Sprawdź, gdzie jest tramwaj lub autobus

Nagrodzony w konkursie Innovation System Informacji Pasażerskiej AMS jest już dostępny dla mieszkańców Poznania. Na digitalowych ekranach w wiatach przystankowych - Digital Citylight AMS - pasażerowie mogą śledzić w czasie rzeczywistym położenie wszystkich autobusów i tramwajów, które kursują do i z danego przystanku.

Specjalny telebim z mapą - grafika artykułu
Na 9 przystankach można w czasie rzeczywistym zobaczyć tramwaje lub autobusy nadjeżdżające w promieniu kilkuset metrów

Aby zobaczyć mapę poruszających się pojazdów komunikacji miejskiej, wystarczy nacisnąć przycisk "zobacz więcej" na przystanku. W ten sposób każdy może dowiedzieć się, gdzie jest jego autobus i w miarę potrzeb zmienić plan podróży. To użyteczne rozwiązanie zostało już wprowadzone w Krakowie i bardzo dobrze przyjęte przez mieszkańców. Projekt został też doceniony w dwóch branżowych konkursach - Innovation 2020 i Dobry Wzór 2020.

- Przykładamy dużą wagę do cyfryzacji, tak żeby wszyscy korzystający z komunikacji publicznej mieli do dyspozycji bieżącą informację, zarówno w przestrzeni publicznej, czyli na przystankach lub węzłach komunikacyjnych, jak i w swoim miejscu pracy lub na smartfonie - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca Prezydenta Poznania. - To dobra wiadomość, że pasażerowie miejskiej komunikacji otrzymali kolejne udogodnienie. Aktualna, czytelna i zrozumiała informacja pasażerska jest niezwykle istotnym elementem nowoczesnego transportu zbiorowego.

- Konsekwentnie realizujemy politykę Smart City i projektujemy usługi użyteczne dla mieszkańców. Informacje, które były dostępne tylko w dedykowanych aplikacjach, przenieśliśmy na ekrany nośników Digital Citylight zamontowanych w wiatach przystankowych. W ten sposób zmniejszyliśmy barierę dostępności usług cyfrowych osobom, które na co dzień nie korzystają z aplikacji i usług cyfrowych w telefonach oraz wszystkim tym, którzy chwilowo stracili dostęp do internetu lub mają rozładowany telefon - powiedział Robert Bartoszcze, dyrektor ds. Digital w AMS, odpowiedzialny za wdrożenie tego systemu na przystankach.

- Ten projekt jest przykładem, jak w użyteczny sposób można wykorzystać otwarte dane ZTM Poznań - wyjaśnia Jan Gosiewski dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Dzięki otwieraniu i udostępnianiu danych mogą powstawać nowoczesne usługi ułatwiające funkcjonowanie w mieście. Tak się dzieje na całym świecie i cieszymy się, że Poznań też tak działa.

System Informacji Pasażerskiej jest dostępny na następujących przystankach w Poznaniu:

- pl. Wiosny Ludów na ulicy Strzeleckiej (kierunek Królowej Jadwigi), przystanek tramwajowy

- Wrocławska na ulicy Podgórnej (kierunek Al. Marcinkowskiego),  przystanek tramwajowy

- Most Teatralny na ulicy Dąbrowskiego (kierunek Ogrody),  przystanek tramwajowy

- Most Teatralny na ulicy Roosevelta (kierunek Pułaskiego), przystanek autobusowy

- Poznań Główny na placu Dworcowym (przystanek odjazdowy), przystanek autobusowy

- Poznań Główny na ulicy Matyi (kierunek Wierzbięcice), przystanek tramwajowy

- Wielka na ulicy Garbary (kierunek Estkowskiego), przystanek autobusowy

- Rondo Rataje na ulicy Krzywoustego (kierunek centrum), przystanek tramwajowy

- Fredry na ulicy Fredry (kierunek most Teatralny), przystanek tramwajowy

Za projekt Systemu Informacji Pasażerskiej w Krakowie AMS zdobył nagrodę w konkursie INNOVATION 2020 oraz został finalistą konkursu Dobry Wzór 2020 w kategorii Usługa.