grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Most Jordana ma siedem lat

Siedem lat temu otwarto most biskupa Jordana. Tłumy poznaniaków 7 grudnia 2007 roku przybyły na uroczyste otwarcie mostu Cybińskiego. Most stanął w osi ulicy Ostrówek nad rzeką Cybiną, pomiędzy Katedrą a Śródką, w miejscu starej przeprawy.

fot. ZDM Poznań - grafika artykułu
fot. ZDM Poznań

Przeprawa przez Cybinę, między Ostrowem Tumskim a Śródką, należy do najstarszych przepraw mostowych w Poznaniu. Pierwsze wzmianki o moście pochodzą z 1146 roku. Potwierdziły to badania archeologiczne.   

Now życie starego mostu

Początki współczesnego mostu nad Cybiną mają związek z rozbiórką starego mostu św. Rocha. Specjaliści z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu stwierdzili, że jego stalowe przęsło mimo swoich 89 lat znajduje się w stosunkowo dobrym stanie. Nie przystawało wprawdzie parametrami do przeprowadzenia po nim nowej trasy tramwajowej, ale po konserwacji, wymianie niektórych elementów znakomicie mogło służyć jako kładka dla pieszych. ZDM zaoferował je nieodpłatnie nawet innym zarządcom dróg i mostów. Brak propozycji urealniał czarny scenariusz i definitywny koniec przęsła: pocięcie i oddanie na złom. Trudno było się z tym pogodzić, tym bardziej że stary most św. Rocha był ulubioną przeprawą mostową poznaniaków i cieszył się wielką estymą.

Tymczasem ruszyła już budowa nowego Mostu św. Rocha i  stalowa konstrukcja starego mostu św. Rocha 1 października 2002 roku została podniesiona z miejsca. Przy pomocy dwóch pontonów i trawersu konstrukcja przęsła spoczęła nad Cybińskim Kanałem Ulgi oczekując na swoje drugie życie.

Widowiskowa podróż

Szansą dla przęsła okazał się pomysł budowy kładki dla pieszych w osi ulicy Ostrówek nad rzeką Cybiną, pomiędzy katedrą a Śródką, w miejscu starej przeprawy mostowej rozebranej w 1970 roku. Pomysł ZDM zyskał poparcie społeczeństwa, Rady Osiedla Poznań - Śródka, Kurii Arcybiskupiej i władz miejskich.

Operacja transportu przęsła dawnego mostu św. Rocha nie była łatwa. Konstrukcja, która waży ok. 360 ton przewożona była, krótkimi odcinkami, po torach kolejowych. Pokonywała od kilkunastu do kilkudziesięciu metrów dziennie. Cała trasa liczyła około jednego kilometra długości. W tym czasie trwały też przygotowania do przeniesienia przęsła nad mostem Mieszka I m.in. zbudowano rusztowania.
Pod koniec września 2007 roku specjalne siłowniki podniosły przęsło na wysokość dziewięciu metrów. W dniach 28 września - 1 października miała miejsce najbardziej widowiskowa operacja inżynierska w Polsce. Po raz pierwszy w kraju przetransportowano "most" przez most. Przez dwa dni, pod czujnym okiem specjalistów, przęsło transportowane było na rusztowanie po drugiej stronie mostu Mieszka I. Widowisko było relacjonowane przez większość mediów, obserwowane na miejscu przez tysiące mieszkańców Poznania. Ostatni etap transportu, od mostu Mieszka I do miejsce wbudowania, przęsło pokonuje po torach kolejowych ułożonych na rusztowaniu

Powrót po latach

Po prawie trzydziestu latach 7 grudnia 2007 roku most nad Cybiną, już jako most biskupa Jordana, wrócił na swoje historyczne miejsce i został udostępniony mieszkańcom. Celem jego odbudowy było nie tylko przywrócenie historycznego połączenia komunikacyjnego między Ostrowem Tumskim a Śródką, ale także aktywizacja terenów położonych nad Wartą, podniesie atrakcyjność Śródki.

oprac. jg, ZDM