grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Utwardzanie dróg

Projekt uchwały w sprawie wyznaczenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta polegających na przyspieszeniu budowy dróg lokalnych o utwardzonej nawierzchni na terenie Poznania, został wniesiony w wyniku obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. Projektem zajmowały się na wspólnym posiedzeniu komisje - Transportu oraz Budżetu, Finansów, Przedsiębiorczości i Nadzoru Właścicielskiego.

Droga asfaltowa, obok chodnik z płyt, wokół trawnik i drzewa - grafika artykułu
Fot. ZDM Poznań

W projekcie rekomenduje się by realizując wskazane kierunki działania określone Prezydent Miasta uwzględniał następujące postulaty mieszkańców: opracowanie inwentaryzacji dróg o nawierzchni gruntowej z uwzględnieniem stanu ich uzbrojenia i liczby mieszkańców; przygotowanie zestawu standardów utwardzenia nawierzchni dróg w celu optymalizacji kosztów ich wykonania; opracowania wieloletniego planu budowy dróg lokalnych o utwardzonej nawierzchni na lata 2025-2029; zwiększenie środków na przygotowanie dokumentacji wykonawczej. Finansowanie tych działań powinno zmierzać do 2% dochodów własnych budżetu Miasta.

W uzasadnieniu projektu wskazuje się, że Poznań posiada 957 km dróg o powierzchni utwardzonej oraz około 150 km dróg o nawierzchni gruntowej (ponad 13%). Przy nieutwardzonych ulicach mieszka wiele tysięcy osób, a po ulewnych deszczach, większość z tych dróg staje się trudna do przejechania, nie tylko dla mieszkańców, ale np. dla służb ratunkowych. Zdaniem autorów projektu uchwały tempo utwardzania nawierzchni poznańskich ulic jest niewystarczające. W ostatnich latach utwardzanych jest około 3 do 4 km rocznie. Celem uchwały jest doprowadzenie do opracowania inwentaryzacji dróg o nieutwardzonej powierzchni, w wyniku której uzyskamy wiedzę ile osób przy nich mieszka, jaki jest stan uzbrojenia, jakie podłoże na nich występuje. Proponuje się również stworzenie planu wieloletniego, który pozwoli na systematyczną realizację zadań drogowych i przedstawienie mieszkańcom ulic o nieutwardzonej powierzchni realnej perspektywy realizacji ich postulatu. Zwiększenie nakładów na utwardzanie nawierzchni powinno być priorytetowe.

Do propozycji odniósł się już Urząd Miasta. Wskazuje się, że zagadnienie będące przedmiotem projektu uchwały, ujęto już w innych aktach prawnych Miasta i jest ono na bieżąco realizowane, w głównej mierze przez Zarząd Dróg Miejskich we współpracy z innymi jednostkami - m.in. Zarządem Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ oraz jednostkami pomocniczymi Miasta - osiedlami.

Dane dotyczące inwentaryzacji dróg gruntowych, wraz z liczbą punktów adresowych przy drogach gruntowych na poszczególnych osiedlach, stanowią podstawę do naliczania środków dla osiedli na budowę dróg lokalnych w latach 2025-2029, zgodnie z uchwałą Rady Miasta Poznania. Obecny program budowy dróg lokalnych na lata 2025-2029 jest tożsamy z założeniami wskazanymi w projekcie uchwały.

Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. Utwardzenie nawierzchni poszczególnych dróg gruntowych każdorazowo uzależnione jest od kategorii ruchu dla danej drogi, uwarunkowań gruntowo-wodnych oraz stanu terenowo-prawnego. Realizacja zadań zależy także od wysokości środków zabezpieczonych na ten cel i może obejmować różne warianty: od utwardzenia nawierzchni płytami ażurowymi po budowę drogi wraz z kanalizacją deszczową, chodnikiem i drogą dla rowerów. Koszty wykonania uzależnione są od zakresu zaprojektowanych prac.

Miasto podkreśla, że w Poznaniu projektowanie i wykonanie dróg, z zachowaniem odpowiednich warunków w przestrzeni dla zróżnicowanej grupy użytkowników, jest dookreślone szerokim katalogiem standardów i wytycznych, nakładających na wykonawców obowiązek ich stosowania. Do najważniejszych z nich należą m.in. standardy dostępności Miasta Poznania dla osób z niepełnosprawnościami, wytyczne kierunkowe w zakresie nawierzchni chodników, wytyczne do projektowania, ochrony oraz pielęgnacji zieleni przyulicznej czy standardy rowerowe dla Miasta Poznania.

Odnosząc się z kolei do przedstawionej propozycji zwiększenia środków na przygotowanie dokumentacji wykonawczej oraz finansowanie realizacji zadań, Urząd Miasta informuje, że obecnie środki te reguluje uchwała Rady Miasta Poznania, w której na budowę dróg lokalnych w latach 2025-2029 ustalono środki w łącznej wysokości 80 mln zł, uwzględniając możliwości finansowe Miasta. W przedłożonym projekcie uchwały zarekomendowano, aby finansowanie kierunków działania w perspektywie kolejnych kilku lat budżetowych osiągnęło 2% dochodów własnych budżetu Miasta Poznania. Kwestia ta może budzić wątpliwości, ponieważ przedmiotem projektu jest wyznaczenie kierunków działania, które są raczej etapem diagnozy faktycznych potrzeb, gdzie dopiero kolejnym krokiem jest kalkulacja kosztów. Ponadto w projekcie nie doprecyzowano, czy wartość 2% dotyczy rocznych dochodów własnych Miasta czy perspektywy wieloletniej. Należałoby również określić, co autorzy projektu rozumieją przez pojęcie "dochodów własnych", ponieważ do dochodów własnych Miasta zaliczamy np. wpływy z opłaty za zagospodarowanie odpadów, które mogą być wydatkowane tylko na system gospodarki odpadami.

Urząd Miasta uznaje za słuszne wskazane w projekcie uchwały kierunki działania związane z budową dróg lokalnych o utwardzonej nawierzchni na terenie Poznania, niemniej jednak są one już przedmiotem przygotowanych i stosowanych przez Miasto regulacji w tym zakresie.

Przewodniczący Komisji Transportu Tomasz Wierzbicki, który jest jednocześnie radnym Osiedla Świerczewo, mówił że z perspektywy Rady Osiedla uzgadnia się z jednostkami miejskimi zarówno środki na utwardzanie dróg, technologię, harmonogram. W temacie ulic mieszkańcy mogą kontaktować się z radami osiedli. Radny Wojciech Kręglewski zwrócił uwagę, że zwiększenie środków na drogi lokalne, to jednocześnie decyzja o tym w jakich obszarach umniejszyć wydatki. Obie komisje przyjęły stanowisko zaproponowane przez radnego Tomasza Wierzbickiego, aby zamiast 2% dochodów własnych budżetu Miasta, na budowę dróg przekazywać 3,5% wydatków majątkowych.

Komisja Transportu uzupełniła skład swojego prezydium, drugą wiceprzewodniczącą została radna Klaudia Strzelecka.

oprac. red.