Grunwald.

Z uwagi na epidemię koronawirusa SARS-CoV-2 konsultacje społeczne odbędą się wyłącznie drogą korespondencyjną.

W ramach konsultacji społecznych została uruchomiona specjalnie dedykowana strona internetowa, na której udostępniona zostanie ankieta elektroniczna za pomocą której będą zbierane uwagi, postulaty, wnioski mieszkańców. Na stronie znajduje się również opis koncepcji, wizualizacje, koncepcyjny przebieg trasy tramwajowej w wariantach.

Działając w oparciu o strategiczne dokumenty miasta Poznania z zakresu zagospodarowania przestrzennego i rozwoju systemu transportu, przedstawiona koncepcja jest częścią analizy zasadności i możliwości poprowadzenia miejskiej komunikacji szynowej na obszarze Marcelina. Zgodnie z obowiązującym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Poznania z 2014 roku (Studium) oraz obowiązującym Miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla obszaru GRUNWALD część C w Poznaniu, wskazany jest przebieg części odcinka wspólnego planowanej trasy tramwajowej, tj. od skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Grochowskiej do ulicy Marcelińskiej. Jednocześnie w Studium zarekomendowano do dalszych analiz funkcjonalnych, technicznych i ekonomicznych, które pozwolą przesądzić o zasadności realizacji inwestycji, również przebieg trasy w ulicy Bułgarskiej, z dopuszczeniem innego alternatywnego sposobu przybliżenia sieci tramwajowej do terenów intensywnej zabudowy mieszkaniowo-usługowej na Marcelinie.

Przedmiotowa koncepcja wpisuje się w powyższe założenia Studium i stanowi alternatywę dla przebiegu torowiska w osi ulicy Bułgarskiej, skracając potencjalny czas przejazdu do centrum miasta, co wynika ze wstępnych analiz przeprowadzonych w momencie podejmowania decyzji o przystąpieniu do wykonania przedmiotowego opracowania. Ponadto, proponowana trasa tramwajowa przebiega przez gęsto zaludniony obszar Grunwaldu, charakteryzujący się zwartą zabudową mieszkaniową wielorodzinną i usługową, co spowoduje zwiększenie bezpośredniej dostępności mieszkańców do szybkiego i niskoemisyjnego środka transportu publicznego, a także przyniesie pozytywny efekt w postaci zmniejszenia ruchu samochodowego oraz związanych z nim uciążliwości (m.in. nadmiernego hałasu oraz zanieczyszczenia powietrza). Założenia przyjęte w koncepcji są zgodne z celami polityki ograniczania emisji zanieczyszczeń, określonych w strategicznych programach dotyczących ochrony środowiska, m.in. Programu ochrony powietrza w zakresie pyłu PM10 oraz B (a)P dla strefy aglomeracja poznańska, a także polepszenia klimatu akustycznego, zgodnie z Programem ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Poznania.

Aktualnie część miasta będąca przedmiotem opracowania, w zakresie transportu zbiorowego, obsługiwana jest głównie komunikacją autobusową. W pewnym oddaleniu od obszaru Marcelina, w ciągu ulicy Grunwaldzkiej, przebiega trasa tramwajowa, która jednakże z uwagi na swoje położenie nie obsługuje bezpośrednio tego terenu (dotarcie do najbliższych przystanków tramwajowych wiąże się z pokonaniem kilkuset metrów drogą pieszą lub wymaga dojazdu komunikacją autobusową, przez co atrakcyjność tramwaju w codziennych podróżach znacząco spada).

Poniżej zamieszczamy  - plakat dotyczący konsultacji spolecznych.

Konsultacje społeczne potrwają do 11 września 2020 r.

Serdecznie zapraszamy do udziału w konsultacjach społecznych.

Załączniki

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej