Na początku sesji Rada uczciła chwilą ciszy zmarłego byłego radnego Miasta Poznania - Lecha Sadowskiego. Mandat radnego sprawował on w latach 1994-1998, był aktywny szczególnie w obszarze oświaty.
W punkcie komunikaty, przewodniczący Rady poinformował również, że nową dyrektorką Biura Rady Miasta została Katarzyna Parysek-Kasprzyk. Na tym stanowisku był wakat pod odejściu poprzedniej dyrektor Olgi Kaczmar.
Rada przyjęła harmonogram sesji w 2025 roku. Zaplanowano siedemnaście sesji, które odbyć się mają: 17 stycznia, 18 lutego, 11 marca, 1 kwietnia, 29 kwietnia, 20 maja, 3 czerwca, 17 czerwca - absolutoryjna, 29 czerwca (niedziela) - uroczysta, 8 lipca, 2 września, 23 września, 14 października, 4 listopada, 18 listopada - pierwsze czytanie budżetu na rok 2026, 2 grudnia, 18 grudnia - budżetowa. Sesje Rady Miasta odbywają się zwyczajowo we wtorki. Wyjątkiem jest sesja uroczysta, która odbywa się zawsze w dniu Święta Miasta 29 czerwca, niezależnie od tego w jaki dzień tygodnia przypada święto. Z kolei sesje budżetowe zazwyczaj odbywają się w czwartki.
W serii uchwał planistycznych Rada podjęła uchwałę w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "W rejonie ulic Powstańców Wielkopolskich, Ratajczaka i Kościuszki". Plan ustala tereny usług oświaty, nauki i szkolnictwa wyższego; określa parametry projektowanej zabudowy tworzącej nową pierzeję ul. Kościuszki. Wskazuje również przestrzeń pod budowę nowej sali gimnastycznej dla Szkoły Podstawowej nr 75 oraz zmiany w układzie komunikacyjnym w rejonie skrzyżowania ulic Ratajczaka i Kościuszki. Dodatkowo w uchwale określono zasady ochrony istniejących drzew oraz wskazano trzy strefy zieleni wolne od zabudowy z wysokim udziałem powierzchni biologicznie czynnej.
Uchwała o przystąpieniu do prac nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w rejonie ulic Uprawnej i Poznańskie Sady ma na celu określenie zasad zagospodarowania umożliwiających racjonalne zagospodarowanie tego terenu. Kolejna uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia projektu planu dotyczyła rejonu ulicy Szarych Szeregów. Rozpoczęcie prac umożliwi m.in. wdrożenie rozwiązań z zakresu błękitno-zielonej infrastruktury na obszarze zlewni Wierzbaka. Wreszcie uchwała o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ulicy Karwieńskiej w Poznaniu. Celem opracowania planu jest umożliwienie budowy specjalistycznego ośrodka terapeutycznego realizującego cele na rzecz wparcia i integracji osób z niepełnosprawnościami.
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia w Poznaniu Strefy Płatnego Parkowania, Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania oraz Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania, wysokości opłat dodatkowych oraz sposobu ich pobierania oraz projekt uchwały w sprawie ustalenia maksymalnych cen za przejazdy lokalnym transportem zbiorowym - były szczegółowo omawiane w listopadzie na dwóch posiedzeniach Komisji Transportu (w dniu 5 listopada oraz w dniu 29 listopada). Na sesji ich najważniejsze założenia oraz ideę przedstawili: zastępca prezydenta Mariusz Wiśniewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Jan Gosiewski i zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich Piotr Libicki.
W dyskusji radnych, Tomasz Wierzbicki (w imieniu klubu KO, a jednocześnie przewodniczący Komisji Transportu) ocenił propozycję zmian jako ostrożną. Jego zdaniem dobrze się stało, że zachowano na obecnym poziomie bilety szkolne, senioralne i długookresowe dla tych, którzy płacą podarki w Poznaniu. Podkreślił, że koszty transportu publicznego na pewno będą dalej rosły, a jednocześnie należy utrzymać jego atrakcyjność.
Tomasz Lewandowski (w imieniu klubu Lewicy) zapowiedział pochylenie się nad kosztami funkcjonowania całego systemu transportu miejskiego. Chodzi na przykład o koszty zakupu energii. Jego zdaniem trzeba też zastanowić się czy Miasto zawsze stać na najnowszy tabor, a z kolei warto większe środki przeznaczać na wynagrodzenia dla pracowników.
Przemysław Plewiński (klub Polska 2050) wyraził zadowolenie, że w projektach uwzględniono wiele uwag radnych. Mówił, że nie jest łatwo wprowadzać podwyżki, a jednocześnie są one konieczne ze względu na rosnące koszty. Jego zdaniem nieco inaczej mogła by funkcjonować t-Portmonetka, ale to temat na kolejne rozmowy.
Zdaniem Zbigniewa Czerwińskiego (klub PiS) należy przede wszystkim rozmawiać o tym jak optymalizować koszty transportu miejskiego i jak sprawić, aby więcej osób z niego korzystało. Radny wątpi czy wprowadzane zmiany doprowadzą do wzrostu liczby podatników.
W dyskusji dotyczące strefy płatnego parkowania radna Sara Szynkowska vel Sęk zwracała uwagę, że mimo rosnących opłat, mieszkańcom stref śródmiejskich nadal trudno jest znaleźć miejsce do zaparkowania w swojej dzielnicy. Zdaniem radnej Doroty Bonk-Hammermeister miejsce parkingowe nie jest prawem mieszkańca, a przestrzenią wspólną, zaś o wprowadzenie strefy płatnego parkowania wnioskuje coraz więcej osiedli. Radny Andrzej Rataj pytał jakie są szacunki co do potencjalnej liczby nowych podatników w wyniku podjętych uchwał o taryfach biletów i opłat w strefie płatnego parkowania. Prezydent Jacek Jaśkowiak szacuje ostrożnie, że przyjęte przepisy pozwolą na pozyskanie w skali 2 do 3 lat około 20 tys. do 30 tys. nowych podatników.
Rada przyjęła aktualizację "Planu adaptacji do zmian klimatu Miasta Poznania do roku 2030". Zanim zaktualizowany plan trafił na sesję, został także objęty szerokimi konsultacjami społecznymi. W ich wyniku wpłynęły m.in. głosy związane z działalnością Urzędu Miasta i miejskich spółek, które nie były uwzględnione we wcześniejszej wersji planu, np. dotyczące retencji leśnej. Plan utrzymuje dotychczasowe cztery cele strategiczne: łagodzenie negatywnego oddziaływania ekstremalnych zjawisk termicznych; ograniczenie skutków gwałtownych opadów i powodzi, susz oraz burz i silnych wiatrów; zwiększenie świadomości społeczeństwa w sprawie skutków zmian klimatu; zwiększenie odporności miasta na zmiany klimatu lub na ekstremalne, zjawiska klimatyczne. Zaktualizowany plan uwzględnia także zmiany w prawie czy rekomendacje przygotowane przez Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy.
Rada przyjęła również zmiany w tegorocznym budżecie Miasta, a na kolejnej sesji 19 grudnia głosowanie nad budżetem na 2025 rok.
W takcie sesji przewodniczący Rady przekazał informację o powołaniu nowego klubu powstałego z połączenia klubów Lewicy i Polska 2050. Lewica Polska 2050. Taką nazwę nosi nowo powstały klub w Radzie Miasta Poznania. Powstał z połączenia klubów Lewicy i Polska 2050. Klub Lewica Polska 2050 liczy sześcioro osób, jego przewodniczącym został Tomasz Lewandowski, a wiceprzewodniczącymi Dorota Bonk-Hammermeister i Przemysław Plewiński. W skład klubu wchodzą również Halina Owsianna, Adam Szabelski i Łukasz Kapustka. Obecnie w Radzie Miasta działają trzy kluby: Koalicji Obywatelskiej - 22 radnych, Prawa i Sprawiedliwości - 6 radnych i właśnie Lewica Polska 2050 - również 6 radnych.
oprac. red.