Stan obecny i kierunki rozwoju Starego Zoo
Radna pyta w interpelacji kiedy można spodziewać się wyników audytu dotyczącego struktury organizacyjnej Starego Zoo oraz jakie kroki mogą zostać podjęte w oparciu o jego wyniki. Chce również wiedzieć jak Miasto zredukuje straty wynoszące ok. 18,5 mln zł, aby poprawić sytuację finansową placówki. Dalej radna pyta czy rozważane są inne źródła finansowania dla Starego Zoo oraz czy brana jest pod uwagę możliwość płatnego wejścia do Starego Zoo (jeśli tak, to w jaki sposób miałoby to wpłynąć na dostępność obiektu dla mieszkańców, zwłaszcza dla rodzin z dziećmi i osób starszych). Radną interesuje także proces opiniowania zasadności nabycia terenu przy ul. Bukowskiej wraz z posadowionym na nim budynkiem oraz planowane przeznaczenie terenu i budynku.
Urząd Miasta odpowiada, że czynności doradcze dotyczące struktury organizacyjnej rozpoczęły się 11 września tego roku i potrwają co najmniej cztery tygodnie. Ich wynik powinien być znany najwcześniej w drugiej połowie października. Na obecnym etapie prac audytorów trudno jednoznacznie wskazać, jakie działania będą wdrażane. Są to czynności doradcze, a ich celem jest niezależna ocena sytuacji organizacyjnej Starego Zoo, podziału zadań i kompetencji oraz efektywności organizacyjnej.
Miasto podkreśla, że w odniesieniu do jednostki budżetowej, jaką jest Ogród Zoologiczny różnicę między osiągniętymi dochodami, a poniesionymi wydatkami nie powinno określać się "stratą finansową". Pojęcie straty finansowej stosowane jest w odniesieniu do różnicy w wysokości generowanych przychodów i ponoszonych kosztów. Wspomniana kwota w wysokości 18,5 mln zł to różnica między osiągniętymi dochodami a poniesionymi wydatkami przez jednostkę w 2023 r.
Działalność większości ogrodów zoologicznych w Polsce jest nierentowna, niezależnie od swej formy organizacyjnej. Ogrody Zoologiczne w Łodzi czy Wrocławiu (który, działając w formie spółki z o.o. nieprzerwanie od 2009 r. odnotowywał zyski finansowe) aktualnie mają tendencję do wykazywania ujemnych sald dochodów i wydatków czy przychodów i kosztów. Należy jednak pamiętać, że brak samowystarczalności finansowej danego zoo nie oznacza braku korzyści. Zoo mają ogromny i pozytywny wpływ na działalność turystyczną, ponieważ turyści oprócz zakupu biletu do zoo, zrobią także zakupy, wykorzystają bazę noclegową czy gastronomiczną.
Wskazana przez radną strata, rozumiana jako ujemne saldo dochodów i wydatków, w wysokości 18,5 mln jest porównywalna ze stratami Zoo w Warszawie (ok. 19 mln) czy w Gdańsku (ok. 14 mln), a współczynnik samowystarczalności również nie odbiega od innych polskich zoo. Głównym celem statutowym poznańskiego Ogrodu nie jest zysk, lecz hodowla zwierząt, w tym szczególnie gatunków zagrożonych wyginięciem, szeroko pojęta edukacja przyrodnicza i zaangażowanie w projekty proekologiczne, a także udostępnianie zwiedzającym terenów i obiektów, w których eksponowane są zwierzęta.
Działalność Ogrodu Zoologicznego, generująca dochód wymieniona jest w statucie jednostki budżetowej jako zadanie dodatkowe. Jednocześnie należy podkreślić, że dyrekcja stara się poprawić sytuację. Jeszcze w tym roku w strukturze organizacyjnej jednostki planuje się utworzyć stanowisko ds. marketingu i promocji, którego zadaniem będzie podejmowanie starań na rzecz zwiększenia dochodów Ogrodu Zoologicznego. Ponadto opracowywana jest koncepcja wzrostu atrakcyjności Ogrodu dla zwiedzających poprzez uruchomienie nowej ekspozycji, wzbogacenie i modernizację już istniejących, co docelowo zwiększy frekwencję, a tym samym dochody.
Inne źródła finansowania Starego Zoo są wykorzystywane, np. projekty budżetu obywatelskiego (małpi gaj, muzeum historii zoo, dom dla żółwi, czy powstający projekt ogrodu japońskiego). W celu wyremontowania i użytkowania np. zabytkowych budynków w Starym Zoo, Ogród może także starać się o pozyskanie środków z Unii Europejskiej oraz poszukuje prywatnych darczyńców. Ogród nie prowadzi prac zmierzających do uruchomienia płatnego wejścia do Starego Zoo. Biletowany jest jedynie budynek pawilonu dla ryb, płazów i gadów.
Opracowane i zaakceptowane zadania inwestycyjne oraz modernizacje dla Ogrodu Zoologicznego aktualnie nie zakładają działań związanych z terenem przy ul. Bukowskiej. Nieruchomość położona jest na terenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Stare ZOO w Poznaniu", zgodnie z którym posiada funkcję gminnej zieleni urządzonej w formie parku wraz z ogrodem zoologicznym oraz infrastrukturą techniczną. Na tym terenie dopuszcza się lokalizowanie: obiektów hodowli i ekspozycji zwierząt oraz zaplecza technicznego, związanych z obsługą zwierząt; obiektów związanych z prowadzeniem działalności edukacyjnej, wystawienniczej i konferencyjnej; obiektów administracji; obiektów związanych z obsługą zwiedzających - takich jak obiekty gastronomii, obiekty handlowe związane z działaniem ogrodu, toalety.
oprac. red.