Miasto pomoże w likwidacji azbestu

Rozpoczął się nabór wniosków do kolejnej edycji programu usuwania azbestu. Miasto Poznań pokryje 100 proc. kosztów demontażu lub odbioru tego materiału. Akcja jest skierowana do mieszkańców stolicy Wielkopolski.  

Zdjęcie przedstawia dach budynku, wykonany z azbestu. - grafika artykułu
Rozpoczął się nabór wniosków do kolejnej edycji programu usuwania azbestu

Wyroby azbestowe były kiedyś bardzo popularnym środkiem używanym w budownictwie. Dzisiaj wiemy, że powodują one szereg chorób zagrażających życiu i zdrowiu, dlatego tak ważne jest ich usunięcie, np. z dachów czy ścian. 

W związku z realizacją "Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Miasta Poznania na lata 2021-2032" finansowane są:

  • demontaż, zapakowanie, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest

 lub

  • zapakowanie odpadów zawierających azbest składowanych na nieruchomości, transport i unieszkodliwienie tych wyrobów.

Miasto zleci usunięcie azbestu wykonawcy wybranemu w przetargu i poniesie w całości koszty wykonania tej usługi. 

Na ten cel zabezpieczono w miejskim budżecie 200 tys. zł. Jeśli pojawi się taka możliwość, Wydział Klimatu i Środowiska Urzędu Miasta Poznania będzie wnioskował o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu (w poprzednich latach udało się pozyskać takie wsparcie z ogólnopolskiego programu).

Nabór do końca kwietnia

Tak jak w poprzednich latach wnioski mogą składać osoby fizyczne, w tym użytkownicy rodzinnych ogrodów działkowych, przedsiębiorcy oraz osoby prawne posiadające na swoich nieruchomościach w Poznaniu wyroby zawierające azbest (spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe). Niezbędne jest posiadanie tytułu prawnego do takiej nieruchomości.

Nabór potrwa do 30 kwietnia. 

Wnioski można składać:

  • drogą pocztową: Wydział Klimatu i Środowiska Urzędu Miasta Poznania, ul. Gronowa 22a, 61-655 Poznań;
  • elektronicznie: za pomocą platformy e-PUAP (adres skrytki: /UMPoznan/Fn lub /UMPoznan/SkrytkaESP) lub przesyłając dokument na adres do doręczeń elektronicznych Urzędu Miasta Poznania (AE:PL-46081-20925-AEABE-27), opatrzony podpisem elektronicznym;
  • osobiście: w punkcie podawczym Wydziału Klimatu i Środowiska Urzędu Miasta Poznania, Sala Obsługi Klienta ul. Gronowa 20 wejście B, I piętro stanowisko G (w godzinach pracy urzędu).

Szczegóły dotyczące programu oraz wzory wniosków, wraz z listą wymaganych dokumentów, można znaleźć na stronie internetowej Poznań bez azbestu. Informacji udzielają również pracownicy urzędu miasta - telefonicznie pod numerem: 61 646 33 44 oraz drogą mailową: azbest@um.poznan.pl. 

Duże zainteresowanie

Program likwidacji azbestu realizowany jest od 2021 r. i cieszy się wśród poznaniaków dużym zainteresowaniem. Najczęściej swój udział w programie zgłaszają osoby indywidualne, w tym użytkownicy rodzinnych ogrodów działkowych. 

W ciągu 4. edycji programu Wydział Klimatu i Środowiska UMP zrealizował 607 wniosków. Z terenu Poznania usunięto ponad 823 tony azbestu - z czego ok. 344 tony stanowiły pokrycia dachowe, 15 ton pochodziło z elewacji budynków, a ponad 464 ton to odpady azbestowe składowane na terenie nieruchomości.

AJ