Petycja wpłynęła do Rady Miasta na początku czerwca i odnosi się do zaprezentowanej w połowie maja identyfikacji wizualnej akcji "*Jesteś u siebie", której towarzyszył nowy logotyp. Zastąpił on m.in. na stronie głównej Miasta (poznan.pl), dotychczasowy logotyp POZnan*. Zdaniem autorów petycji grafika nowego logo (tzw. "przewrócone" P), jak i zmiana kolorystyki z niebieskiego na zielony spotkały się z niezadowoleniem mieszkańców i stały się przedmiotem memów nie tylko w Poznaniu. Uwagi dotyczą również formy zakomunikowania poprzez prezentację na zamkniętej imprezie Impact. Proces aktualizacji strategii Marki Poznań i logo powinien odbywać się w sposób transparentny i być na bieżąco komunikowany mieszkańcom. Inicjatorzy petycji domagali się w niej powrotu starego logotypu (POZnan*) do czasu opracowania i uchwalenia Strategii Marki oraz Strategii Rozwoju przez Radę Miasta Poznania. Pod petycją podpisało się kilka tysięcy mieszkańców. Obecny na posiedzeniu przedstawiciel składających petycję powtórzył kwestie zawarte w petycji.
Od momentu zgłoszenia petycji do jej rozpatrywania przez Komisję zaszły w tym zakresie zmiany. Logo "*Jesteś u siebie" zniknęło z miejskich stron i innych nośników, przestała działać strona Marki Poznań, a na stronie głównej poznan.pl logo z "przewróconym" P zostało zastąpione przez tradycyjny herb Poznania z wizerunkami świętych Piotra i Pawła. Autorzy petycji podtrzymali jednak stanowisko, że to Rada Miasta powinna uczestniczyć w ewentualnym wprowadzeniu nowego logo. Obecna na posiedzeniu prawniczka Urzędu Miasta w swojej opinii oceniła, że wprowadzenie nowego logo powinno nastąpić aktem prawa miejscowego, a zatem decyzją Rady.
Dyrektor Gabinetu Prezydenta Patryk Pawełczak powtórzył, że logo będące przedmiotem petycji było logotypem akcji "*Jesteś u siebie", która już się zakończyła, a logotyp ten nie jest już stosowany w identyfikacji wizualnej Miasta. Aktualny pozostaje logotyp POZnan*. Odnośnie drugiej części petycji dyrektor przypomniał, że na sesji w dniu 3 września br., Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie trybu i harmonogramu opracowania projektu aktualizacji Strategii Rozwoju Miasta Poznania. Kolejnym krokiem będzie uchwalenie przez Radę zaktualizowanej strategii rozwoju, następnie strategii marki, a dopiero w dalszej kolejności nowego logo - jeśli tak Rada postanowi. Przedstawiciel mieszkańców składających petycję zastanawiał się jeszcze nad zasadną wprowadzania akcji "*Jesteś u siebie", skoro jest już program Fyrtle mający także swoją identyfikację graficzną. Podkreślił jednak, że dobrze się stało, iż stary logotyp został zachowany, a budzące kontrowersje logo zniknęło z przestrzeni miejskiej.
Przewodnicząca Komisji Halina Owsianna przypomniała, że wprowadzenie logo "*Jesteś u siebie" nie było konsultowane z radnymi. Już niecały tydzień po zaprezentowaniu logo odbyło się posiedzenie Komisji Promocji Miasta, Turystyki i Rekreacji, na którym radni skrytykowali sposób wprowadzenia logo, a także jego formę. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji przyjęła stanowisko zaproponowane przez radnego Przemysława Plewińskiego, w którym uznaje petycję za zasadną w części dotyczącej kompetencji Rady do ustanowienia identyfikacji wizualnej i marki Miasta. W uzasadnieniu czytamy m.in.: Zgodnie z opinią prawną z dnia 9 sierpnia 2024 r. sporządzoną na wniosek Komisji Promocji, Turystyki i Rekreacji Rady Miasta Poznania, ustanowienie zarówno nowego systemu identyfikacji wizualnej Miasta, jak i samej nowej marki Miasta (czy jego logo) stanowi wyłączną kompetencję Rady Miasta Poznania na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, dalej: u.s.g. w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 76), dalej "u.o.m. i powinno nastąpić z zachowaniem dyspozycji art. 3 u.o.m.. Uchwała Rady Miasta Poznania w przedmiocie ustanowienia jakiegokolwiek symbolu Miasta (w tym jego marki lub logo) stanowić będzie akt prawa miejscowego i podlegać będzie publikacji w dzienniku urzędowym. Ustanowienie zasad korzystania z marki Miasta (czy innego jego symbolu) stanowi kompetencję Rady Miasta Poznania, jako domyślnego organu gminy. W części dotyczącej zachowania starego logotypu postulaty zawarte w petycji zostały już zrealizowane.
W dniu 16 września (poniedziałek), o godz. 15.30 odbędzie się posiedzenie Komisji Promocji Miasta, Turystyki i Rekreacji, na którym tematem będzie podsumowanie akcji promocyjnych Miasta Poznania - lato 2024. Spotkanie odbędzie się w Sali Sesyjnej w budynku Urzędu Miasta przy Pl. Kolegiackim 17, wstęp wolny.
AKTUALIZACJA 2024-09-12
Do Biura Rady Miasta trafił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji.
oprac. red.