Rusza remont podpór wiaduktu w ciągu ul. Hetmańskiej

Położony między rondami Starołęka i Żegrze wiadukt jest mocno eksploatowany przez kierowców poruszających się ruchliwą ul. Hetmańską. Jego podpory wymagają modernizacji ze względu na stan techniczny - głównie znaczny stopień skorodowania betonu i stali zbrojeniowej. W związku z rozpoczęciem prac naprawczych, konieczne są zmiany w organizacji ruchu.

Wiadukt na ul Hetmańskiej - grafika artykułu
Rusza remont podpór wiaduktu w ciągu ul. Hetmańskiej nad ul. Wagrowską fot. PIM

Wiadukt jest położony nad ul. Wagrowską i to właśnie tam rozpoczną się pierwsze prace. Od 16 września (poniedziałek) zmieni się organizacja ruchu na tej ulicy - na odcinku bezpośrednio pod wiaduktem. Przewidziano zawężenie jezdni pomiędzy rondami w ciągu tej ulicy, przy czym przejazd nadal będzie możliwy w obu kierunkach. Po wprowadzeniu zmian wykonawca inwestycji przystąpi do pierwszych prac pod spodem wiaduktu.

W kolejnym etapie planowane są także zmiany na górze wiaduktu, czyli na ul. Hetmańskiej. Dotyczyć będą kierowców poruszających się w obu kierunkach, gdyż przewidziane są tam zawężenia wewnętrznych pasów ruchu. Wtedy to powstaną tzw. przewiązki, czyli przejazdy umożliwiające dojazd przez torowisko tramwajowe na jedną z jezdni. W trakcie robót konieczne bowiem będzie wyłączenie z ruchu odcinka ul. Hetmańskiej na wiadukcie, najpierw nitki północnej. Z tego względu przejazd w obu kierunkach będzie możliwy nitką południową. Po wykonaniu prac przy podporach północnej części, przejmie ona cały ruch i prace przeniosą się na nitkę południową. 

Remont podpór musi zostać przeprowadzony przy odpowiednich zabezpieczeniach. Przed przystąpieniem do naprawy konstrukcja przęseł będzie oparta na tymczasowych podporach. W trakcie robót wiadukt zostanie więc nieznacznie uniesiony. Ze względów bezpieczeństwa nie będzie więc możliwości utrzymania ruchu drogowego na tej jezdni ul. Hetmańskiej, pod którą prowadzone będą prace. Poruszające się po wiadukcie pojazdy oddziaływałyby bowiem na podpory w czasie wiązania betonu.

Modernizacja jest konieczna, by przez kolejne lata wiadukt nad ul. Wagrowską bezpiecznie służył użytkownikom. Składa się z on trzech niezależnych konstrukcji - dwóch estakad drogowych i torowiska tramwajowego. W pierwszej kolejności prace dotyczyć będą części drogowych, ale Miasto także ma na uwadze remont wiaduktu tramwajowego.

W 2022 roku wykonana została ekspertyza techniczna stanu podpór i dźwigarów głównych wiaduktu, która stwierdziła konieczność ich naprawy. Wiadukt został wybudowany we wczesnych latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Ostatni remont przeszedł ponad 20 lat temu. Z czasem na powierzchni słupów zaczęły występować pęknięcia. W ekspertyzie wskazano na odspojenie się koszulki od korpusu słupów, a pod jej powierzchnią stwierdzono zaawansowaną korozję zbrojenia prętów. W czasie prac przygotowawczych do naprawy podpór zaobserwowano też odspajanie się na całej powierzchni otuliny na górnej krawędzi oczepów.

Gdyby remont nie został przeprowadzony nośność wiaduktu uległaby w ciągu kilku lat obniżeniu poniżej dopuszczalnego poziomu. Jest on niezbędny i obejmuje wszystkie konieczne prace wraz z wymianą dylatacji.

PIM