Coraz więcej zieleni zamiast bruku

W Poznaniu nieustannie przybywa zieleni. Dzieje się tak nie tylko w ramach realizacji kolejnych inwestycji, ale także dzięki odbrukom istniejących ulic. Dzięki temu przez ostatnie kilka lat nowa roślinność pojawiła się na ponad 26 tysiącach metrów kwadratowych powierzchni. Miasto pozyskało prawie 24 miliony złotych dofinansowania z Unii Europejskiej na kolejne tego typu działania.

Wizuzalizacja - grafika artykułu
Jednym z miejsc, które w przyszłym roku przejdzie metamorfozę i pojawi się nowa zieleń jest skrzyżowanie ulic Kościuszki, Taylora i Taczaka - poglądowa wizualizacja

- Takie działania są szczególnie cenne i zauważalne w śródmieściu, gdzie gęsta zabudowa i uzbrojenie podziemne nie pozostawiają zbyt dużo miejsca na drzewa i krzewy - podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta miasta. - Nowa roślinność sadzona jest na terenach, z których nie korzystają piesi, kierowcy czy rowerzyści. Są to często szerokie chodniki, niegdyś zastawione przez samochody, czy fragmenty jezdni niewykorzystywane przez pojazdy. Na tej odzyskanej przestrzeni

pojawiają się więc nowe nasadzenia Świetnym przykładem takiego działania może być rejon u styku ulic Kassyusza i Galla Anonima, gdzie powstał w ten sposób park kieszonkowy. 

Od kilkunastu lat Zarząd Dróg Miejskich konsekwentnie przygotowuje i realizuje projekty zagospodarowania zielenią poznańskich ulic. Rośliny sadzone są w istniejących pasach zieleni jak i w nowych miejscach, które udaje się wygospodarować przy ulicach dzięki odbrukom utwardzonych nawierzchni.

Odbruki dotyczą terenów objętych ścisłą zabudową, czyli przede wszystkim Starego Miasta, Jeżyc, Wildy, Łazarza czy Śródki. 

- Dzięki takim inwestycjom poprawia się bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu i estetyka okolicy. Mieszkańcy zyskują nową zieleń i lepszy mikroklimat na ulicy. Poprawia się też retencja wód opadowych - mówi Piotr Libicki, zastępca dyrektora ZDM w Poznaniu. - Odbruki na chodnikach prowadzone są zazwyczaj wraz z remontem ich nawierzchni. Tworzenie ich na polach wyłączonych z ruchu - czyli na częściach jezdni, które oznaczone są charakterystycznymi pasami - wiąże się z koniecznością przygotowania dokumentacji projektowej związanej z przebudową danego fragmentu ulicy, zmianą geometrii i często również organizacji ruchu.

Na Jeżycach i w centrum

Obecnie takie prace trwają na skrzyżowaniu ul. Sienkiewicza, Gajowej i Kochanowskiego na Jeżycach. Szeroka jezdnia zostanie tam zawężona, a niewykorzystane przestrzenie zostaną obsadzone roślinami. Dzięki temu asfaltowy plac o powierzchni ponad 100 metrów kwadratowych zmieni się w zielony skwer z małą architekturą. Posadzone będą trzy platany, około 300 krzewów, prawie 400 bylin i traw ozdobnych, a także ponad 2000 roślin cebulowych.

Prace budowlane mają potrwać do końca października, natomiast nasadzenia zieleni zakończą się do połowy listopada. Całkowity koszt inwestycji to prawie 900 tysięcy złotych. Finansowanie projektu zostało zapewnione dzięki poprawkom budżetowym miejskich radnych, a także wsparciu Rady Osiedla Jeżyce.

Na Starym Mieście 

Zmiany w centrum nastąpią w okolicach skrzyżowania ulic Kościuszki, Taylora i Taczaka.Dokumentacja techniczna dla wykonania przebudowy tego miejsca jest gotowa (wraz z koniecznymi pozwoleniami). W budżecie miasta są również zabezpieczone prawie 3 mln zł na realizację.

Prace w terenie planowane są w przyszłym roku. Rozległe skrzyżowanie zostanie przebudowane w taki sposób, by zapewnić sprawny przejazd pojazdów, bezpieczne przemieszczanie się pieszym i wydzielić tereny biologicznie czynne pod nowe drzewa i krzewy. Zieleń pojawi się przy wszystkich wlotach skrzyżowania oraz wzdłuż ul. Taylora, na odcinku dochodzącym do skrzyżowania z ul. Kościuszki. Posadzonych zostanie 12 drzew (m.in. platany i miłorzęby), krzewy - prawie 150 róż, hortensji i budlei Dawida oraz ponad 300 bylin (m.in. kocimiętka, perowskia, miskant chiński) i roślin cebulowych (czosnek ozdobny i hiacynty).

Samo skrzyżowanie zostanie wyniesione, by uspokoić ruch i zapewnić bezpieczeństwo pieszym przekraczającym jezdnię.

Przy ul. Taylora zaprojektowane zostało miejsce odpoczynku, które swoją formą nawiązuje do istniejącego i niedawno zmodernizowanego skweru im. Wojciecha Cieślewicza (po drugiej stronie skrzyżowania, przy ul. Taczaka).

Na Łazarzu i Wildzie

Do końca roku wraz z niezbędnymi pozwoleniami powinna być gotowa dokumentacja techniczna dotycząca modernizacji skrzyżowania ul. Małeckiego, Granicznej i Łukaszewicza, czyli popularnego skweru Eki z Małeki. Powstaje ona na podstawie koncepcji i konsultacji społecznych, które odbyły się w 2019 i 2020 roku.

Projekt zakłada przebudowę układu drogowego i istniejącego skweru, tak by stworzyć przestrzeń przyjazną zarówno dla pieszych, rowerzystów, jak i kierowców. Skwer obejmie cały teren pomiędzy ulicami Małeckiego i Graniczną oraz pierzejami kamienic od strony rynku Łazarskiego i ulicy Strusia. Powstała w ten sposób powierzchnia zostanie zagospodarowana zielenią i infrastrukturą dla pieszych (mała architektura i chodniki).

Projekt zakłada posadzenie 16 drzew, ponad 400 krzewów (m.in. róże, budleje Dawida, hortensje) i ponad 1000 różnych gatunków bylin. W ten sposób powstanie ponad 500 metrów kwadratowych powierzchni biologicznie czynnej.

Skrzyżowanie ulicy Fabrycznej z ulicami Prądzyńskiego i Madalińskiego na Wildzie również wymaga przebudowy. Kilka lat temu wprowadzono tu nową organizację ruchu, w ramach wprowadzania strefy płatnego parkowania. Szeroka jezdnia została wówczas zawężona. Wymalowano nowe oznakowanie poziome i zamontowano słupki oraz stojaki rowerowe. Działania te uporządkowały parkowanie i wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa, ale pozostawiły szerokie, wybetonowane przestrzenie, niewykorzystywane przez uczestników ruchu drogowego.

Projekt zakłada zmianę geometrii skrzyżowania, przebudowę fragmentów chodników, nową lokalizację punktu Hop & Go oraz wyznaczenie szerokich pasów z nową roślinnością na wszystkich wlotach - niewykorzystywane do tej pory przestrzenie na jezdni zostaną obsadzone zielenią.  

Unia kruszy beton

- Pozyskaliśmy prawie 24 miliony złotych na działania rozwoju zielonej infrastruktury. W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dofinansowane niemal 10 milionami zł będą projekty rewaloryzacji parków i modernizacje skwerów. Dzięki temu Miasto Poznań wyeliminuje też twardą nawierzchnię w obrębie pięciu placówek edukacyjnych - zaznacza Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta. - Z kolei Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyznał stolicy Wielkopolski 14 mln zł dofinansowania. W przypadku naszego miasta w konkursie zwyciężył projekt, zakładający przywracanie terenów zieleni.  Stanie się tak między innymi przy dawnym stadionie Szyca, Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 33 przy ul. Wyspiańskiego oraz w miejscu po dawnej betonowej makiecie Rataj w okolicach mostu Królowej Jadwigi. 

10 mln zł pozyskanych z Unii Europejskiej przeznaczonych będzie na budowę lub modernizację skwerów przy ulicach: Burszty, Chłodnej, Norwida, Widnej, św. Wawrzyńca, u zbiegu ul. Kosińskiego i Prądzyńskiego, między ul. Księżycową i Grunwaldzką, a także terenu pomiędzy ul. Wiatraczną a ul. Krzywoustego. Z kolei odbruki boisk szkolnych zostaną wykonane przy Szkołach Podstawowych: nr 77, nr 11, nr 20 oraz nr 82. Stary asfalt lub beton zostanie zastąpiony tam nawierzchnią przepuszczającą wodę, a dodatkowo przy boiskach wprowadzona zostanie urozmaicona zieleń.

Kolejne 14 mln zł dofinansowania pochodzi z unijnego programu, który wspiera rozwój infrastruktury, a także działania na rzecz klimatu i środowiska. Dzięki tym środkom tereny będą zwrócone mieszkańcom i zyskają nową funkcję wypoczynkowo-rekreacyjną. 

Zmiany nastąpią na obszarze łączącym istniejący Skwer Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata (zlokalizowany przy skrzyżowaniu ul. Dolna Wilda i Królowej Jadwigi) z parkiem im. św. Jana Pawła II. Powstanie tam zielony korytarz, umożliwiający przejście od strony dawnego stadionu w głąb centrum miasta. Główną atrakcją tego miejsca będzie przestrzeń z licznymi kwitnącymi roślinami oraz miejscami do rekreacji i odpoczynku. Zwiększy się powierzchnia biologicznie czynna, co znacząco wpłynie na poprawę warunków życia w mieście. Planuje się również niecki retencyjne i infiltracyjne zasilane wodami opadowymi.

Unijne dofinansowanie otrzymał także projekt zagospodarowania terenu przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 33 przy ul. Wyspiańskiego na poznańskim Łazarzu. Znajdujący się przed budynkiem dziedziniec był pokryty asfaltem. Teraz zastępuje go zieleń. Projekt zakłada też powstanie wewnętrznej instalacji nawadniania, czyli małej retencji oraz montaż oświetlenia i małej architektury. Przy szkole stworzona zostanie ciekawa przestrzeń dla najmłodszych, przy jednoczesnym wsparciu bioróżnorodności. Powstanie tam ogród sensoryczny - z krzewami i bylinami, kolorową nawierzchnią, wykonaną z różnych materiałów oraz ze skrzynkami na rośliny, umożliwiające edukację sensoryczną. Prace realizacyjne już trwają.

Miasto Poznań otrzymało też dofinansowanie na likwidację zdegradowanych asfaltowych pozostałości po dawnej makiecie Rataj na os. Piastowskim, na terenie Parku nad Wartą. Projekt obejmuje sporządzenie dokumentacji, wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń oraz przeprowadzenie robót budowlanych. Planowana inwestycja zakłada stworzenie nowej atrakcyjnej przestrzeni parkowej z nowymi nasadzeniami. Zieleń to nie wszystko. W miejscu dawnej makiety powstać mają też retencyjne oczka wodne okresowo wypełniane wodą.

BKPiRM, ZDM, RB