Pierwsza stacja wodorowa w Poznaniu

Orlen uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce ogólnodostępną, całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy. Będzie z niej korzystać m.in. 25 autobusów należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu. W ciągu 15 lat Orlen dostarczy w tym celu 1,8 mln kilogramów paliwa wodorowego.

Na zdjęciu autobus MPK na stacji - grafika artykułu
Ze stacji korzystać będą m.in. poznańskie autobusy zasilane wodorem

Stacja wodorowa zlokalizowana jest przy ul. Warszawskiej 231, w pobliżu pętli tramwajowej Miłostowo. Działa całodobowo i jest dostępna publicznie, co oznacza, że z możliwości tankowania mogą korzystać nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.

Orlen udostępnił kierowcom trzy dystrybutory. Dwa o ciśnieniu 350 bar służą do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast trzeci dystrybutor, o ciśnieniu 700 bar, jest przeznaczony dla samochodów osobowych. 

Cały proces zatankowania autobusu do pełna trwa ok. 15 minut. Jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 30 kg, co umożliwia przejechanie około 350 km. Z kolei czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem o pojemności 5 kg wodoru, wynosi ok. 5 minut. Taka ilość paliwa wystarczy do przejechania około 600 km.

Wodór do stacji w Poznaniu dostarczany jest z instalacji wytwórczej Grupy Orlen we Włocławku. Stacja pozwala na zatankowanie w ciągu doby ponad jednej tony wodoru. 

- Stacja to milowy krok, dzięki któremu możemy konsekwentnie budować zielony i ekologiczny system transportu - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - W ten sposób po raz kolejny wykorzystujemy najnowsze technologie, by poprawiać jakość powietrza w mieście.

Poznańska stacja jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF oraz krajowych z programu "Zielony transport publiczny". 

- Produkcja i dystrybucja paliw alternatywnych jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej Grupy Orlen - mówi Artur Osuchowski, członek zarządu Orlenu ds. Energetyki i Transformacji Energetycznej. - Duży potencjał w wykorzystaniu wodoru dostrzegamy szczególnie w transporcie publicznym. Budowa stacji tankowania tego paliwa jest z jednej strony odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie samorządów takich jak Poznań, który rozwija transport miejski w kierunku zeroemisyjności, a z drugiej ważnym elementem realizacji celów strategicznych spółki. Wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii w transporcie, które wpływa na redukcję emisji dwutlenku węgla w miastach. W tym wypadku poprawi jakość życia mieszkańców stolicy Wielkopolski. W trakcie 15-letniej umowy dostarczymy do poznańskich autobusów 1,8 milionów kilogramów wodoru, co pozwoli uniknąć emisji 21 tysięcy ton CO2.

Z pojazdów zasilanych wodorem od czerwca ubiegłego roku korzystają pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie, gdzie Orlen uruchomił pilotażową stację. Jeszcze w tym roku wodór zatankować będzie można w Katowicach. Następne stacje wodorowe: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie, będę oddawane do eksploatacji w kolejnych latach. Do 2030 roku Grupa Orlen planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. 

Poznań stawia na ekologię

Umowę na dostawy paliwa wodorowego, które posłuży do zasilania zeroemisyjnych autobusów miejskich, poznańskie MPK podpisało z Orlenem już w 2022 roku. To największy tego typu projekt wodorowy w Polsce i jeden z nielicznych w Europie. Koncern w najbliższych 15 latach dostarczy na potrzeby poznańskiej komunikacji miejskiej 1,8 mln kg paliwa wodorowego, które będzie produkowane we włocławskim hubie. 

We flocie MPK jeździ obecnie 25 autobusów, zasilanych wodorem. Dostarczyła je firma Solaris Bus & Coach.

- "Wodorowce" są kierowane przede wszystkim na linie funkcjonujące we wschodniej części Poznania. Należy jednak pamiętać, że autobusy z napędem wodorowym charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem, więc mogą kursować na każdej linii komunikacyjnej. To, oprócz bezemisyjności, ogromna  zaleta tych pojazdów - mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. 

Autobusy zasilane wodorem są nie tylko ekologiczne, ale również wygodne dla pasażerów i kierowców. Ich wnętrze jest w pełni klimatyzowane i monitorowane. Do dyspozycji pasażerów są m.in. system informacji pasażerskiej, ładowarki urządzeń mobilnych, terminale umożliwiające zakup biletów przy pomocy płatności zbliżeniowej oraz tzw. kasowniki dwusystemowe, pozwalające zarówno na skasowanie biletu papierowego, jak i dokonanie operacji przy pomocy karty PEKA.

Są także udogodnienia dla kierowców, w tym system aktywnej kontroli bezpieczeństwa umożliwiający wykrywanie m.in. pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego, znajdujących się w tzw. martwych strefach. System pomaga w zapobieganiu lub łagodzeniu skutków kolizji, m.in. poprzez alerty wizualne i dźwiękowe. W pojeździe zastosowano również nowoczesny, modułowy komputer pokładowy wyposażony w dotykowy wyświetlacz graficzny.

Zakup 25 autobusów Urbino 12 hydrogen nie byłby możliwy, gdyby nie pozyskanie dofinansowania z programu Zielony Transport Publiczny, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Obecnie trwa postępowanie  przetargowe dotyczące zakupu kolejnych "wodorowców" dla MPK  Poznań.  Przewoźnik zamierza kupić 5 autobusów standardowej długości ok. 12 metrów z napędem wodorowym, ale zakłada opcję umożliwiającą rozszerzenie zakupu o maksymalnie 4 takie same pojazdy.

AW