grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Modetrans pokazał Gammę dla Poznania

W efekcie przetargu Poznań kupi od firmy Modertrans 50 nowych tramwajów niskopodłogowych. W siedzibie firmy w Biskupicach zaprezentowano pierwszy z tramwajów, który trafi na ulice Poznania.

fot. Modertrans - grafika artykułu
fot. Modertrans

W lutym zeszłego roku podpisano umowę na dostawę 50 sztuk nowoczesnego tramwaju - 30 modeli jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych. Jego pierwsza wersja, w niebieskich barwach, jeździła po poznańskich torach od maja 2017 roku. Ten zaprezentowany w siedzibie Modertrans, w Biskupicach Wielkopolskich, różni się jednak od tego, który poznaniacy zdążyli już poznać.

Tramwaje jest cały czas w 100 procentach niskopodłogowy, ale z innym układem wnętrza oraz zmienionym rozmieszczeniem siedzeń. Podwozie ma wózki obrotowe a nie sztywne, jak to było w "niebieskim" modelu - dzięki temu tramwaj łatwiej będzie skręcać i tory będą się mniej zużywały.

- Te pięćdziesiąt nowych tramwajów pozwoli nam poprawę komfortu podróżowania. Tylko inwestując w transport zbiorowy możemy zapewnić mieszkańcom sprawne przemieszczanie się - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.

Gammy zamówione przez MPK Poznań będą miały 32 metry długości. Do tramwaju jednokierunkowego będzie prowadzić 5 par drzwi dwuskrzydłowych i 2 pary drzwi jednoskrzydłowych, zaś do pojazdu dwukierunkowego - 8 dwuskrzydłowych i 4 jednoskrzydłowe. Taka ilość wejść zapewni szybką i sprawną wymianę pasażerów na przystankach. Jest to pierwszy tramwaj w taborze poznańskiego przewoźnika zapewniający tak duży przepływ wsiadających i wysiadających.

Tramwaj jednokierunkowy może przewozić jednocześnie 240 pasażerów, w tym 56 na miejscach siedzących. Pojazd dwukierunkowy zaś będzie miał 50 miejsc siedzących oraz łączną pojemność 230 podróżnych.

Właściwą temperaturę w środku zapewni automatyczne 6-strefowe ogrzewanie i również automatyczna 3-strefowa klimatyzacja. Wszystkie 50 pojazdów wyposażone będą w ładowarki urządzeń mobilnych i rozkładaną platformę ułatwiającą wjazd oraz miejsce na wózek dziecięcy, dla osób niepełnosprawnych i na rower. Posiadać też będą dynamiczny system informacji pasażerskiej oraz monitory reklamowe.

Nie zapomniano również o komforcie pracy motorniczego. Jego kabina wyposażona jest w ergonomiczny, pneumatyczny, regulowany w wielu płaszczyznach fotel ze zintegrowanym nastawnikiem jazdy i wielofunkcyjny panel dotykowy. Zamontowano tam również niezależne urządzenia grzewcze i klimatyzację.

Poznań dysponuje jedną z najnowocześniejszych flot tramwajowych i autobusowych. Po zakończeniu dostaw 50 Moderusów Gamma do dyspozycji będzie 231 tramwajów, z czego ponad 75 procent będzie niskopodłogowych lub niskowejściowych. Wycofanych zostanie 40 najstarszych składów (7 - 105Na , 3 - 105Na wahadłowe i 30 - GT-8D, czyli tzw. helmutów). W roku 2020 planowane są kolejne zakupy nowoczesnych tramwajów.

RB, jg

Zobacz także: