Tramwaj z Krakowa będzie kursował na liniach turystycznych

Należący do MPK S.A. w Krakowie skład wagonów SN4 i PN3 będzie w tym roku kursował na poznańskich liniach turystycznych! W zamian do stolicy Małopolski pojechał z Poznania wagon silnikowy Bergische Stahlindustrie Typu I z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer.

Rozświetlony wschodzącym słońcem niebieski wagon - grafika artykułu
Należący do MPK S.A. w Krakowie skład wagonów SN4 i PN3 będzie w tym roku kursował na poznańskich liniach turystycznych fot. MPK

-  To kontynuacja współpracy przewoźników z Krakowa i Poznania. Kilka lat temu spółki postanowiły wymieniać się na okres wakacyjny swoimi pojazdami i widzimy, że to działa! Historyczny tabor z Krakowa na poznańskich liniach turystycznych wzbudza ogromne zainteresowanie, a przez to uatrakcyjnia naszą ofertę. W tym roku to dla nas szczególnie ważne, bo obchodzimy jubileusz 145-lecia komunikacji miejskiej, a jednocześnie 100-lecia komunikacji autobusowej w Poznaniu. Z tego względu na poznańskie ulice wróci również wyremontowany siłami MPK autobus Jelcz PR110  - mówi Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.

Dzięki liniom turystycznym, obsługiwanym historycznymi autobusami i tramwajami,można przekonać się, jak przez lata zmieniały się technologie i sprawdzić, jak niegdyś przemieszczano się po Poznaniu. Dla jednych to wspomnienie dzieciństwa, dla innych natomiast możliwość zobaczenia zabytków techniki w ruchu. Są one również sposobem na zwiedzanie miasta i przemieszczanie się pomiędzy różnymi atrakcyjnymi lokalizacjami.

Podobnie jak w minionych latach na trasy kierowane będą nie tylko historyczne wozy MPK Poznań, ale również partnerów spółki. Nie mogło więc zabraknąć wozów z MPK S.A. w Krakowie.

Skład wagonów SN4 i PN3 jest już w Poznaniu. Oba zostały wyprodukowane na początku XX wieku, a do Krakowa trafiły w czasie II wojny światowej.

Wagony typu SN4 wyprodukowane zostały w 1910 r. w Ammendorf dla komunikacji w Eberswalde. Gdy w 1941 r. podjęto decyzję o likwidacji tamtejszej trakcji tramwajowej, cztery najstarsze wagony sprzedano do Krakowa, gdzie były eksploatowane do lat 50. ubiegłego wieku. Z uwagi na małe rozmiary szybko jednak wycofano je z ruchu liniowego i użytkowano jako wagony techniczne. Najprawdopodobniej ostatni wagon SN4 skreślono z inwentarza w 1959 r. Tramwaj SN4 został odnaleziony w latach 80. przez miłośników komunikacji i odkupiony. Do 1995 roku stał w zajezdni w Nowej Hucie, a następnie w Składnicy Taboru Zabytkowego. Dzięki współpracy z niemieckimi miłośnikami tramwajów zdobyto oryginalną dokumentację techniczną, która - obok fotografii wykonanych w Krakowie w latach 1941-1942 - była podstawą przeprowadzonej odbudowy. Przywrócony został wygląd, kolorystyka, wyposażenie i przeznaczenie pojazdu z pierwszych lat eksploatacji w Krakowie - informuje małopolski przewoźnik.

Przyczepa tramwajowa PN3 to wagon z 1909 r., który został sprowadzony do Krakowa w 1941 roku. Tego typu składy również były użytkowane do końca lat 50. XX wieku. Po wycofaniu z ruchu służyły jako magazyny czy elementy placów zabaw. Zrekonstruowany wagon odpowiada pierwotnemu wyglądowi z wieloma zmianami wprowadzonymi w trakcie użytkowania w Krakowie.

- Wagony z Krakowa będą kursować przede wszystkim na linii H. Natomiast skład dotychczas dedykowany do obsługi tej linii, złożony z wagonu silnikowego Typu I oraz  wagonu doczepnego WD produkcji Carl Weyer będzie w sezonie 2025 kursować na Krakowskiej Linii Muzealnej - mówi Łukasz Bandosz, prezes Stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych.

Sporo atrakcji przewidziano również na turystycznych liniach autobusowych. W sezonie 2025 na poznańskie ulice powróci autobus Jelcz PR110. Ten konkretny pojazd został wyprodukowany w 1991 r. Przez wiele lat kursował po gminie Czerwonak, w 2006 r. odzyskał historyczne, kremowo-wiśniowe barwy. W 2008 r. został odkupiony od firmy Transkom i zaczął służyć na liniach turystycznych. Po latach eksploatacji, dwa lata temu, zapadła decyzja o skierowaniu go do remontu kapitalnego.

Zadania przywrócenia dawnej świetności leciwemu klasykowi podjęli się pracownicy zajezdni Kacza - autobus przeszedł m.in. remont kratownicy, wymianę oblachowania i podłogi. Poręcze i ramy siedzeń zostały wypiaskowane, zregenerowano układ napędowy i pneumatyczny. KMPS przekazał m.in. oryginalną kabinę, uchwyty pasażerskie i dermę do obicia siedzeń (udało się ją nabyć w firmie, która była dostawcą Jelcza w czasach produkcji modelu PR110). O efektach tych prac każdy będzie się mógł przekonać już wkrótce.

Linie turystyczne rozpoczynają sezon 26 kwietnia. Będą uruchamiane w weekendy i święta aż do ostatniego weekendu września. Więcej w artykule na stronie poznan.pl - Start linii turystycznych.

Od wielkanocnego poniedziałku jeździ również Kolejka Parkowa Maltanka. Więcej o jej kursowaniu można przeczytać w tekście Kolejka Parkowa Maltanka rozpoczyna sezon 2025

MPK