grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Kampania a strategia

Głównym tematem posiedzenia Komisji Promocji Miasta, Turystyki i Rekreacji było podsumowanie akcji promocyjnych Miasta przez Gabinet Prezydenta w czasie tegorocznego lata.

Jeden z materiałów promocyjnych kampanii "*Jesteś u siebie" - trwnik przed blokiem, na nim kilka osób leży na kocach, opalają się - grafika artykułu
Jeden z materiałów promocyjnych kampanii "*Jesteś u siebie"

Dyrektor Gabinetu Prezydenta Patryk Pawełczak przypomniał na wstępie, że do czerwca do sierpnia realizowane były takie akcje jak: gra terenowa podczas Pyrkonu, Imieniny Miasta z Kolegiatą w tle, Światowy Dzień Pszczół, Pyra Fest, Jedzielnia (spotkania mieszkańców z restauratorami). Następnie dyrektor odniósł się do kampanii "*Jesteś u siebie" i związanej z nią identyfikacją wizualną. Wspomniał, że w przeszłości Miasto prowadziło inne kampanie np. "Poznań. Tu warto żyć", "Poznań stawia na sport!", w ostatnich latach funkcjonowało też hasło "Wolne Miasto Poznań" obecne m.in. na koszulkach. W 2023 roku studio kreatywne w Urzędzie Miasta rozpoczęło prace nad nową strategią marki Poznań oraz nad stworzeniem nowego systemu identyfikacji wizualnej. Docelowo te działania miały prowadzić do powstania nowego logotypu Poznania. Rozpoczęcie konsultacji z mieszkańcami miała poprzedzić konkretna propozycja (projekt). Propozycja logotypu pojawiła się w maju 2024 r. w ramach kampanii "*Jesteś u siebie". Dyrektor podkreślał, że w założeniu była to propozycja logotypu Miasta, otwierająca dyskusję, jednak logo, na którym skupiła się krytyka, przykryło inne założenia kampanii. Dodał, że on sam przejął opiekę i nadzór na tym tematem w czerwcu. Dyrektor przyznał, że komunikacja z mieszkańcami w momencie zaprezentowana logo była błędna, a twórcy logo byli przekonani, że zostanie on przyjęty. W przekazie miejskim skupiono się na obronie logotypu, a nie na promocji założeń kampanii. Pozytywnie oceniane było nawiązanie w grafice do tarczy herbowej. Patryk Pawełczak wspomniał, że Miasto skoncentruje się teraz na promowaniu herbu Poznania i wiedzy na jego temat.

Na zaproszenie przewodniczącego Komisji głos zabrał ekspert z zakresu komunikacji społecznej, promocji i reklamy - James Bahr. Podkreślił on, że przede wszystkim ważne rozróżnienie strategii od kampanii tymczasowej. Nadrzędna w tym przypadku jest strategia i w jej ramach można mówić o logo i kampanii.

Przewodniczący Komisji Tomasz Stachowiak podkreślił, że niedobrze się stało, iż studio kreatywne przedstawiło grafikę kampanii jako logo, a nie propozycję. Zaznaczył, że tak ważnych spraw nie można wprowadzać poza Radą Miasta i bez opinii mieszkańców. Radna Klaudia Strzelecka zwróciła uwagę, że kampania powinna mieć plan, harmonogram, budżet, znany wcześniej i możliwy do zweryfikowania, a w tym przypadku - jej zdaniem - nic takiego nie zaistniało.

W dniu 3 września Rady Miasta podjęła uchwałę w sprawie określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu aktualizacji Strategii Rozwoju Miasta Poznania. Uchwała określa zasady i harmonogram prac nad aktualizacją dokumentu.

oprac. red.