Coraz bliżej otwarcia mostów Berdychowskich
- Obecnie na placu budowy realizowane są prace wykończeniowe, co oznacza, że mostom oraz całemu otoczeniu nadawany jest docelowy wygląd. Obie przeprawy zyskują już finalną nawierzchnię. Możemy zobaczyć, jak zagospodarowywany jest teren przylegający do mostów. Do dyspozycji mieszkańców i turystów będą tam różne ławki i siedziska, kosze na śmieci, stojaki rowerowe. Całość uatrakcyjnią nowe rośliny, pierwsze nasadzenia są już widoczne - mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Równolegle wykonawca inwestycji zajmuje się porządkowaniem dróg dojazdowych oraz terenu w pobliżu realizowanych prac. W grudniu wymienił nawierzchnię jezdni na całej ul. Nowe Zagórze oraz części ul. Wieżowej. Po zakończeniu robót budowlanych i uprzątnięciu terenu przyjdzie czas na formalności związane z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Zgodnie z harmonogramem otwarcie mostów Berdychowskich dla wszystkich użytkowników planowane jest na wiosnę.
Obecnie dostęp do przepraw mają jedynie ekipy budowlane, osoby nadzorujące i obsługujące inwestycję. Jest jednak możliwość, by już w lutym się po nich przespacerować. Trwa licytacja na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Zwycięzca aukcji będzie mógł przejść mostami przed ich udostępnieniem, przy zachowaniu wszelkich środków bezpieczeństwa. Taka okazja już się nie powtórzy. Osoba, która wygra aukcję, na spacer może wziąć osobę towarzyszącą. Dodatkowo jest możliwość oprowadzenia przez kierownictwo budowy i nagrania pamiątkowego filmu z tego wydarzenia. Udział w licytacji, która trwa do 10 lutego, można wziąć na platformie Allegro.
Powstające mosty poprowadzą pieszych i rowerzystów od ul. Berdychowo, poprzez cypel w południowej części Ostrowa Tumskiego (Zagórze), do Chwaliszewa w okolicy parku w Starym Korycie Warty. Przeprawa tym samym ułatwi połączenie okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem.
Mosty Berdychowskie nie tylko umożliwią sprawne przemieszczanie się - spacery i przejażdżki rowerowe będą okazją do podziwiania nadwarciańskich terenów. Po zmroku pomoże w tym klimatyczne oświetlenie. Powstająca przy mostach mała architektura sprzyjała będzie też wypoczynkowi.
Technicznie przeprawa składa się z dwóch konstrukcji. Ta nad Wartą liczy 165 metrów długości, a druga, nad kanałem Ulgi - 117 metrów. Obie części są analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym. Tworzą spójną kompozycję przestrzenną, szczególnie czytelną z perspektywy mostu Rocha i południowych terenów nadwarciańskich.
PIM