grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Stan torowisk tramwajowych i wykolejenia

Radny Andrzej Rataj zwrócił się w interpelacji z zapytaniem o stan infrastruktury tramwajowej i przypadki wykolejenia tramwajów w Poznaniu. Radny chciał się dowiedzieć, gdzie najczęściej dochodzi do wykolejenia tramwajów i jakie remonty torowisk są planowane na najbliższe miesiące i lata.

torowisko tramwajowe ul. Piątkowska - grafika artykułu
torowisko tramwajowe ul. Piątkowska

Radny zauważył, że przez wiele lat prace remontowe lub modernizacyjne torów i sieci tramwajowych w Poznaniu wykonywane były w nieznacznym zakresie i niedużymi nakładami finansowymi. Jednak w ostatnich latach doszło do znacznego zwiększenia zakresu działań dotyczących poprawy stanu istniejącej infrastruktury tramwajowej, dzięki którym nastąpiła znacząca poprawa sytuacji. Radny zauważa, że jeszcze przez wiele lat konieczne będą intensywne działania w tym obszarze. W związku z tym zapytał prezydenta o: aktualny ogólny stan infrastruktury tramwajowej, liczbę i miejsca wykolejenia tramwajów w ostatnich latach, przyczyny wykolejenia się oraz planowane na następne lata remonty i modernizacje torowisk.

Odpowiedzi udzielił, odpowiedzialny za komunikację publiczną, Mariusz Wiśniewski, Zastępca Prezydenta Miasta Poznania. Wiceprezydent wyjaśnił, że w najlepszym stanie są odcinki torowisk, które w ostatnim czasie zostały zbudowane lub przebudowane. Dotyczy to m.in. przedłużenia trasy PST, ulic Królowej Jadwigi, Hetmańskiej, Grunwaldzkiej, Żegrze oraz Chartowo. Odcinki w złym stanie technicznym są przewidziane do przebudowy w ciągu najbliższych 3-4 lat. Dotyczy to Ronda Rataje, ulic Dowbora-Muśnickiego, Krzywoustego, Wierzbięcice, 28 Czerwca 1956 roku, Mielżyńskiego, Pułaskiego, trasy od węzła Kórnicka do os. Lecha oraz al. Wielkopolskiej.

Wiceprezydent przedstawił dane liczbowe dotyczące przypadków wykolejenia się tramwajów i zaznaczył, że takich zdarzeń jest mniej, m.in. dzięki remontom zwrotnic i rozjazdów na węzłach: Głogowska/Hetmańska, ul. Traugutta, Rondo Starołęka, Rondo Śródka, AWF, Półwiejska, Wierzbięcice, Poznań Główny oraz pętlach Starołęka, Dębiec, Górczyn, Połabska. Z danych liczbowych dotyczących przypadków wykolejenia tramwajów wynika, że najczęściej dochodziło do nich z powodu nieprawidłowego działania zwrotnic (64 przypadki), a w 86 przypadkach przyczyny wykolejenia nie ustalono. Od 2014 do 2019 r. doszło do 300 przypadków wykolejenia. Najwięcej odnotowano ich na ul. Głogowskiej i Rondzie Starołęka - 12, pętli Dębiec oraz ul. Królowej Jadwigi - po 10 oraz w zajezdniach: Forteczna - 41 i Głogowska - 46.

Wiceprezydent Wiśniewski zapowiedział, że w najbliższych latach największe prace inwestycyjne wiążą się z realizacją projektów współfinansowanych z funduszy unijnych. W 2020 roku rozpoczną się prace na ul. Wierzbięcice, które w 2021 r. będą prowadzone również na ul. 28 Czerwca 1956 roku, aż do ul. Hetmańskiej. W tym roku modernizację przejdą, będące w najgorszym stanie fragmenty torowiska na ul. Dąbrowskiego. Zaplanowano też remont torowisk na ul. Pułaskiego i Przełajowej. Także w tym roku rozpocznie się przebudowa Ronda Rataje z odcinkami torowisk dochodzących do tego węzła, w tym ul. Krzywoustego. Po zakończeniu prac na Rondzie Rataje i otwarciu ruchu tramwajowego, rozpocznie się przebudowa trasy od ul. Kórnickiej do os. Lecha, co jest przewidywane na 2022 rok.

Zarząd Transportu Miejskiego przygotowuje się też do remontu trasy PST. Stan techniczny torowiska PST nie jest zły, ale, by utrzymać wysoką prędkość przejazdu, potrzebna jest wymiana torowiska. Termin tego remontu nie jest jeszcze znany.

oprac. red.

Zobacz także: