Kolejna nowatorska e-usługa w Poznaniu
Od wielu lat Urząd Miasta Poznania konsekwentnie podejmuje działania na rzecz budowy społeczeństwa informacyjnego, a od ponad roku realizuje program e-Poznań polegający na budowie elektronicznej administracji publicznej.
W ramach tego projektu uruchomiono już szereg usług i inicjatyw, m.in. cieszącą się dużą popularnością pierwszą w Polsce wyszukiwarkę grobów na cmentarzach komunalnych czy giełdę używanych podręczników. Stale rozbudowywana jest sieć Publicznych Punktów Dostępu do Internetu (PIAP - ang. Public Internet Access Point), w których mieszkańcy mogą nieodpłatnie korzystać z komputerów podłączonych do Internetu - obecnie działa ich 25, do końca roku powstanie kolejnych 10.
Kilka miesięcy temu w Urzędzie Miasta Poznania podjęto decyzję o takim przemodelowaniu procedur administracyjnych, aby w ramach obowiązującego prawa maksymalnie ułatwić obsługę przez Internet nawet tym interesantom, którzy nie posiadają podpisu cyfrowego.
Uruchomiona właśnie usługa wprowadza nową jakość w obsłudze mieszkańców. Teraz, za pośrednictwem komputera i bez konieczności posiadania cyfrowego podpisu, każdy mieszkaniec Poznania urodzony w Poznaniu może zamówić do domu odpis aktu stanu cywilnego. Nowatorski charakter tej usługi polega również na możliwości uiszczenia opłaty skarbowej w formie elektronicznej (przez Internet - kartą płatniczą lub przelewem). Koszt odpisu skróconego wynosi 15 zł, odpisu zupełnego 25 zł., złożenie podania 5 zł. Dokument zamówiony w USC przez Internet dostarczy mieszkańcowi goniec. Należy podkreślić, że wniosek można wysłać (i opłacić) z dowolnego komputera podłączonego do Internetu, np. w PIAP.
O wydanie odpisu mogą się ubiegać osoby których akt stanu dotyczy, ich wstępni (rodzice, dziadkowie itd.), zstępni (dzieci, wnuki itd.), rodzeństwo oraz małżonkowie. Po ok. 4 dniach od momentu złożenia wniosku goniec dostarczy zamówione odpisy do domu klienta. Termin ten mógłby być krótszy gdyby nie przepisy ustawy o opłacie skarbowej, które nie pozwalają urzędowi podjąć działań przed wpłynięciem należności z opłaty skarbowej na konto Urzędu Miasta.
Nowa usługa dostępna jest w katalogu e-usług na stronach Miejskiego Informatora Multimedialnego w dziale "załatw przez Internet" oraz w Biuletynie Informacji Publicznej. Nowy model obsługi klientów będzie rozszerzany na inne dostępne już w Internecie usługi świadczone przez UMP.
Wdrażanie kolejnych udogodnień dostępnych przez Internet nie byłoby możliwe bez Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego - partnera Urzędu Miasta Poznania w realizacji wszystkich e-usług oraz sieci PIAP. Obie instytucje współpracują na rzecz budowy społeczeństwa informacyjnego w ramach różnych projektów już od 1996 r.
Operacje związane z obsługą płatności elektronicznych są obsługiwane przez firmę eCard S.A. Warto dodać, że nowa formuła uzyskiwania odpisów nie wiąże się dla klienta z żadnymi dodatkowymi kosztami z tytułu wyboru elektronicznej formy płatności.
Również w ramach projektu "e-Poznań" w dniu 9 sierpnia br. rozpoczął się pierwszy etap wdrażania "Elektronicznego Archiwum", polegający na skanowaniu dokumentów przechowywanych w archiwum Urzędu Stanu Cywilnego. Realizacja tego przedsięwzięcia umożliwi klientom szybkie załatwienie spraw, zwłaszcza w przypadku gdy trzeba wyjaśniać niezgodności pomiędzy dokumentami stanu cywilnego a innymi dokumentami (np. dowodem osobistym). Pracownik będzie mógł przywołać niezbędne dokumenty na ekranie komputera, zamiast jak do tej pory wyszukiwać je w archiwum.
Zobacz również

Weekend w Poznaniu

Wydział Podatków i Opłat - zmiana lokalizacji

Wyjątkowy weekend z liniami turystycznymi
