Przetarg na projekt Kaponiery ogłoszony

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na wykonanie prac projektowych układu komunikacyjnego w obszarze ulicy Roosevelta, na odcinku od mostu Teatralnego do mostu Dworcowego.

rondo Kaponiera, fot ZDM - grafika artykułu
rondo Kaponiera, fot ZDM

Zakres prac projektowych jest bardzo duży. Projekt musi uwzględnić rozbiórkę i wybudowanie nowej konstrukcji wsporczej, remont i przebudowę przejścia podziemnego pod rondem, remont mostu Uniwersyteckiego, przebudowę i uporządkowanie infrastruktury podziemnej, przebudowę układu drogowego w rejonie ulicy Roosevelta, na odcinku od mostu Dworcowego do ulicy Bukowskiej, wybudowanie przejścia podziemnego z okolic Dworca PKP na tereny Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Konstrukcja wsporcza znajduje się w złym stanie technicznym. Dlatego musi zostać rozebrana. Nowa konstrukcja będzie uwzględniać przedłużenie trasy tramwajowej PST na peron nr 7 dworca głównego PKP oraz wjazd w ulicę Grunwaldzką.

Przejście podziemne pod rondem Kaponiera również zostanie przystosowane do przedłużonej trasy tramwajowej. Na poziomie "minus 2" zostaną wybudowane przystanki tramwajowe. Dostać się na nie będzie można dzięki przejściu podziemnemu usytuowanemu poziom niżej. Poruszanie między ciągami komunikacyjnymi będzie się odbywać sprawnie dzięki zainstalowaniu wind, pochylni i schodów ruchomych, na czym skorzystają przede wszystkim osoby niepełnosprawne ruchowo, matki z wózkami. Zmieni się także architektura i wystrój obecnego przejścia podziemnego, znajdującego się na poziomie "minus 1".

Dzięki modernizacji ronda będzie można wprowadzić udogodnienia w układzie komunikacyjno-drogowym. Na ulicy Roosevelta, od mostu Dworcowego, będzie można wydzielić dodatkowy pas lewoskrętu dla pojazdów kierujących się w ulicę Bukowską oraz przebudować skrzyżowanie Bukowskiej i Roosevelta.

Planujemy, że ZDM otrzyma dokumentację wraz z uzyskaniem wszystkich decyzji budowlanych i środowiskowych do końca maja 2010 roku. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowane zostało w okresie wakacyjnym - lipiec/sierpień 2010 r. Wykonawca prac będzie miał bardzo napięty harmonogram, bowiem termin zakończenia prac to kwiecień 2012 roku.

Inwestycja została oszacowana na kwotę ok. 150 mln złotych. Miasto Poznań uzyskało wstępne dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 - 2013. Zadanie pod nazwą "Przebudowa węzła komunikacyjnego rondo Kaponiera" realizowane przez Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu znalazło się na liście projektów kluczowych w ramach Działania 7.3. Transport miejski w obszarach metropolitalnych.