Tramwaj Combino jak nowy
MPK Poznań posiada 14 tramwajów Siemens Combino, które od 2003 roku przewożą pasażerów. Po latach użytkowania pojazdy wymagają kompleksowej naprawy, czyli przeglądu elementów konstrukcji oraz wszystkich zamontowanych urządzeń, podzespołów, instalacji i wyposażenia oraz - w razie konieczności - ich naprawy, modernizacji bądź wymiany. Prace przeprowadza firma Saatz.
Pierwszy z tramwajów Combino (numer boczny 503) przeszedł już konieczne naprawy i rozszerzone badanie techniczne - właśnie zakończyły się odbiory, potwierdzające, że można nim przewozić pasażerów. Wymieniono bądź odnowiono poszczególne elementy, w tym układy elektryczne, sterowania i napędowe.
Jednocześnie pojazd zyskał oświetlenie LED oraz nową powłokę lakierniczą - na tramwaju nadal dominujący jest kolor zielony, ciągle występują elementy żółte, ale więcej jest czerni. System informacji pasażerskiej wzbogacony został o dodatkowe wyświetlacze z numerem linii po bokach pojazdu oraz monitory informacyjne.
Wewnątrz m.in. wymieniono wykładzinę podłogową, odnowiono fotele pasażerskie, panele ścienne i poręcze, które - poza tymi znajdującymi się przy drzwiach - są teraz szare. Wymienione zostały wszystkie przyciski, z których korzystają pasażerowie m.in. do otwierania drzwi. Zamontowano uchwyt i pasy do mocowania przewożonych rowerów.
Odnowiona została też kabina motorniczego - wymieniony został jego fotel, a pulpit został zregenerowany i wyposażony w nową aparaturę sterującą. Dodane zostały nowe ekrany komputera pokładowego oraz wymieniono sterownik systemu informacji pasażerskiej (SIP), PEKA i ITS (inteligentnego sterowania ruchem). Dotychczasowy rejestrator zdarzeń (czarna skrzynka) zastąpiło urządzenie nowszej generacji.
Prace przy kolejnych tramwajach Siemens Combino będą prowadzone sukcesywnie - obecnie wykonawcy przekazano dwa kolejne wagony, a następny jest do tego przygotowywany. Na jednym z pojazdów zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne - pozyskana dzięki nim energia wspomagać będzie zasilanie systemów pokładowych. To jednak rozwiązanie testowe, którego realizacji podjęły się (bez dodatkowych kosztów po stronie MPK Poznań) firmy Enika oraz Saatz.
Wszystkie tramwaje Siemens Combino z poznańskiej floty mają przejść naprawy do końca 2024 roku. Działania te przyczyniają się do zwiększania niezawodności taboru oraz poprawy komfortu podróżowania i pozwolą na dalszą eksploatację przez kolejne lata.
MPK