Jak pojadą tramwaje w centrum I na trasie kórnickiej?

Od soboty, 16 grudnia, otwarte zostaną zmodernizowane trasy w centrum oraz przy ul. Kórnickiej. Pasażerowie będą mogli korzystać z całej sieci tramwajowej w Poznaniu. 

Testowe przejazdy tramwajów na trasie kórnickiej - grafika artykułu
16 grudnia tramwaje wrócą na zmodernizowaną trasę kórnicką oraz do centrum

W sobotę, 16 grudnia, otwarty zostanie przejazd przez centrum zarówno na ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego w kierunku Rataj, jak i od ulicy Podgórnej przez Al. Marcinkowskiego i 27 Grudnia w stronę mostu Teatralnego oraz przez ulicę Mielżyńskiego i Fredry także w kierunku "Teatralki".

Montaż i testowanie sieci trakcyjnej w centrum miasta zostały zakończone. Były to prace konieczne do wykonania. Podłączanie trakcji na zmodernizowanych trasach na ulicy 27 Grudnia i Gwarnej, spowodowało odcięcia zasilania także na innych odcinkach, np. Al. Marcinkowskiego czy ul. Mielżyńskiego.

Zanim tramwaje będą mogły pojechać trasami w centrum, konieczne będą jeszcze testy wykonane wszystkimi typami taboru MPK Poznań oraz demontaż tymczasowych nakładek torowych na ulicach 27 Grudnia i Lewandowskiej.  

Centrum - 10 linii, nowe kierunki i możliwości

Od rana w sobotę, 16 grudnia, przez centrum będą kursowały tramwaje dziesięciu linii: 2, 3, 5, 7, 8, 9, 13, 16, 17 i 19. Pojawią się nowe możliwości - tramwaje linii numer 5 i 17 będą korzystały z nowego łuku torowego, dającego możliwość skrętu w prawo z ulicy Towarowej na ul. Św. Marcin. Nowością będzie także kursowanie tramwaju nr 17 w obu kierunkach przez zmodernizowaną trasę na ulicy Gwarnej.

Szczegóły dotyczące linii obsługujących centrum od 16 grudnia.

Linia nr 2 - powrót na stałą trasę z Ogrodów przez Jeżyce, centrum, Wildę na Dębiec

OGRODY - Dąbrowskiego - Rynek Jeżycki - Kraszewskiego - Zwierzyniecka - Kaponiera - Św. Marcin - Al. Marcinkowskiego - Strzelecka - Królowej Jadwigi - Górna Wilda - 28 Czerwca 1956r. - DĘBIEC PKM

Powrót:

DĘBIEC PKM - 28 Czerwca 1956r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Al. Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Gwarna - Kaponiera - Zwierzyniecka - Kraszewskiego - Rynek Jeżycki - Dąbrowskiego - OGRODY

Linia nr 3 - zmiana trasy, wzmocnienie transportu pomiędzy północą miasta, centrum oraz Ratajami i Chartowem

BŁAŻEJA - Naramowicka - Winogrady - Pułaskiego - Roosevelta - Rondo Kaponiera - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Kórnicka - Os. Lecha - Chartowo - Żegrze - UNII LUBELSKIEJ

Powrót:

UNII LUBELSKIEJ - Żegrze - Chartowo - Os. Lecha - Kórnicka - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry - Most Teatralny - Pułaskiego - Winogrady - Naramowicka - BŁAŻEJA

Linia nr 5 - nowa jakość w centrum i skrótem w rejon Śródka.

Nowa trasa linii numer 5 będzie stanowić nową jakość w centrum. "Piątka" zapewni dojazd z Górczyna przez Głogowską i Most Dworcowy do Poznania Głównego PKP. Dalej jednak pojedzie przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo - przez Św. Marcin, Marcinkowskiego i Kórnicką. Następnie przez Rondo Śródka dotrze do pętli Zawady.

GÓRCZYN PKM - Głogowska - Most Dworcowy - Towarowa - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - pl. Bernardyński - Kórnicka - Jana Pawła II - Rondo Śródka - ZAWADY

Powrót:

ZAWADY - Rondo Śródka - Jana Pawła II - Kórnicka - pl. Bernardyński - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Gwarna - Św. Marcin - Towarowa - Most Dworcowy - Głogowska - GÓRCZYN PKM

Linia nr 7 - bez zmian

OGRODY - Przybyszewskiego - Reymonta - Hetmańska - Zamenhofa - Jana Pawła II - Rondo Śródka - Estkowskiego - Wyszyńskiego - Małe Garbary - Pl. Wielkopolski - Pl. Ratajskiego - Fredry - Most Teatralny - Roosevelta - Winogrady - Murawa - Solidarności - POŁABSKA

Linia nr 8 - prosto z Miłostowa na Ogrody

Tramwaj linii nr 8 wróci na stałą trasę sprzed wielu lat. Z Mostu Teatralnego nie będzie skręcać na Roosevelta w kierunku Górczyna, lecz pojedzie prosto, ulicą Dąbrowskiego na Ogrody. Tramwajem nr 8 będzie można przejechać ze wschodu przez centrum i dwa rynki (Wielkopolski i Jeżycki) na zachód.

MIŁOSTOWO - Rondo Śródka - Pl. Wielkopolski - Fredry - Most Teatralny - Dąbrowskiego - OGRODY

Linia nr 9 - powrót na Piątkowską

Na swoją dawną, stałą trasę z Dębca PKM przez Wildę i centrum do pętli Piątkowska wróci linia numer 9. Z uwagi na utrzymanie obecnej, wysokiej częstotliwości kursowania tramwajów linii nr 11 na obecnej trasie (co 10 minut), kursy na linii nr 9 będą się odbywały w komunikacyjnym szczycie w dni robocze co 20 minut. W pozostałych porach "dziewiątka" będzie funkcjonowała jak normalna linia tramwajowa.

DĘBIEC PKM - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry - Most Teatralny - Pułaskiego - Wielkopolska - Małopolska - Wołyńska - Os. Winiary - PIĄTKOWSKA

Powrót:

PIĄTKOWSKA - Os. Winiary - Wołyńska - Małopolska - Wielkopolska - Pułaskiego - Most Teatralny - Fredry - Gwarna - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Strzelecka - Królowej Jadwigi- Górna Wilda - 28 Czerwca 1956r. - DĘBIEC PKM

Linia nr 13 - powrót na trasę ze Starołęki PKM na Grunwald

Na swoją stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Grunwald wróci tramwaj nr 13. W obydwu kierunkach pojedzie - jak przed rozpoczęciem rewitalizacji centrum miasta - przez rondo Kaponiera i będzie kończył trasę na pętli Junikowo. Tramwaje linii nr 6 ponownie dojeżdżać będą do pętli Budziszyńska.

STAROŁĘKA PKM - Starołęcka - Rondo Starołęka - Zamenhofa - Rondo Rataje - Jana Pawła II - Kórnicka - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Gwarna - Św. Marcin - Rondo Kaponiera - Grunwaldzka - JUNIKOWO

Powrót:

JUNIKOWO - Grunwaldzka - Rondo Kaponiera - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Kórnicka - Jana Pawła II - Rondo Rataje - Zamenhofa - Rondo Starołęka - Starołęcka - STAROŁĘKA PKM

Linia nr 16 - powrót na trasę z Os. Sobieskiego do Franowa przez most Teatralny

OS. SOBIESKIEGO - trasa PST - Most Teatralny - Fredry - Gwarna - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Kórnicka - Os. Lecha - FRANOWO

Powrót:

FRANOWO - Os. Lecha - Kórnicka - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry - Most Teatralny - trasa PST - OS. SOBIESKIEGO

Linia nr 17 - nowość na Górczynie i wykorzystanie transportowych inwestycji w zrewitalizowanym centrum

Brak "ósemki" na pętli Górczyn PKM zostanie zrekompensowany przez linię nr 17, która wykorzysta wszystkie nowe możliwości w odnowionym centrum miasta. Zapewni możliwie najszybszy przejazd z Garbar przez centrum w rejon Dworca Głównego PKP.

"Siedemnastka" pojedzie z pętli Górczyn PKM przez Głogowską i zapewni połączenie tej części Poznania z Dworcem Głównym PKP. Następnie będzie kursować przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo - pojedzie przez Św. Marcin oraz Gwarną i Mielżyńskiego w kierunku Garbar. Dalej trasa będzie prowadziła jak dotychczas, przez Śródkę, trasę kórnicką i Górny Taras Rataj aż do pętli Starołęka PKM. Tramwaje na linii 17 będą kursowały w obu kierunkach przez Gwarną, co będzie stanowiło nowość w sieci transportowej miasta.

GÓRCZYN PKM - Głogowska - Towarowa - Św. Marcin - Gwarna - Mielżyńskiego - pl. Ratajskiego - pl. Wielkopolski - Małe Garbary - Rondo Śródka - Jana Pawła II - Kórnicka - Os. Lecha - Chartowo - Żegrze - Hetmańska - Rondo Starołęka - STAROŁĘKA PKM

Linia nr 19 - nowe połączenie z Połabskiej na Dębiec

W celu utrzymania w wysokim standardzie komunikacji pomiędzy Dębcem i Wildą a centrum, a także w celu zapewnienia drugiej linii na pętli Połabska, uruchomiona zostanie nowa linia nr 19. Tramwaj nr 19 będzie kursował na trasie z pętli Połabska do pętli Dębiec PKM wyłącznie w godzinach szczytu, z częstotliwością co 20 minut.

POŁABSKA - Murawa - Winogrady - Pułaskiego - Most Teatralny - Fredry - Gwarna - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna -  Strzelecka - Królowej Jadwigi - Górna Wilda - 28 Czerwca 1956r. - DĘBIEC PKM

Powrót:

DĘBIEC PKM - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry - Most Teatralny - Pułaskiego - Winogrady - Murawa - POŁABSKA

Trasa kórnicka - 4 linie, dodatkowy przystanek Łacina i zmiana lokalizacji przystanku Polanka

Pasażerowie będą mogli korzystać z nowej, wygodnej i bezpiecznej trasy. Oprócz torowiska i sieci trakcyjnej zakres inwestycji objął także modernizację przystanków i dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przystanek Polanka został zastąpiony przez dwa nowe: Polanka - bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina - w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych.

Przebudowa trasy kórnickiej zamyka jedną z największych inwestycji transportowych w Poznaniu. Objęła ona także modernizację torowiska pomiędzy pętlą na os. Lecha a przebudowanym rondem Żegrze i budowę nowej trasy tramwajowej od ronda Żegrze do pętli Unii Lubelskiej. To razem ponad 10 kilometrów nowych i zmodernizowanych torów.

Po otwarciu trasy - od 16 grudnia - na odcinek pomiędzy os. Lecha a skrzyżowaniem ulicy Kórnickiej i Jana Pawła II wrócą tramwaje czterech linii: 3, 16, 17 i 18.

Linie nr 3, 16 i 17 są opisane powyżej

Linia nr 18 - powrót na stałą trasę z Ogrodów przez Kaponierę, Poznań Główny PKP i rondo Rataje na Franowo

OGRODY - Roosevelta - Matyi - Królowej Jadwigi - Krzywoustego - Rondo Rataje - Jana Pawła II - Kórnicka - Os. Lecha - FRANOWO

Szczegóły nowych tras tramwajowych od 16 grudnia dostępna jest na stronie ZTM i MPK.

O całej nowej sieci tramwajowej można przeczytać z tekście Tramwaje od nowego roku pojadą inaczej [AKTUALIZACJA]

Szerzej jak przebiegły testy tramwajowe na trasie kórnickiej w artykule Testy tramwajów na trasie kórnickiej, w grudniu pojadą też przez centrum

Załączniki