Bot przybliży zapisy uchwały krajobrazowej

Jakiej wysokości może być ogrodzenie? Ile metrów kwadratowych może mieć szyld? Jakie są warunki dostosowania urządzeń reklamowych? Wątpliwości rozwieje bot - nowa elektroniczna usługa, która ułatwia przedsiębiorcom i mieszkańcom odnalezienie się w przepisach poznańskiej uchwały krajobrazowej.

Zdjęcie przedstawia reklamy umieszczone na ścianie budynku i słupie. - grafika artykułu
Bot przybliży zapisy uchwały krajobrazowej

Uchwała krajobrazowa weszła w życie 5 sierpnia. Od tego momentu wszystkie istniejące już obiekty małej architektury, ogrodzenia i reklamy muszą zostać do niej dostosowane w ciągu 12 miesięcy, z kolei nowe - należy stawiać zgodnie z obowiązującym prawem. Z przepisami można zapoznać się szybko i łatwo poprzez bota. W oknie dialogowym wystarczy zaznaczyć interesujące zagadnienie, a bot podpowie, co, gdzie i jakiej wielkości może powstać w danej części miasta. 

Usługa jest dostępna pod adresem: https://www.poznan.pl/mim/krajobrazowa/zapytaj-bota.html

Co zawiera uchwała krajobrazowa? 

Uchwała krajobrazowa dzieli Poznań na cztery obszary. Pierwszy z nich, staromiejski, obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę. Drugi to obszar centrum i historycznych dzielnic, obejmujący centrum miasta, Łazarz, Jeżyce, Wildę, Grunwald, a także część Starych Winograd, Sołacza, Łęg Dębińskich i osiedla Główna. Do kolejnego - zurbanizowanego - zaliczane są pozostałe osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe. Uchwała wyróżnia także obszar przyrodniczy, który wpisuje się w klinowo-pierścieniowy system zieleni.

Największe nośniki reklamowe - billboardy - w maksymalnym rozmiarze 18 m² dopuszczone zostały tylko w obszarze zurbanizowanym i na skrajach obszaru obejmującego centrum i historyczne dzielnice - wzdłuż głównych dróg przyspieszonego ruchu. Tego typu reklamy stanowią nadmierną dominantę przestrzenną i zaburzają kompozycje widokowe osiedli, szczególnie jeżeli są stłoczone na niewielkim obszarze, dlatego priorytetem uchwały jest ich ograniczenie.

W dokumencie ograniczono również sytuowanie reklam wielkoformatowych na budynkach. Można je instalować jedynie na elewacjach obiektów w obszarze zurbanizowanym, tam gdzie regulacje dotyczące reklam są mniej restrykcyjne.

Tablice i urządzenia reklamowe w formie słupów reklamowych, citylightów oraz pylonów reklamowych dopuszczono we wszystkich obszarach, ale z ograniczeniami. 

Uporządkowano również kwestię szyldów. Chodzi przede wszystkim o wprowadzone ograniczenia co do ich liczby oraz wielkości. Preferowanym miejscem usytuowania tego typu nośników są elewacje budynków. Wyjątkowo przewidziano możliwość wykonania szyldów m.in. na dachu czy ogrodzeniu nieruchomości, a także wolno stojących. Co do ich formy uchwała zapewnia przedsiębiorcom szeroki wachlarz możliwości. Są w nim m.in. szyldy semaforowe, tradycyjnie (umieszczane nad oknami), tablice zbiorcze i pylony. Największa forma szyldu - pylon o maksymalnej wysokości do 25 m (czyli aż o 10 m niższy, niż stosowane obecnie) może pojawić się tylko przy budynkach o powierzchni zabudowy powyżej 15 tys. m² i tylko w ramach obszaru zurbanizowanego.

Dokument reguluje również zasady dotyczące sytuowania ogrodzeń: powinny być ażurowe, nie można stawiać ich z betonowych elementów prefabrykowanych. Ponadto określa on warunki lokalizowania obiektów małej architektury: nie mogą przekraczać wysokości 5 m.

Więcej informacji o uchwale krajobrazowej można znaleźć na dedykowanej stronie: poznan.pl/krajobrazowa

JZ