Nie trzy, a kilkanaście nowych przystanków

Poznań od kilku lat współpracuje z PKP PLK w związku uruchomieniem na kolejowej obwodnicy towarowej ruchu pasażerskiego. W planach jest powstanie nie trzech, ale w pierwszej kolejności ośmiu nowych przystanków na obwodnicy. Docelowo na terenie Poznania w najbliższych latach Miastu zależy na powstaniu kolejnych siedmiu nowych przystanków kolejowych, które ułatwią mieszkańcom poruszanie się i usprawnią przesiadki.

Uruchomienie obwodnicy towarowej dla ruchu pasażerskiego i powstanie nowych przystanków, to kolejny krok w rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej fot. Koleje Wielkopolskie - grafika artykułu
Uruchomienie obwodnicy towarowej dla ruchu pasażerskiego i powstanie nowych przystanków, to kolejny krok w rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej fot. Koleje Wielkopolskie

Rozmowy z PKP PLK zostały zapoczątkowane już w roku 2012 przy udziale m.in. Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, a także Stowarzyszenia Metropolia Poznań.

Uruchomienie obwodnicy towarowej dla ruchu pasażerskiego to kolejny krok w rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Na początku 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły do programu Komisji Europejskiej "Łącząc Europę" wniosek o dofinansowanie modernizacji tej trasy i wybudowanie 7 przystanków osobowych na terenie Miasta Poznania (i jednego poza terenem Poznania). 

Ogłoszony przez organy państwowe program budowy przystanków objął trzy z siedmiu w Poznaniu, a ośmiu na całej obwodnicy towarowej. O sfinansowanie ich budowy (podobnie jak pozostałych pięciu) PKP PLK zwróciły się do Komisji Europejskiej. Zgodnie z ustaleniami na linii Miasto Poznań - PKP PLK, Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu nazwy przystanków już skonsultował z mieszkańcami. Ustalenia  zostały przekazane do zatwierdzenia przez PKP PLK.

W efekcie konsultacji z Radami Osiedli, na terenie których mają powstać nowe przystanki, zdecydowano się na następujące nazwy:

Poznań Franowo - projektowany przystanek Poznań Franowo zlokalizowany będzie po północnej stronie obecnej stacji Poznań Franowo, w bezpośrednim sąsiedztwie pętli Franowo, 

Poznań Kobylepole - przystanek planowany jest w rejonie ulicy Kobylepole, w niedalekiej odległości od gminy Swarzędz i w bezpośrednim sąsiedztwie osiedla domów jednorodzinnych oraz ogrodów działkowych, 

Poznań Zieliniec - przystanek projektowany jest w obrębie osiedla Zieliniec, na którym przeważa zabudowa jednorodzinna, w odległości ok. 1 km od zakładu produkcyjnego Volkswagen Poznań Sp. z o.o.,

Poznań Karolin (nazwa robocza: Koziegłowy) - przystanek projektowany na granicy z gminą Czerwonak w pobliżu dużego osiedla o zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej.; po stronie zachodniej ul. Gdyńskiej znajduje się Centralna Oczyszczalnia Ścieków w Koziegłowach,

Poznań Naramowice - przystanek planowany w okolicach ul. Naramowickiej, w niedalekiej odległości od osiedli o zabudowie jednorodzinnej, a także dużych osiedli wielorodzinnych domów mieszkalnych; w przyszłości, po wybudowaniu trasy tramwajowej na Umultowo (przedłużenie na północ realizowanej obecnie trasy na Naramowice), stanowić będzie węzeł przesiadkowy z pociągu na tramwaj,

Poznań Piątkowo (nazwa robocza: Poznań Uniwersytet) - przystanek projektowany jest pomiędzy obecnym węzłem przesiadkowym Os. Sobieskiego a Kampusem UAM,

Poznań Suchy Las - przystanek projektowany jest na granicy z gminą Suchy Las, w bezpośrednim sąsiedztwie domów o zabudowie jednorodzinnej. 

Sama obwodnica towarowa stanowiłaby bardzo dobrą alternatywę dla dostępnych już środków komunikacji publicznej. Uruchomienie pociągów pasażerskich będzie stanowiło jednak duże wyzwanie ze względu na dużą liczbę przejazdów drogowo-kolejowych na terenie Poznania, a większy ruch na torach spowoduje częstsze ich zamykanie. Idealnym rozwiązaniem byłoby zbudowanie przejazdów dwupoziomowych. Wyzwanie dla PKP PLK stanowić będzie zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów po i tak mocno obciążonych torach Poznańskiego Węzła Kolejowego i wjazd na Dworzec Poznań Główny.

Nowe węzły przesiadkowe

- Planujemy by w perspektywie kilku lat aglomeracyjny system transportu zbiorowego był jeszcze bardziej zintegrowany, a komunikacja zbiorowa wygrywała z samochodowym transportem indywidualnym. Budowa małych i dużych multimodalnych węzłów przesiadkowych ma na celu szybsze, sprawniejsze i bardziej ekologiczne propozycje poruszania się dla mieszkańców - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydent Poznania. - Poza przystankami na obwodnicy towarowej Miasto będzie zabiegać o powstanie nowych przystanków na terenie Poznania, by ułatwić mieszkańcom poruszanie się, a pasażerom z aglomeracji usprawnić przesiadki. 

Planowane nowe przystanki kolejowe:

Poznań Jeżyce - w rejonie wiaduktu nad ulicą Niestachowską, 

Poznań Druskienicka - w rejonie ulic Druskienickiej i Szczawnickiej (projekt przystanku i całego węzła w trakcie opracowania przez ZTM), 

Poznań Grudzieniec - zarówno na linii nr 351 (Poznań - Szczecin) w rejonie ulicy Poznańskiej, przy przecięciu linii tramwajowej PST, jak również na linii nr 3 (Poznań - Warszawa), w rejonie ulic Pułaskiego/Nowowiejskiego, 

Poznań Hetmańska - w rejonie wiaduktu nad ulicą Hetmańską, 

Poznań Zawady - na wiadukcie nad ulicą Hlonda, 

Poznań Smochowice - w rejonie ulicy Polanowskiej, 

Poznań Wola - likwidacja przystanku w obecnym miejscu i przeniesienie go w rejon ulicy Skalskiego/Dąbrowskiego w celu integracji z komunikacją autobusową przebiegającą wzdłuż ulicy Dąbrowskiego oraz obsługi bardziej zurbanizowanego obszaru miasta, 

Poznań Świerczewo - w rejonie ulicy Korfantego.

Realizacja tych przystanków będzie kolejnym tematem do rozmów z PKP PLK.

BKPiRM, op. RB