Pestka wraca 13 maja
- 13 maja wrócą tramwaje na niezwykle istotną dla północnej części miasta trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. To moment wyczekiwany przez 80 tysięcy mieszkańców, którzy codziennie podróżują Pestką. Im wszystkim bardzo dziękuję za cierpliwość i wyrozumiałość, a wykonawcy, firmie NDI za sprawną pracę i oddanie trasy poznaniakom szybciej niż to było planowane - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Jest to kolejna inwestycja komunikacyjna, którą udostępniamy poznaniakom i poznaniankom w tym miesiącu. Na początku kwietnia otwarta została dla tramwajów trasa przez ul. Towarową i most Uniwersytecki. W najbliższym czasie będą oddawane kolejne przebudowywane trasy, które znacząco poprawią komunikację w Poznaniu, w tym przejazd przez ul. Fredry i Mielżyńskiego oraz Św. Marcin do Al. Marcinkowskiego - dodaje prezydent.
W sobotę, 13 maja na całej trasie PST znów będą kursować tramwaje. Po 9 miesiącach i 13 dniach od rozpoczęcia generalnego remontu, pasażerowie będą mogli korzystać z całkowicie nowej, wygodnej, bezpiecznej i szybkiej trasy.
- Cieszymy się, że przed terminem oddamy do użytkowania tak ważną dla mieszkańców Poznania inwestycję. Spora część naszej załogi to poznanianki i poznaniacy, tym bardziej miło nam było pracować przy remoncie trasy PST - mówi Cezary Chruściński, prezes zarządu NDI Energy, generalnego wykonawcy prac. - Za nami zasadnicze roboty torowe: montaż szyn i podkładów. Pomiędzy przystankami Słowiańska i Lechicka tory są już wyregulowane i wyprofilowane. W przyszłym tygodniu kończymy podbijanie i regulację torów od Lechickiej do Szymanowskiego. W trakcie przebudowy zdecydowaliśmy się na użycie zgarniarki tłucznia, a także wagonów kolejowych do balastowania, co umożliwiło nam szybsze wykonanie części prac. Dzięki dobrej mobilizacji zespołu oraz sprawnej współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego w Poznaniu tramwaje wyjadą na tory prawie trzy tygodnie przed umowną datą - dodaje przedstawiciel NDI Energy.
Remont trasy PST po 25 latach intensywnego użytkowania był konieczny. Prace - z uwagi na dofinansowanie - podzielono na dwa odcinki: roboty od ul. Roosevelta do przystanku Słowiańska zrealizowała firma PORR SA, natomiast od Słowiańskiej do Szymanowskiego (remont tego odcinka uzyskał wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład w kwocie 25,5 mln zł) konsorcjum NDI Energy sp. z o. o. oraz NDI SA.
Poznański Szybki Tramwaj znów będzie... szybki
O wielkiej skali przedsięwzięcia świadczą liczby - do wykonania 7,45 km nawierzchni torowej wykorzystano ponad 11 tysięcy podkładów tramwajowych z zamontowanymi sprężystymi podporami podkładowymi, 800 ton szyn, a także około 27 tys. ton tłucznia. Z uwagi na oszczędność i ekologię - aż 20 tys. ton tłucznia to materiał zebrany z trasy podczas remontu, który oczyszczono i wykorzystano ponownie.
Nowa trasa to nie tylko wyższy komfort i bezpieczeństwo. Po zakończeniu prac Poznański Szybki Tramwaj znów będzie... szybki. Pestką na wybranych odcinkach będzie można bezpiecznie podróżować z prędkością nawet 70 kilometrów na godzinę, czyli taką, jaka była zakładana pierwotnie. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii ograniczony zostanie również hałas.
Część wyremontowanej trasy PST pomiędzy mostem Teatralnym a przystankiem Słowiańska została udostępniona wcześniej niż zakładano, czyli już 24 grudnia 2022 roku. Od tego czasu znów tramwaje kursują między centrum miasta a przystankiem Słowiańska. Od 13 maja pojadą całą trasą do pętli na os. Sobieskiego.
Wkrótce zostaną przedstawione szczegóły dotyczące linii, które wrócą na PST i przygotowywanego nowego układu komunikacyjnego obowiązującego od 13 maja.
Choć tramwaje wrócą na PST już 13 maja, nie oznacza to całkowitego zakończenia prac. W związku z dążeniem do jak najszybszego oddania do eksploatacji tej newralgicznej dla mieszkańców trasy, po wznowieniu ruchu tramwajowego zaplanowano jeszcze roboty okołotorowe, wykończeniowe i porządkowe. Powinny się one zakończyć w czerwcu.
Obecnie na placu budowy
Już od wielu tygodni coraz bardziej widoczne dla każdego jest bardzo duże zaawansowanie prac remontowych na trasie PST. Zakończono układanie oraz montaż szyn i podkładów na całym odcinku trasy. Pomiędzy przystankami Słowiańska i Lechicka/Poznań Plaza wykonano regulację i profilowanie torów przy użyciu podbijarki torowej. Obecnie trwa szlifowanie szyn.
Częściowo podbite jest także torowisko na fragmencie od Lechickiej do przystanku Szymanowskiego, gdzie do uzupełniania tłuczniem wykorzystano specjalistyczne wagony kolejowe. Zastosowanie takiej technologii przy modernizacji trasy tramwajowej miało kluczowe znaczenie i umożliwiło szybsze wykonanie tego etapu prac.
Przed wszystkimi pięcioma przystankami wykonano już też odcinki nawierzchni w technologii bezpodsypkowej, o łącznej długości 400 metrów toru pojedynczego. Takie torowisko jest montowane do betonowej podbudowy, tak żeby w przyszłości umożliwić (w razie potrzeby) montaż rozjazdów nakładkowych.
Na peronach przystanków trwa montaż krawędzi peronów - na przystankach Aleje Solidarności oraz Lechicka/Poznań Plaza są ułożone płyty peronowe, do wykonania pozostała regulacja oraz prace wykończeniowe. Obecnie odbywa się również zabudowa płyt na przystankach Kurpińskiego oraz Szymanowskiego (od strony toru nr 1).
80 tys. pasażerów na trasie PST
Przed rozpoczęciem (1 sierpnia 2022 r.) prac remontowych na trasie PST kursowały tramwaje, które w ciągu jednego dnia wykonywały 830 kursów, przewożąc około 80 tys. na samym odcinku PST. Stanowiło to 29 proc. liczby wszystkich pasażerów komunikacji tramwajowej w Poznaniu (korzystający z linii tramwajowych na trasie PST stanowili aż 1/5 wszystkich przewożonych osób). W godzinach popołudniowych szczytów komunikacyjnych trasę obsługiwało aż 30 proc. taboru szynowego MPK Poznań, realizującego w tym czasie kursy na wszystkich liniach tramwajowych.
ZTM, NDI, RB