Poznań miastem e-sportu - start projektu PE:GAME

W ramach Poznańskiej E-sportowej i Gamingowej Akademii Mistrzów i Ekspertów (PE:GAME) ruszył projekt, którego celem jest promocja e-sportu i wsparcie młodych ludzi chcących związać swoją przyszłość z tą branżą. Pierwszy, pilotażowy program szkoleń i treningów realizowany jest w ramach Poznań CityLab.

Na zdjęciu czterech mężczyzn za stołem konferencyjnym, dwóch z nich podaje sobie dłonie - grafika artykułu
Program projektu PE:GAME podzielony jest na dwie części: e-sportową i edukacyjną

Poznańska E-sportowa i Gamingowa Akademia Mistrzów i Ekspertów (PE:GAME), to projekt, w ramach którego specjaliści będą szkolić graczy z Poznania z myślą o rywalizacji w rozgrywkach e-sportowych. Chcą też przygotowywać ich do kariery w e-sporcie i uczyć młodych ludzi różnych aspektów organizacji turniejów e-sportowych. 

- E-sport to dziś potężny przemysł, w którym swoje miejsce może znaleźć każdy - począwszy od graczy, poprzez techników realizacji wideo, komentatorów, czy trenerów, aż po specjalistów od żywienia, psychologów i prawników - mówi Michał Łakomski, dyrektor Wydziału Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa w Urzędzie Miasta Poznania. - To nieustannie rozwijająca się i bardzo przyszłościowa branża oferująca niemal nieskończoną liczbę możliwości, a jednak stale jeszcze postrzegana - szczególnie przez rodziców młodych ludzi - przez pryzmat negatywnych stereotypów. Chcemy to zmienić tak, aby Poznań stał się pierwszym miastem w Polsce wspierającym e-sportowców w profesjonalny sposób i najważniejszym ośrodkiem e-sportu w kraju, stawiającym na profesjonalizację tego typu rywalizacji, jej rozwój i jak najwyższy poziom. 

Program projektu PE:GAME podzielony jest na dwie części: e-sportową i edukacyjną. W ramach pierwszej z nich specjaliści wybiorą, przeszkolą i przygotują do rywalizacji w profesjonalnych zawodach dwa zespoły e-sportowców: graczy w Couter-Strike 2 i League of Legends. 

- 10-tygodniowy, 40-godzinny program treningowy będzie obejmował wszystko to, co powinien wiedzieć i umieć gracz poważnie myślący o karierze zawodnika -  zapowiada Mateusz Matysiak, prezes agencji e-sportowej GG League. - Będziemy uczyli uczniów i uczennice poznańskich szkół m.in. budowy zespołu, skutecznej komunikacji, przygotowania sprzętu, specyfiki obu gier i taktyk meczowych. Będziemy rozmawiali o pracy ze sponsorami i zarządzaniem budżetem, czy o zachowaniu zdrowego balansu pomiędzy treningami a życiem codziennym. Chcemy dać naszym zawodnikom pełen zestaw umiejętności umożliwiający skuteczną rywalizację w profesjonalnych turniejach. 

W ramach PE:GAME szkolić się będą dwa zespoły 10-osobowe (uczniowie i uczennice w wieku 16-20 lat), których członkowie zostaną wybrani w cyklu turniejów online. Organizatorzy chcą zachęcić do udziału w zawodach również dziewczyny - dlatego młodych ludzi szkolić będzie m.in. Martyna "LETi" Owsik, profesjonalna graczka CS:GO oraz Counter-Strike 2.

Część edukacyjna projektu PE:GAME to dwanaście otwartych szkoleń, w ramach których specjaliści m.in. z Collegium Da Vinci (CDV) będą przybliżać zawody związane z e-sportem jako interesujące, nowoczesne i przyszłościowe ścieżki rozwoju zawodowego. 

- Najważniejszym postulatem tegorocznego XXX Sejmu Dzieci i Młodzieży była prośba młodych ludzi o zorganizowanie wsparcia w wyborze ścieżki życiowej i zawodowej - tłumaczy dr hab. Marek Zieliński, prof. CDV, rektor Collegium Da Vinci. - My w ramach Akademii chcemy to zrobić nie tylko pracując z uczniami, ale także z rodzicami. Dlatego cykl szkoleń podzieliliśmy na dwie części: dla młodzieży, która chce zdobyć wiedzę na temat tego, jak poruszać się w świecie e-sportu oraz dla tych rodziców, którzy chcą wesprzeć dzieci, zamierzające związać się z e-sportem. 

Podczas szkoleń specjaliści CDV przybliżą zawody związane z tą branżą - w tym np.: realizacja obrazu i dźwięku, obsługa sieci, cyberbezpieczeństwo i anti-cheating, przygotowanie zawodników, komentowanie i streaming. Będą mówili o zdrowiu i dobrostanie zawodników, łączeniu treningów z codziennymi obowiązkami, aspektach prawnych, marketingu, roli mediów społecznościowych, a także o cyberbezpieczeństwie i zarządzaniu karierą.

Pilotażowy program PE:GAME 2025 w obecnym kształcie ma swoje korzenie w projekcie "Play, tej! - Centrum e-sportu i gamingu" składanym jako propozycja do realizacji w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego w latach 2020 i 2022. Projekt PE:GAME będzie realizowany w ramach programu Poznań CityLab funkcjonującego jako element koncepcji Smart City Poznań. 

- Na dziś pierwszym sukcesem jest zebranie zespołu fachowców, którym na sercu leży rozwój tej branży w naszym mieście - mówi Michał Czajka, koordynator Poznańskiej E-sportowej i Gamingowej Akademii Mistrzów i Ekspertów. - Pierwszą edycją projektu przecieramy szlaki. Chcemy nie tylko sprawdzić, jakim zainteresowaniem cieszy się e-sport w Poznaniu, ale także zrobić wokół niego szum, sprawić, że młodzi ludzie nie tylko realnie się nim zainteresują jako świetną ścieżką kariery, ale dostaną również sygnał, że jest miejsce, w którym są ludzie gotowi udzielić im wsparcia. Naszym założeniem jest organizowanie zajęć Akademii w rocznych edycjach, od października do czerwca, tak, żeby mogły korzystać z nich kolejne roczniki. 

Finansowany przez Miasto Poznań projekt PE:GAME wystartował w listopadzie 2024 i zakończy się w czerwcu 2025. Wszystkie informacje na temat szkoleń można uzyskać na stronie www.pegame.pl oraz na profilu Akademii na portalu facebook.com