Budowa przystanków wiedeńskich na ulicy Dąbrowskiego
Przystanki wiedeńskie powstają w miejscach, gdzie do tramwaju wsiada się bezpośrednio z jezdni - jej fragment podwyższa się, dzięki czemu dostęp do pojazdów jest łatwiejszy. W tym roku w ten sposób został już przebudowany przystanek Sielska w kierunku Górczyna (na ul. Głogowskiej), a niebawem ekipy MPK Poznań - działając na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego - przystąpią do prac na ul. Dąbrowskiego.
W tym rejonie przebudowane zostaną dwa przystanki Rynek Jeżycki w ciągu ul. Dąbrowskiego (w kierunku Ogrodów oraz w kierunku centrum). W ramach prowadzonych prac wykonane zostaną perony i ich krawędzie o długości 45 metrów wraz z rampami - wjazdową i wyjazdową.
Prace w obu lokalizacjach prowadzone będą równocześnie, w taki sposób, aby były możliwie jak najmniej dolegliwe dla mieszkańców i użytkowników dróg. Pomimo to na ul. Dąbrowskiego w rejonie rynku Jeżyckiego należy spodziewać się utrudnień.
Na odcinku, na którym będą (przez około 2 miesiące) prowadzone prace, utrzymany będzie ruch samochodowy w kierunku Ogrodów. Na ul. Prusa, pomiędzy ul. Słowackiego a Rynek Jeżycki, zmieniony zostanie kierunek jazdy. Nie będzie możliwy skręt w prawo z ul. Słowackiego oraz przejazd ul. Prusa w kierunku Żurawia, ale także dojazd do ul. Dąbrowskiego. Z Kraszewskiego będzie można skręcić jedynie w lewo w kierunku ul. Kościelnej. Kierowcy jadący w stronę centrum będą musieli korzystać z tras alternatywnych - objazd wyznaczono ulicami Kościelną, Poznańską i Kochanowskiego.
Zmiany dotyczyć będą także organizacji transportu publicznego. W stronę Ogrodów, jak i z, tramwaje kursować będą przez ulice Kraszewskiego i Zwierzyniecką. Prace na ul. Dąbrowskiego rozpoczną się w tym samym czasie, kiedy uruchomiona zostanie komunikacja tramwajowa na zmodernizowanym odcinku ul. Wierzbięcice, a jednocześnie rozpoczną się prace na Górnej Wildzie, gdzie przebudowywany będzie węzeł rozjazdowy. W związku z tym od 18 września nastąpią zmiany tras linii tramwajowych nr 2, 8, 9, 10, 12, 17, 18 oraz nocnych linii autobusowych nr 216 i 226. Więcej na ten temat w komunikacie na stronie poznan.pl
Warto wiedzieć
- Przystanki wiedeńskie powstają tam, gdzie pasażerowie wsiadają do pojazdu komunikacji miejskiej bezpośrednio z jezdni. Aby to ułatwić, fragment jezdni na długości przystanku podwyższa się do poziomu chodnika;
- Pierwszy raz takie rozwiązanie zastosowano w Wiedniu, stąd nazwa. Pierwszy przystanek wiedeński w Poznaniu powstał wiosną 2014 roku na ul. Gwarnej;
- Należy pamiętać, że podwyższony fragment ulicy nadal pozostaje jezdnią - gdy na przystanku nie ma tramwaju, jeżdżą nią samochody;
- Oczekując na przyjazd tramwaju należy stać na chodniku (przed żółtą linią rozgraniczającą teren przystanku i rampy stanowiącej część jezdni). Na jezdnię można wejść dopiero wtedy, gdy na przystanek wjedzie tramwaj - wówczas kierowcy mają zakaz wjazdu na wzniesienie (muszą poczekać na odjazd pojazdu komunikacji miejskiej).
RB, MPK, ZTM