Ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego w nowej odsłonie
- W grudniu wykonawca tego zakresu Programu Centrum koncentrował się na zieleni. Posadził nowe dęby kolumnowe oraz krzewy na Al. Marcinkowskiego. W ostatnich dniach realizował prace wykończeniowe. Do przebudowy pozostała jeszcze okolica skrzyżowania Al. Marcinkowskiego i ul. Paderewskiego, które obecnie jest drogą dojazdową dla pojazdów budowy pracujących na Starym Rynku - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
5 stycznia udostępniony zostanie przejazd od ul. Piekary, przez ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego, do ul. Solnej. Wyjazd ulicą Podgórną w Al. Marcinkowskiego pozostanie na dotychczasowych zasadach, tzn. z zakazem ruchu z zastrzeżeniem dojazdu do posesji. Na wysokości ul. Paderewskiego ruch w stronę ul. Solnej poprowadzony zostanie odcinkiem tymczasowo utwardzonym. Docelowa nawierzchnia w tym rejonie zostanie wykonana wtedy, gdy ul. Paderewskiego nie będzie już musiała pełnić funkcji dojazdowej dla pojazdów budowy ze Starego Rynku. Będzie to możliwe po zakończeniu prac na ul. Wielkiej, która przejmie tę rolę. Decyzja o wstrzymaniu prac w rejonie ul. Paderewskiego pozwoli uniknąć niszczenia nowej infrastruktury przez ciężkie pojazdy transportujące materiały budowlane na Stary Rynek.
Po zakończeniu robót przy ul. Paderewskiego, przeprowadzona zostanie procedura odbiorów końcowych całego zakresu 2.2 Programu Centrum, tzn. Al. Marcinkowskiego od ul. Św. Marcin do pl. Wolności oraz ul. Św. Marcin od Al. Marcinkowskiego do ul. Ratajczaka na wysokości posesji nr 36 (zegarmistrz).
Mimo zakończenia prac między ul. Ratajczaka a ul. Paderewskiego, wykonawca miejscowo utrzyma jeszcze wygrodzenia na Al. Marcinkowskiego i ul. Św. Marcin w celu zabezpieczenia przed parkowaniem w niewłaściwych miejscach. Sukcesywnie uzupełniania będzie mała architektura. Wykonawca może jeszcze prowadzić punktowe prace polegające na usuwaniu usterek wskazanych na odbiorach robót. Wygrodzony pozostanie też obszar skrzyżowania ul. Św. Marcin i Ratajczaka w związku z robotami polegającymi na dostosowywaniu tego skrzyżowania do przyszłej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka.
W ostatnim czasie na Al. Marcinkowskiego wróciła też zabytkowa, czerwona waga. Musiała zostać zdemontowana na czas prac związanych z wymianą nawierzchni chodnika. Przerwa ta została wykorzystana na przegląd techniczny. Waga jest sprawna i ponownie stanęła na swoim miejscu, między Barakiem Kultury a Galerią MM. To jedno z niewielu zachowanych tego typu urządzeń w Polsce, szacuje się, że ustawiono ją między latami 30. a 50. XX wieku.
Nowe tory, więcej drzew
Jednym z najważniejszych zadań tego zakresu Programu Centrum była przebudowa torowiska tramwajowego, które od początku września jest dostępne dla tramwajów zawracających na Al. Marcinkowskiego. Od końca października z przystanków na Al. Marcinkowskiego korzystają także pasażerowie. Stare tory zostały rozebrane, w tym nieużywany fragment na ul. Św. Marcin. Wymienione zostały też słupy i sieć trakcyjna. Przebudowane są również perony przystankowe. W tym roku stopniowo będą oddawane do użytku kolejne odcinki ulic przebudowywanych w ramach Programu Centrum, co pozwoli przywrócić ruch tramwajowy na ul. Św. Marcin.
Na Al. Marcinkowskiego posadzone zostały nowe drzewa - 28 dębów szypułkowych o pokroju kolumnowym. Rośliny mają ok. 15 lat, mierzą ok. 6-8 metrów wysokości i docelowo podwoją swoją wysokość. W sumie na odcinku między pl. Wolności a ul. Św. Marcin będzie 36 drzew - pozostałe zostaną posadzone na skrzyżowaniu Al. Marcinkowskiego i ul. Paderewskiego. Dęby stworzą nową perspektywę widokową na gmach Muzeum Narodowego i ul. Paderewskiego. Przed rozpoczęciem prac na Al. Marcinkowskiego kompozycja alei drzew urywała się na wysokości Biblioteki Raczyńskich. Dzięki realizacji Programu Centrum, uzupełniony zostanie jej ciąg poprzez wprowadzenie pasów zieleni z wewnętrzną przestrzenią dla pieszych wzdłuż starego gmachu Muzeum Narodowego, budynków Bazaru i NBP. Przed starszą częścią muzeum przewidziany jest trawnik i żywopłot cisowy, dodatkowo na wyspie przed Muzeum Narodowym planowany jest kwietnik nawiązujący do tych, które rosną już w dalszej części Al. Marcinkowskiego.
Z kolei na odcinku ul. Św. Marcin pomiędzy ul. Ratajczaka a Al. Marcinkowskiego nie było przed przebudową zieleni, co zmieniło się dzięki inwestycji. Montowane są tam donice, w których posadzone zostaną kwitnące rośliny. Na tym odcinku ul. Św. Marcin jest wąska zabudowa z torowiskiem tramwajowym, jezdnią i obustronnymi chodnikami, a także liczne sieci podziemne, co uniemożliwia sadzenie w gruncie.
Na skrzyżowaniu ul. Św. Marcin i Ratajczaka kontynuowane są prace polegające na dostosowaniu tego skrzyżowania do planowanej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka. Ze względu na przebudowę sieci sanitarnych wykonawca przeprowadził rozbiórki na niewielkich fragmentach ul. Św. Marcin, aby infrastruktura budowana w ramach skrzyżowania była spójna z sąsiednim zakresem 2.2 Programu Centrum (którego granica jest na wysokości posesji nr 36). Miasto zdecydowało się na fazowanie budowy trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka ze względu na koszty budowy całości. Prace na skrzyżowaniu ul. Ratajczaka i Św. Marcin realizowane są teraz przez wykonawcę sąsiedniego zakresu, dzięki czemu podczas budowy pozostałego odcinka ul. Ratajczaka nie będzie konieczności ponownego wyłączenia skrzyżowania z ruchu tramwajowego. W ramach pierwszego etapu Programu Centrum (ul. Św. Marcin między Gwarną a Ratajczaka) skrzyżowanie ul. Św. Marcin i Ratajczaka zostało wykonane w charakterze tymczasowym, teraz wprowadzane są docelowe rozwiązania, jak rozjazd pozwalający na przejazd z kierunku zachodniego ul. Św. Marcin w ul. Ratajczaka w kierunku południowym.
O planach zmiana na Al. Marcinkowskiego pomiędzy ulicami 23 Lutego i Solną można przeczytać w artykule Zielone zmiany na Al. Marcinkowskiego
PIM