grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Poznań na razie bez SCT

Radny Bartłomiej Ignaszewski złożył interpelację w sprawie Strefy Czystego Transportu. Pyta m.in. czy prowadzone są prace mające na celu wprowadzenie takiej strefy w Poznaniu.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie, fot. ZTP Kraków - grafika artykułu
Strefa Czystego Transportu w Krakowie, fot. ZTP Kraków

Radnego interesuje również czy znana jest liczba aut zarejestrowanych w Poznaniu, które nie spełniają przynajmniej norm EURO 3 oraz czy Miasto jest w stanie oszacować, o ile zredukuje się emisja PM (cząstek stałych) oraz emisja tlenków azotu na terenie objętym ewentualną Strefą Czystego Transportu.

Z odpowiedzi Urzędu Miasta dowiadujemy się, że obecnie nie są prowadzone działania zmierzające do wprowadzenia i uruchomienia Strefy Czystego Transportu w Poznaniu. Miasto uczestniczy jednak wraz z innymi miastami w spotkaniach prowadzonych przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, poznając w ten sposób funkcjonowanie stref w innych krajach europejskich (a także w Krakowie, gdzie w ostatnim czasie podejmowane są działania związane ze Strefą Czystego Transportu). Służy to poznawaniu okoliczności, jakie towarzyszą wprowadzeniu stref oraz trudności i wyzwań jakie z tego wynikają.

Do Systemu Informatycznego Pojazd, służącego do rejestracji pojazdów, nie jest wprowadzana norma emisji spalin do wszystkich rejestrowanych pojazdów. Z tego powodu nie jest możliwe określenie liczby pojazdów zarejestrowanych w Poznaniu nie spełniających poszczególnych norm emisji (bez względu na rodzaj normy). Próbując jednak uzyskać liczbę pojazdów spełniających normy poniżej EURO 3, przeprowadzono analizę w inny sposób. Dokonano jej na podstawie zarejestrowanych pojazdów w Poznaniu, grupując je w poszczególnych latach produkcji oraz uwzględniając lata wprowadzenia poszczególnych norm. W ten sposób - zgodnie z danymi uzyskanymi z SI Pojazd - ustalono, że w Poznaniu zarejestrowanych jest ok. 164 tys. pojazdów, które spełniają normy poniżej EURO 3 lub nie spełniają żadnych norm. Należy jednak pamiętać, że liczba ta może nie odzwierciedlać faktycznego stanu. Może się bowiem zdarzyć, że pojazd wyprodukowany jeszcze przed obowiązywaniem normy EURO 3 już ją spełniał lub został z czasem do niej dostosowany. W powyższej liczbie mogą również znajdować się pojazdy, które fizycznie już nie istnieją, ale nigdy nie zostały wyrejestrowane przez właścicieli. Oszacowanie odsetku takich pojazdów jest niemożliwe.

Miasto Poznań nie dysponuje analizą w zakresie redukcji emisji cząstek stałych i tlenków azotu wynikających z potencjalnego wprowadzenia Strefy Czystego Transportu.

oprac. red.