Lokalnie kupuję, nie marnuję!

Każdego roku na całym świecie marnuje się 1/3 całkowitej produkcji żywności. Do śmietnika trafia co 6 wyprodukowany pomidor - bo jest niewymiarowy! Wyrzucanych jest 30% złowionych ryb. W Polsce marnowane jest 4,8 mln ton żywności1. Aż 56 proc. Polaków przyznaje się do marnowania żywności w swoich domach. Co zrobić, by to zmienić na lepsze? Od 1 do 17 sierpnia br. prowadzona będzie kampania edukacyjna "Lokalnie kupuję, nie marnuję!".

Plakat, w centralnej część wypunktowano zasady, jak nie marnować żywności, po bokach narysowano postać dziewczynki i chłopca oraz pomidora. Na dole strony zamieszczono pytanie: Czy wiesz, że? i cztery kolorowe kwadraty, na których wypunktowano ciekawostki. - grafika artykułu
Lokalnie kupuję, nie marnuję!

Celem kampanii przygotowanej przez PSH Lewiatan jest zwrócenie uwagi najmłodszych konsumentów na problem marnowania żywności i pokazanie w jaki sposób możemy planować i przechowywać zakupy, by zapobiegać marnowaniu jedzenia. Partnerami kampanii są ogólnopolskie organizacje pozarządowe: Caritas i Federacja Banków Żywności.

Kupuj z głową

Kampania skierowana jest do dzieci. Jej ideą jest pokazanie sprawdzonych sposobów na zapobieganie marnowaniu żywności. Pierwszy krok to podkreślenie, że warto kupować z głową, planując zakupy z wyprzedzeniem. Rozwiązaniem jest też kupowanie mniejszych ilości, ale za to częściej. Wybieranie sklepów blisko miejsca zamieszkania, w których dostępne są świeże produkty pochodzące z regionu, w którym mieszkamy. Nie bez znaczenia jest również odpowiednie przechowywanie jedzenia.

By takie zachowania propagować, w sklepach PSH Lewiatan pojawią się plakaty edukacyjne adresowane do dzieci i ich rodziców. Emitowane będą spoty radiowe oraz plansze z informacjami dotyczącymi zasad rozsądnego kupowania. Wszystko w myśli zasad niemarnowania żywności.

Nie marnuj żywności

Akcja skupia się jednak nie tylko na aspekcie prośrodowiskowym i prozdrowotnym. Równie ważne jest podkreślenie, że żywność, której nie wykorzystamy, która może zostać zmarnowana, może zostać wykorzystana przez najbardziej potrzebujących. Jak podkreśla raport "Nie Marnuj Jedzenia 2023", Federacji Polskich Banków Żywności, 1,6 mln osób w naszym kraju żyje poniżej poziomu skrajnego ubóstwa. Dlatego partnerami kampanii zostały ogólnopolskie organizacje Caritas Polska i Caritas diecezjalne oraz Federacja Polskich Banków Żywności, wspierające - również żywnościowo - najuboższych.