Miejska infolinia dla ukraińskich mieszkańców ma już rok
Impulsem do otwarcia infolinii w języku ukraińskim były ustalenia raportu "Poznaj Sąsiada" przygotowanego przez stowarzyszenie Polska-Ukraina przy współpracy Urzędu Miasta Poznania i Powiatu Poznańskiego. Wynika z niego, że w ciągu ostatnich kilku lat nastąpił lawinowy wzrost obecności Ukraińców w Poznaniu i aglomeracji.
- Poznań to miasto otwarte. Zależy nam, żeby każdy czuł się tu jak u siebie. Dlatego uruchamiając infolinię w języku ukraińskim chcieliśmy zasygnalizować mieszkającym w stolicy Wielkopolski i okolicznych gminach Ukraińcom: jesteście dostrzegani, cenimy waszą obecność i chcemy się lepiej rozumieć. Jak pokazał ostatni rok, była to słuszna i potrzebna decyzja - zaznacza Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Usługa ruszyła 4 marca zeszłego roku. Od tamtego momentu po dodzwonieniu się na numer 61 646 33 44 każdy klient słyszy pytanie o wybór języka. Jeśli wybierze ukraiński - zostanie połączony z ukraińskojęzycznym operatorem, który udzieli informacji dotycących np. komunikacji publicznej, procedur związanych z wyrobieniem numeru PESEL, przysługujących świadczeń, a także aktualnych obostrzeń czy działań miasta w zakresie walki z pandemią.
- W dobie trwającej pandemii sytuacja życiowa cudzoziemców jest jeszcze bardziej niepewna. Szukają wsparcia - a my jako Biuro Poznań Kontakt wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom. Wierzymy, że każdy telefon jest ważny, a każda rozmowa przybliża Poznań jego obcojęzycznym mieszkańcom. Informujemy ich o prawach i obowiązkach, wspieramy i wyjaśniamy, dzięki czemu budujemy poczucie bezpieczeństwa i przynależności - mówi Polina Kharlamova, broker informacji merytorycznej w Biurze Poznań Kontakt.
Z infolinii mogą skorzystać również Ukraińcy zamieszkujący gminy powiatu poznańskiego. Aby lepiej orientować się w pytaniach dotyczących tych terenów, Biuro Poznań Kontakt podjęło współpracę ze Starostwem Powiatowym w Poznaniu.
W miejskim call center pracuje obecnie ok. 50 konsultantów zatrudnionych na stanowiskach brokerów informacji merytorycznej. Do zadań pracowników należy informowanie klientów o procedurach dotyczących załatwiania spraw w urzędzie. W skład oferty wchodzi również łączenie rozmów, rezerwacja wizyt, a także przeprowadzanie badań i zasięganie opinii mieszkańców. Pandemia rozszerzyła wachlarz usług świadczonych przez konsultantów o udzielanie odpowiedzi na pytania o obostrzenia, punkty szczepień, usługi dla seniorów (Zakupy dla seniora, Maseczka dla seniora).
Według raportu "Poznaj Sąsiada" w Poznaniu i gminach powiatu poznańskiego mieszka ok. 100 tys. Ukraińców.
JZ