Po pożarze: kamienica z nakazem rozbiórki. Dalsze wsparcie Miasta [AKTUALIZOWANE]

Rozbiórka pozostałości kamienicy przy ul. Kraszewskiego 12 może rozpocząć się już w poniedziałek, 2 września - poinformował Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Miasto rozszerza pomoc dla poszkodowanych w pożarze osób, szerokie wsparcie zapewnia również Caritas.

Na zdjęciu dwóch mężczyzn podczas briefingu prasowego, za nimi widać zieleń i budynek urzędu - grafika artykułu
Zarządca budynku będzie miał 30 dni na rozbiórkę

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego skontaktował się z zarządcą budynku, by przekazać mu nakaz rozbiórki spalonej kamienicy. To decyzja pod rygorem natychmiastowej wykonalności. Wstępny projekt rozbiórki jest już w przygotowaniu i powinna się ona rozpocząć już w poniedziałek, 2 września. 

- Rozmawialiśmy już z przedstawicielem zarządcy na temat technologii rozbiórki - mówi Paweł Łukaszewski, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. - Prace będą prowadzone dwutorowo, zarówno z użyciem specjalistycznego, ciężkiego sprzętu, jak i ręcznie, zwłaszcza jeśli chodzi o elementy styczne z sąsiednimi budynkami. 

Zarządca budynku będzie miał 30 dni na rozbiórkę (licząc od 28 sierpnia). 

- Dziękuję wszystkim pracownikom PINB, którzy czuwają nad bezpieczeństwem kamienic - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Zależy nam na tym, by życie mogło jak najszybciej wrócić do normalności w tym kwartale Jeżyc. Musimy jednak przede wszystkim mieć na uwadze bezpieczeństwo. Budynek kamienicy nr 12 jest w fatalnym stanie, cały czas jest też monitorowany. Nawet silniejszy podmuch wiatru może spowodować osunięcie się fasady, więc wyznaczenie strefy zero jest tam konieczne. 

Wyprawki szkolne

Miasto rozszerza pomoc dla poszkodowanych w pożarze. Część z nich czasowo zakwaterowano w hotelu przy ul. Łozowej, pozostali przebywają u rodziny i znajomych. Wszystkie rodziny, w których znajdują się uczniowie (do 24 roku życia), otrzymają jednorazowe świadczenie na pokrycie kosztów zakupu wyprawki szkolnej (620 zł). Chęć zakupu niezbędnych pomocy dydaktycznych deklaruje również Caritas Archidiecezji Poznańskiej. 

Większość poszkodowanych w pożarze deklaruje, że chciałaby nadal mieszkać na Jeżycach. Miasto we współpracy z Zarządem Komunalnych Zasobów Lokalowych oraz Poznańskim Towarzystwem Budownictwa Społecznego przygotowuje już konkretne propozycje dla osób, które straciły swoje mieszkania w katastrofie kamienicy przy ul. Kraszewskiego. 

Caritas cały czas prowadzi zbiórkę dla ofiar pożaru. Na koncie jest już ponad 140 tys. zł. Wszystkie te pieniądze zostaną przeznaczone na wyposażenie nowych lokali i w razie potrzeby również na kupno sprzętu AGD dla osób, które straciły cały dobytek. 

Miasto prowadzi już rozmowy z przedsiębiorcami, którzy również zadeklarowali pomoc w wyposażeniu mieszkań w niezbędny sprzęt.

Wsparcie tu i teraz - najważniejsze telefony kontaktowe

Wszyscy poszkodowani mogą skorzystać z pomocy MOPR, Caritas, Biura Spraw Lokalowych i ZKZL, PCŚ a także Miejskiego Centrum Interwencji Kryzysowej. Pracownicy socjalni pozostają z nimi w stałym kontakcie. 

Trwa przekazywanie podstawowej pomocy finansowej. To kwota do 6 tys. złotych na gospodarstwo domowe. MOPR zapewnia również wyżywienie osobom zakwaterowanym w hotelu przy ul. Łozowej. 

Pracownicy Caritas oferują pomoc: kupno środków higienicznych, bielizny osobistej i wszelkich przedmiotów pierwszej potrzeby (np. leki). Są w stanie dotrzeć do wszystkich poszkodowanych, którzy wyrażą taką potrzebę. 

Pomoc psychologiczna udzielana jest na bieżąco. Pracownicy Punktu Interwencji Kryzysowej pełnią dyżury w hotelu przy ul. Łozowej. O godzinie 11.00 psychologowie są dostępni również w samochodzie PCK stojącym przy ul. Kraszewskiego. PCK pomaga także służbom pracującym na miejscu katastrofy.

Najważniejsze numery telefonów: 

  • MOPR: filia Jeżyce - 61 878 18 81 lub 61 878 18 88. Godziny pracy: poniedziałek od 7.30 do 16.00, wtorek, środa, czwartek od 7.30 do 15.30, piątek od. 7.30 do 15.00.
  • MCKIK:  509 111 508 lub 516 183 943, adres mailowy: pik@m.poznan.pl.

Zbiórki, pomoc dla przedsiębiorców i cudzoziemców

Cały czas trwają zbiórki finansowe. Prowadzi je Miasto Poznań, Caritas Archidiecezji Poznańskiej oraz Państwowa Straż Pożarna

Są reż zbiórki indywidualne - dla konkretnych osób, można je znaleźć na platformach zrzutka.pl i siepomaga.pl. Ich listę można znaleźć w formularzu. Ważne: należy uważnie sprawdzić, kto jest organizatorem zbiórek, by uniknąć oszustwa. 

Jednocześnie ZKZL deklaruje znalezienie lokali na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej dla tych przedsiębiorców, którzy ucierpieli w wyniku niedzielnej katastrofy. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie poznan.pl.

Wśród poszkodowanych znajdują się również osoby cudzoziemskiego pochodzenia. Mogą one skorzystać m.in. z bonów żywnościowych i rzeczowych, które przekazywane są za pośrednictwem Fundacji "Dziecko w Centrum", który prowadzi Okręgowy Ośrodek Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem - środki pochodzą z Funduszu Sprawiedliwości.

Ubezpieczenia, pomoc prawna, podatkowa, gospodarka odpadami

Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił numer telefonu dla przedsiębiorców oraz osób poszkodowanych w pożarze: 573 866 198.  Można umówić się na spotkanie z doradcami, by porozmawiać o zakresie ulg i umorzeń, płatności składek oraz świadczeń (emerytury, renty, zasiłki). Spotkania będą odbywały się w siedzibie I Oddziału ZUS przy ul. Dąbrowskiego 12 w Poznaniu. Jeśli ktoś woli zdalną formę kontaktu, specjalista ZUS będzie oddzwaniał na podany numer telefonu.

4 września w godzinach 8:00-14:00 ZUS zaplanował dyżur dla osób poszkodowanych - w siedzibie I Oddziału przy ul. Dąbrowskiego 12. Osoby, które zgłoszą się na dyżur, będą obsługiwane w pokoju nr 5, również bez konieczności oczekiwania w kolejce.
Poszkodowani przedsiębiorcy mogą również skorzystać z doradztwa prawnego. Obowiązują wcześniejsze zapisy, mailowo: ods@um.poznan.pl lub telefonicznie: (61) 878 49 56, (61) 878 47 95. Spotkania odbędą się 3 września, w godzinach od 10:00 do 14:00. Uwaga, doradztwo nie obejmuje przygotowywania projektów umów, pism procesowych oraz innych dokumentów.

Przedsiębiorcy, którzy chcą skonsultować sprawy dotyczące podatków, mogą umawiać się na wizyty w poznańskich urzędach skarbowych pod  numerami telefonów:

  • Urząd Skarbowy - Jeżyce, tel. (61) 647 18 52
  • Urząd Skarbowy - Wilda, tel. (61) 832 89 29

Pomoc w zakresie gospodarki odpadami oferuje Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Poznania. Dane kontaktowe: Wydział Gospodarki Komunalnej, Oddział Wymiaru Opłaty za Gospodarowanie Odpadami, ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404, IV p, pok. 413, tel. 61 88 84 556, kom. 885 954 554, email: anna_paluka@um.poznan.pl

W sprawach dotyczących podatku od nieruchomości położonych przy ul. Kraszewskiego, można kontaktować się z Wydziałem Podatków i Opłat UMP, ul. Słowackiego 22, II p, pok. 277, tel: 61 878 46 31; tel. kom. 885 950 550; email: maciej_wojciechowski@um.poznan.pl.

Wsparcie w zakresie spraw związanych z opłatami z tytułu korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych zapewni Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa UMP, ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404, parter, tel. 61 878 49 37, email: paula_tatarska@um.poznan.pl.  

Więcej informacji o wsparciu Miasta na stronie poznan.pl

AW