grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Jaka szansa na wiadukty?

Radny Adam Szabelski złożył interpelację w sprawie możliwości budowy wiaduktów nad obwodnicą kolejową w ciągu ul. Umultowskiej i ul. Naramowickiej.

fragment ortofotomapy z zaznaczonymi ulicami między innymi Naramowicką i Umultowską - grafika artykułu
Fragment mapy miejska ZGKiM GEOPOZ

Radny podkreśla, że modernizacja obwodnicy to olbrzymia szansa dla rozwoju miasta, istnieje jednak obawa, że tylko z powodu dodatkowych kursów pociągów pasażerskich przejazdy kolejowe w ciągu ul. Naramowickiej i ul. Umultowskiej będą dodatkowo zamykane około 30-40 razy na dobę. Zdaniem Adama Szabelskiego oznacza to ryzyko powstawania znacznych utrudnień dla ruchu samochodowego na ul. Naramowickiej i ul. Umultowskiej w przypadku wykorzystania kolejowej obwodnicy dla ruchu pociągów pasażerskich.

Radny wnioskuje o przeanalizowanie możliwości budowy wiaduktów (ewentualnie tuneli) w ciągu ul. Umultowskiej i ul. Naramowickiej po uruchomieniu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na obwodnicy kolejowej. Prosi również o podanie szacunkowych kosztów takiej inwestycji.

Urząd Miasta wyjaśnia, że w wieloletniej prognozie finansowej nie ma zapisanego zadania polegającego na budowie wiaduktów w ciągu ulic Umultowskiej i Naramowickiej. Określenie harmonogramu takiej inwestycji uzależnione jest od możliwości budżetowych Miasta oraz ewentualnego pozyskania zewnętrznego źródła finansowania.

W 2023 roku na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego został opracowany program funkcjonalno-użytkowy dla realizacji zintegrowanego węzła przesiadkowego "Poznań Naramowice". Jego zakres obejmował przede wszystkim przebieg nowej trasy torowo-drogowej w ciągu wyznaczonego w Studium korytarza transportowego (tzw. ul. Nowa Naramowicka) do rejonu ul. Cytrynowej, wraz z komplementarnym układem komunikacyjnym oraz infrastrukturą towarzyszącą, w tym m.in. nowy wiadukt tramwajowy i drogowy nad linią kolejową nr 395 (obwodnica towarowa Poznania). Zgodnie z przygotowanym kosztorysem w ramach przedmiotowej dokumentacji szacunkowa wartość budowy obiektu mostowego wynosiłaby ok. 50 mln zł (stan na listopad 2023 roku).

Miasto występowało do Spółki PKP PLK o uwzględnienie budowy wiaduktów w ciągu ulic Umultowskiej i Naramowickiej w projektach modernizacji obwodnicy kolejowej i będzie podejmowało dalsze działania zmierzające do podjęcia ze Spółką współpracy w tym zakresie.

oprac. red.