YOUNICK inwestuje w sztuczną inteligencję!

Reklama w internecie przygotowana specjalnie dla nas. Wyświetlana w miejscu i w czasie, w którym jej faktycznie potrzebujemy. Ułatwiająca wybranie najlepszego produktu czy usługi, co więcej z korzystnymi rabatami, w najlepszej na rynku cenie. To nie kolejny opis rodem z Lema czy Asimova, ale kierunek, w którym zmierza branża marketingu interaktywnego na świecie. Nad sztuczną inteligencją, która odmieni oblicze polskiego rynku reklamowego pracują od ponad roku pomysłodawcy DataLeezer, najnowszej spółki parku technologicznego YouNick. W rozwój technologii umożliwiającej personalizację komunikacji z klientami podpoznański park zainwestował pod koniec ubiegłego roku 800 tys. zł.

younick - grafika artykułu
younick

Firma DataLeezer powstała z potrzeby rynku. Rewolucja w reklamie internetowej na całym świecie staje się faktem. W Stanach Zjednoczonych co druga reklama w sieci jest obecnie sprzedawana w oparciu
o rozwiązania tzw. programmatic buying. A w 2017 r. budżety automatycznie kupowanych, spersonalizowanych kampanii reklamowych mają wynosić w tym kraju 7 mld dolarów i stanowić łącznie 83% rynku. W Polsce ten segment dopiero raczkuje. W 2012 r. jedynie 1% wszystkich reklam internetowych zakupiono automatycznie poprzez mechanizm akcji (tzw. zakup RTB - Real Time Bidding). Szacuje się jednak, że obecnie polskie firmy wydają na takie reklamy setki milionów złotych, a na koniec ubiegłego roku udział RTB w całym rynku wyniósł już 10%.

Innowacyjna technologia opracowywana przez zespół DataLeezer umożliwi więcreklamodawcom szybkie, efektywne i zautomatyzowane dotarcie z wirtualnym przekazem promocyjnym do wąsko określonej grupy docelowej. Z danych uzyskanych i przetworzonych przez spółkę będą mogły korzystać zarówno domy mediowe, agencje reklamowe i interaktywne, porównywarki internetowe czy duzi wydawcy prasowi, jak
i działy marketingu przedsiębiorstw, które samodzielnie prowadzą kampanie reklamowe w internecie. Pełna oferta nowej spółki jest dostępna na jej stronie internetowej www.dataleezer.pl, a także u partnera strategicznego firmy GO.PL.

Nad sztuczną inteligencją, która będzie analizowała ok. 400 czynników i na tej podstawie zbierała dane
o polskich internautach, pracuje zespół doświadczonych programistów oraz naukowców, w tym specjalista od matematyki dyskretnej. Dział IT DataLeezer został zlokalizowany w Bielsku-Białej, natomiast w Warszawie swoją siedzibę ma zarząd, sprzedaż oraz business development. Obecnie w firmie pracuje ok. 10 osób, a do końca roku zostanie zatrudnionych kolejnych kilkunastu pracowników. Pomysłodawcy spółki mają wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu projektów internetowych, zarówno w zakresie marketingu interaktywnego, jak
i e-commerce. Prezes zarządu Jakub Cyran, wykładowca Politechniki Białostockiej, specjalista od SEO, SEM
i optymalizacji konwersji, był organizatorem ok. 50 eventów edukacyjnych i startupowych dla branży IT. Nadzorujący zespół IT Konrad Giżycki, jest programistą i matematykiem, twórcą m.in. systemów IVR wdrożonych w dwóch największych sieciach komórkowych w Polsce oraz systemu zarządzania wyświetlaniem reklam internetowych. Nad stroną finansową przedsięwzięcia czuwa natomiast Marcin Olczykowski, twórca wielu serwisów internetowych.

YouNick jako inwestor w zamian za nieco ponad 30% udziałów zapewnił nam nie tylko kapitał, ale także cały ekosystem, w tym dostęp do spółek wytwarzających dane online i offline oraz wsparcie doświadczonych analityków i menedżerów. Dzięki temu możemy w większym stopniu skupić się na rozwoju naszego flagowego produktu oraz jego sprzedaży. Dodatkowo w umowie inwestycyjnej zawarto zapis, że przy dobrych wynikach finansowych DataLeezer, pomysłodawcy firmy będą mogli w przyszłości obejmować kolejne udziały. Tego typu rozwiązania z pewnością tworzą z parku wyjątkowe miejsce do rozwoju innowacyjnych biznesów - dodaje Jakub Cyran.

Docelowo technologia DataLeezer nie tylko dostarczy dane do tworzenia kampanii interaktywnych, ale także będzie mogła być wykorzystywana w działalności telecomów czy firm ubezpieczeniowych. Dzięki informacjom pozyskiwanym przez sztuczną inteligencję zoptymalizowany zostanie proces obsługi klientów w call centrach. Potencjalne problemy konsumentów będą szybciej identyfikowane, a produkty i usługi indywidualnie dopasowywane do potrzeb i oczekiwań poszczególnych osób. Zarząd DataLeezer zapowiada, że dane do rozwiązań programmatic buying to dopiero pierwszy z trzech produktów, które spółka zamierza wprowadzić na polski rynek w najbliższych miesiącach.