SKF Business Center stawia na rozwój

W dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu ciągle doskonalenie pracowników jest nie tylko wartością dodaną, ale i koniecznością. W opisach strategii wielu firm i proponowanych przez nie ofert pracy niejednokrotnie możemy spotkać się z benefitem określanym jako "możliwości rozwoju". To nadużywane wyrażenie nabiera jednak innego i na wskroś pozytywnego znaczenia w przypadku poznańskiego Centrum Biznesowego SKF, który właśnie w wyniku swojego rozwoju zmienił nazwę z SKF Financial Services na SKF Business Center.

Grupa ludzi w trakcie szkolenia. Siedzą przy stołach ułożonych w literę U. Na projektorze wyświetla się zadanie. - grafika artykułu
W poznańskim Centrum Biznesowym SKF rozwój pracownika jest nie tylko przywilejem, ale także obowiązkiem

Powyższa zmiana wiąże się z poszerzeniem wachlarza świadczonych usług i tym samym utworzeniem działu zakupów (Purchasing) oraz działu personalnego (People Experience). W odniesieniu do pełnej księgowości, którą zajmują się pracownicy poznańskiego SKF-u, można również mówić o rozwoju, ponieważ na bieżąco przejmowane są dodatkowe zadania operacyjne. Jednak procesy to nie wszystko. Żadna z powyżej zarysowanych zmian nie doszłaby do skutku, gdyby nie człowiek. To ludzie stanowią "DNA" firmy i bez ich wiedzy, zaangażowania i umiejętności nie można byłoby dzisiaj dostrzec progresu, jaki powstał na przełomie ostatnich miesięcy. Pracownicy mają więc więc wpływ na to, jak zmienia się firma, ale i również mogą kształtować swój własny - osobisty - rozwój.

Centrum Biznesowe SKF stanowi bowiem przykład miejsca pracy, w którym rozwój pracowników przyjmuje różne formy. Decyzja o wyborze rodzaju szkolenia - np. wewnętrznego lub zewnętrznego - powinna być co do zasady podyktowana specyfiką potrzeb firmy oraz celami, które chce osiągnąć. Idealnie jest jednak, kiedy idzie to w parze z zainteresowaniami i potrzebami pracowników. W SKF-ie wyznaje się zasadę, że rozwój pracownika jest nie tylko jego przywilejem, ale i też obowiązkiem.

Każdy z pracowników może wyjść z inicjatywą i porozmawiać z managerem o swojej ścieżce kształcenia. Przykładem tego może być przeprowadzone ostatnio zewnętrzne szkolenie z tzw. "Time Managementu", które stanowiło odpowiedź na potrzeby pracowników wyrażone w rozmowach z managerami. W świecie biznesowym tempo pracy jest szybkie i intensywne, wymagania wzrastają każdego dnia, a wielozadaniowość wydaje się nieodzowną umiejętnością. Zarządzanie czasem pracy urasta więc do rangi kluczowej kompetencji każdej osoby aktywnej zawodowo. W związku z tym wyżej wspomniane szkolenie opierało się na dwóch filarach - praktycznym doświadczeniu przez nas trudności w zarządzaniu czasem (na przykładzie wciągającej gry "Twój czas") oraz wcale nienużących podstawach teoretycznych (m.in. matrycę Eisenhowera, zasadę Pareto i Efekt Piły). W ramach szkolenia zespół utwierdził się w przekonaniu, że w naszej codzienności sfera zawodowa przenika się z prywatną i nie tak łatwo je od siebie odgraniczyć. Uczestnicy szkolenia stanęli niejako z boku i mogli ocenić z innej perspektywy to, jak wygląda ich rzeczywistość w pracy i w domu. Stąd też szkolenie poprowadzone było szerzej - z naciskiem na zarządzanie "sobą" w czasie - i było cennym oraz wzbogacającym doświadczeniem dla całego zespołu.

Drugim filarem strategii rozwojowej poznańskiego Centrum Biznesowego są szkolenia wewnętrzne, które cieszą się dużą popularnością, i które prowadzone są m. in. przez księgowych z kilkunastoletnim, a nawet kilkudziesięcioletnim doświadczeniem zawodowym. W tym kontekście warto wspomnieć o tzw. "job rotation". Ta metoda rozwoju kwalifikcji pracownika polega na przemyślanym i długofalowym zaplanowaniu swojej ścieżki rozwoju w firmie. Może to być docelowe wsparcie pracownika z innego działu w wybranych procesach. W Centrum Biznesowym na Nieszawskiej wewnętrzne poszerzanie kwalifikacji i nabywanie nowych umiejętności są więc zorientowane na określony cel. W ostatnim czasie w SKF Business Center miało miejsce przynajmniej kilka awansów "poziomych", będących rezultatem skutecznie przeprowadzonych szkoleń wewnętrznych.

Źródłem nabywania nowych umiejętności i nauki rozwiązywania problemów są również projekty. W tym roku część pracowników będzie brała udział w szeroko zakrojonym projekcie dotyczącym automatyzacji procesów finansowych świadczonych dla naszych klientów. SKF nie stoi jednak samymi procesami. Zespół realizuje się również w ramach projektów aktywizujących pokłady umiejętności miękkich - mowa tutaj o akcjach charytatywnych takich jak Szlachetna Paczka, czy Charity Auctions. Nowością ostatnich miesięcy jest platforma wellbeingowa, która zapewnia dostęp do treści związanych m. in. ze zdrowiem psychicznym. Co ważniejsze, możliwy jest kontakt z szeregiem specjalistów z zakresu zdrowego odżywiania, zdrowia emocjonalnego, czy aktywności fizycznych i tym samym możliwe jest omówienie indywidualnych kwestii. Na pierwszy plan wysuwa się więc tutaj rozwój świadomości zdrowotnej i pielęgnacja wewnętrznych zasobów.

Rozwój pracowników to nie tylko szereg szkoleń i kursów. To przemyślana strategia, która obejmuje różnorodne działania mające na celu nie tylko podnoszenie kwalifikacji, ale także rozwijanie kompetencji miękkich, niezbędnych w nowoczesnym środowisku pracy, oraz budowanie dobrostanu pracownika.  W Biznesowym Centrum SKF rozwój odczuwa się na wielu płaszczyznach i można tylko powiedzieć: oby tak dalej!

Autor: Damian Wątrobiński, Senior Accountant OTC w Centrum Biznesowym SKF