MPK Poznań kupuje kolejne autobusy napędzane wodorem
![Trzech mążczyzn podpisuje dokumenty przy zielonym stole. W tle kamienice miejskie i tramwaj. - grafika artykułu](/mim/komunikacja/pictures/obrazek,pic1,1185,247310,434222,show2.jpg&_sst=1739447336765)
- Dobra passa MPK Poznań trwa. W grudniu ubiegłego roku spółka podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę na dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych oraz inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi. Już w styczniu przedsiębiorstwo zawarło umowę na dostawę 17 przegubowych autobusów elektrycznych, bateryjnych, a teraz jesteśmy świadkami podpisania kolejnej: na łącznie 9 autobusów wodorowych. I co najważniejsze: w przypadku ich zakupu wsparcie wynosi 100 procent! To pokazuje, jak sprawnie i gospodarnie działa poznański przewoźnik, jak aktywnie i skutecznie wykorzystuje możliwości pozyskania środków zewnętrznych - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
W środę, 12 lutego, MPK Poznań oraz Solaris Bus & Coach podpisały umowę na dostawy nowych autobusów z wodorowym ogniwem paliwowym. Podstawowe zamówienie opiewa na 5 pojazdów, ale przewoźnik od razu skorzystał z możliwości rozszerzenia go o dodatkowe 4.
- Inwestycje w tabor są dla nas bardzo ważne, bo podnoszą komfort korzystania z komunikacji miejskiej oraz są wyrazem dbałości o środowisko naturalne. Obecnie spółka posiada ok. 330 autobusów miejskich: 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, a 25 to autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Zeroemisyjny tabor już teraz stanowi 25 proc. floty, a po zakończeniu dostaw najnowszych "elektryków" i "wodorowców" będzie to ponad 30 proc. Dostawy nowych pojazdów oznaczają bowiem wycofanie z ruchu tych najmniej ekologicznych - zwraca uwagę Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.
Nowe autobusy wodorowe wyposażone będą w nowoczesne ogniwa paliwowe, wytwarzające energię elektryczną na pokładzie pojazdu poprzez reakcję wodoru z tlenem. Energia ta zasili z kolei silnik elektryczny, gwarantując cichą i płynną jazdę bez emisji spalin - jedynym produktem ubocznym pracy pojazdu jest para wodna. Dodatkowo każdy z autobusów będzie posiadać baterię Solaris High Power, pełniącą funkcję wspomagającą ogniwo paliwowe w momentach zwiększonego zapotrzebowania na energię. System ten jest zoptymalizowany pod kątem długiej żywotności i wysokiej efektywności pracy.
- Cieszymy się, że Poznań konsekwentnie stawia na nowoczesne, zeroemisyjne rozwiązania transportowe i ponownie wybiera nasze autobusy wodorowe. To kolejny krok w stronę zielonej, zrównoważonej mobilności w stolicy Wielkopolski. Wieloletnia współpraca z MPK Poznań to dla nas ogromny zaszczyt i dowód zaufania do technologii Solaris - mówi Javier Iriarte, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach, podczas podpisania kontraktu.
Najnowsze autobusy zamówione w Solaris Bus & Coach wyjadą na ulice Poznania do końca kwietnia 2026 roku.
- Nowe autobusy MPK Poznań, zarówno wodorowe, jak i elektryczne, to pojazdy bezemisyjne, a więc przyjazne środowisku oraz dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Będą monitorowane i klimatyzowane, z nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej. Z pewnością dobrze będą służyć podróżującym. Posiadają także udogodnienia dla kierowców, w tym system aktywnej kontroli bezpieczeństwa umożliwiający wykrywanie m.in. pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w tzw. martwych strefach - podkreśla Marek Grzybowski, wiceprezes zarządu MPK Poznań ds. Technicznych.
Projekt "Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury" finansowany jest w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Na realizację zadania przyznano środki w wysokości 99 475 000 zł.
Zobacz również
![Najszybciej i najwygodniej na ul. Bułgarską można dotrzeć komunikacją publiczną, zwłaszcza tramwajami/ fot. ZTM Zielony poznańskia tramwaj.przy platformie przystankowej, w tle kamienice](/mim/komunikacja/pictures/zielony-poznanskia-tramwaj-przy-platformie-przystankowej-w-tle-k,pic1,1185,0,434135,show2.jpg?_sst=1739447336765)
Jak dojechać na stadion miejski w dniu meczu?
![Schemat organizacji ruchu w rejonie ul. Matejki Schemat czasowej organizacji ruchu w rejonie ul. Matejki. Schematyczne znaki pokazują ograniczenia i mozliwe kierunki ruchu.](/mim/komunikacja/pictures/schemat-czasowej-organizacji-ruchu-w-rejonie-ul-matejki-schematy,pic1,1185,0,433936,show2.jpg?_sst=1739447336765)
Ruch wahadłowy na ul. Matejki
![Trwa remont torowiska wzdłuż al. Wielkopolskiej fot. MPK Miejsce po zdjętym torowisku wzdłuż al. Wielkopolskiej. Po prawej pas jezdni wygrodzony pylonami. Po lewej pas zieleni z drzewami.](/mim/komunikacja/pictures/miejsce-po-zdjetym-torowisku-wzdluz-al-wielkopolskiej-po-prawej-,pic1,1185,0,433873,show2.jpg?_sst=1739447336765)
Wymiana nawierzchni na przejeździe tramwajowym na ul. Nad Wierzbakiem
![Autobusy linii 164 wrócą na swoją stałą trase od 13 lutego fot. ZTM Zielony autobus linii nr 164 jedzie na zakręcie w stronę petli Kacza. Wzdłuż jezdni żółta metalowa barierka i znaki drogowe.](/mim/komunikacja/pictures/zielony-autobus-linii-nr-164-jedzie-na-zakrecie-w-strone-petli-k,pic1,1185,0,433875,show2.jpg?_sst=1739447336765)