Ponad 215 milionów z KPO na 30 nowoczesnych tramwajów
- Dzięki temu, że decyzję o zamówieniu kolejnych tramwajów podjęliśmy ponad rok temu - wierząc, że po zmianie rządu środki z KPO zostaną odblokowane - nowe Gammy są już w fazie produkcji. To ważne, bo na realizację całego zamówienia poznańska spółka Modertrans ma niecałe półtora roku. Inwestycja, wraz z zakupem 24 tramwajów z Bonn, pozwoli na wycofanie z tras wszystkich pojazdów typu 105N. Oznacza to, że w czerwcu 2026 poznański tabor będzie niskopodłogowy - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
13 stycznia na stronie Centrum Unijnych Projektów Transportowych pojawiło się ogłoszenie o wynikach konkursu w ramach programu "Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)". Z KPO rozdysponowano ponad 590 mln zł. Z dwunastu zgłoszeń tylko cztery uzyskały niezbędną liczbę punktów do zakwalifikowania się do projektu. Poznań z Bydgoszczą i Wrocławiem uzyskał ich najwięcej. Kraków, który znalazł się po podium, minimalnie mniej. Łącznie te cztery miasta kupią 88 tramwajów.
Do stolicy Wielkopolski trafi ponad 36 proc. z tych pieniędzy, bo aż 215 mln zł. Dzięki temu będzie można zakupić 30 tramwajów od Modertransu - 10 z przetargu z 2023 roku i kolejne 20, które były wówczas tzw. prawem opcji. Kwota dofinansowania pokryje 85 proc. transakcji.
Dzięki temu, że przetarg został rozstrzygnięty ponad półtora roku temu, tramwaje będą w niższych cenach, porównując do obecnie przeprowadzanych przetargów. W zakończonych niedawno postępowaniach w Szczecinie czy Krakowie cena jednego pojazdu waha się między 12 a 18 milionów zł netto.
Nowe tramwaje, które pojawią się w Poznaniu do czerwca przyszłego roku, wraz z tymi zakupionymi z Bonn pozwolą na wyeliminowanie najstarszego, wysokopodłogowego taboru z poznańskich torowisk.
MPK Poznań posiada niemal 230 tramwajów. Obecnie 33 z nich są dwukierunkowe i wykorzystuje się je m.in. do obsługi trasy na Naramowice oraz na tzw. liniach wahadłowych uruchamianych w trakcie remontów. Po dostawie 30 Gamm oraz tramwajów z Bonn dwukierunkowych pojazdów będzie ponad 80.
Dodatkowo, w trakcie oceny znajduje się jeszcze projekt zakładający zakup kolejnych 30 tramwajów do roku 2029. Planowane finansowanie ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
RB