grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Paczkomaty na terenach miejskich

Radny Paweł Matuszak wystosował interpelacją w sprawie zasad ustawiania paczkomatów na terenach należących do Miasta.

Automat przechowujący przesyłki na os. Rusa w Poznaniu, źródło: "Wytyczne dla automatów przechowujących przesyłki lub innych automatów sprzedających, na gruntach miejskich", Wydział Urbanistyki i Architektury, wrzesień 2022 r. - grafika artykułu
Automat przechowujący przesyłki na os. Rusa w Poznaniu, źródło: "Wytyczne dla automatów przechowujących przesyłki lub innych automatów sprzedających, na gruntach miejskich", Wydział Urbanistyki i Architektury, wrzesień 2022 r.

Radny pyta ile paczkomatów zlokalizowanych jest na terenach (np. w pasach drogowych), jaką kwotę Miasto pobiera z tego tytułu i czy w ramach umów dostarcza energię do zasilania paczkomatów. Radnego interesuje też czy lokalizacja tych urządzeń nie stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu, gdzie zatrzymują się pojazdy dostarczające i odbierające paczki (klientów i operatora) oraz czy wynegocjowane zostały warunki dotyczące np. remontu chodników, czy ustawiania koszty na śmieci w pobliżu paczkomatów.

Z odpowiedzi Urzędu Miasta dowiadujemy się, że Zarząd Dróg Miejskich nie wydaje zezwoleń na umieszczanie automatów przechowujących przesyłki w pasie drogowym. Do Miejskiego Inżyniera Ruchu dotychczas nie wpływały wnioski o zatwierdzenie zmian stałych lub czasowych organizacji ruchu w związku z instalowaniem takich urządzeń. W przypadku pojedynczych sygnałów służb lub mieszkańców, dotyczących problemów z dojazdem, parkowaniem pojazdów operatora lub pojazdów klientów w sposób niezgodny z przepisami, niebezpieczny, bądź w inny sposób utrudniający ruch drogowy, Miejski Inżynier Ruchu we współpracy z Policją, Strażą Miejską i Zarządem Dróg Miejskich podejmuje czynności kontrolne i projektowe w celu usunięcia nieprawidłowości. W szczególności projektowane są i wdrażane miejscowe zmiany organizacji ruchu, uwzględniające porządkujące oznakowanie pionowe i poziome oraz elementy małej architektury, które mają czynić obowiązującą organizację ruchu bardziej przejrzystą.

Wydział Gospodarki Nieruchomościami 21 października 2022 r. zawarł umowę najmu na grunt miejski o oznaczeniach geodezyjnych: Obręb Wilda, ark. 7 dz. 15cz na cel: parking (miejsce postojowe) oraz usługi inne (automat przechowujący przesyłki). Z tytułu zawartej umowy pobierany jest czynsz najmu w wysokości 848,70 zł/kwartał brutto, co rocznie daje kwotę 3394,80 zł brutto. Najemca zobowiązany jest do ponoszenia wszelkich opłat wynikających z dostarczanej energii elektrycznej, gazu, wody, odprowadzania ścieków i wód opadowych i do zawierana we własnym zakresie umów z gestorami sieci. Przy automacie zostało wyznaczone miejsce postojowe w celu umożliwienia zatrzymywania się osób obsługujących automat i korzystających z niego.

Wydział Gospodarki Nieruchomościami prowadzi również postępowanie mające na celu zawarcie umowy o korzystanie z gruntu o oznaczeniach geodezyjnych: obręb Jeżyce ark. 10, dz. 57, 58/1, 60/1 oraz 61/1, na którym ma zostać posadowiony automat przechowujący przesyłki. W ramach umieszczenia paczkomatu biorący do korzystania zobowiązany jest do zagospodarowania terenu zieleni wokół automatu: postawienia dwóch ławek oraz dwóch betonowych koszy na śmieci zgodnie z katalogiem Mebli Miejskich. Biorący do korzystania zobowiązany będzie do samodzielnego podłączenia obiektu do sieci infrastruktury.

Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych posiada 81 zawartych umów najmu gruntu pod automaty paczkowe, z czego przedmiotem 57 umów są grunty komunalne, a 24 umowy obejmujące grunty znajdujące się w użytkowaniu wieczystym Spółki. Stawki czynszu za najem gruntu pod automat przechowujący przesyłki różnią się w zależności od wymiarów urządzenia oraz wynegocjowanych stawek z operatorem. Łącznie, na dzień 28 lutego 2023 roku, tj. przed waloryzacją stawek czynszu w oparciu o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych za 2022 rok ogółem opublikowany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, który wyniósł 14,4%, ZKZL generuje przychody w wysokości 47.331,32 zł netto miesięcznie. Zawarte umowy najmu określają trzy możliwości dostarczania energii elektrycznej na potrzeby automatów paczkowych. Pierwszą jest ryczałt, oszacowany na podstawie prognozy zużycia i bieżącej uśrednionej stawki za 1 kWh, jaką ponosi spółka w zawartych umowach na dostawę energii elektrycznej; ryczałt jest aktualizowany raz w roku. Drugim rozwiązaniem jest zawarcie w imieniu operatora indywidualnej umowy na dostarczania energii elektrycznej z gestorem sieci i refakturowanie operatora paczkowego w wysokości równej kwocie wskazanej na fakturze otrzymanej od dostawy mediów, wystawionej w oparciu o odczyt licznika. W przypadku braku możliwości zastosowania wskazanych wyżej rozwiązań - operator zobowiązany jest do zabezpieczenia energii elektrycznej we własnym zakresie. Niektóre automaty nie wymagają zasilania energią elektryczną.

Operatorzy automatów przechowujących przesyłki nie są zobowiązani do naprawy chodników ani montażu koszy na śmieci, natomiast niektóre automaty wyposażane są we wrzutnie na kartony. Każdy operator zobligowany jest do wykonania utwardzenia pod automatem lub w jego najbliższej okolicy, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Ponadto, w umowach najmu ujęto obowiązek parkowania pojazdów kierowców dostarczających przesyłki w miejscach do tego wyznaczonych, a jeżeli na danej nieruchomości nie ma miejsc postojowych, wówczas kurierzy zobowiązani są do parkowania zgodnie z przepisami ruchu drogowego w miejscach ogólnodostępnych.

Lokalizacje pod automaty przechowujące przesyłki, które mają zostać umieszczone na gruntach znajdujących się w zasobie ZKZL, podlegają analizie pod względem formalno-prawnym, uzbrojenia terenu, zapewnienia bezpieczeństwa ruchu pieszego zgodnie z wytycznymi Straży Miejskiej oraz konieczności pozyskania dodatkowych zgód, w oparciu o wypracowane w spółce standardy lokowania automatów paczkowych. Jednym z podstawowych założeń standardów jest zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańców poprzez zachowanie swobodnej komunikacji pieszej. Ponadto, standardy mają zapewnić utrzymanie ładu przestrzennego poprzez dostosowanie kolorystyki, parametrów powierzchniowych oraz głośności urządzeń. Jednocześnie, Spółka stosuje przy wyborze lokalizacji opublikowane w grudniu 2022 r. przez Wydział Urbanistyki i Architektury "Wytyczne dla automatów przechowujących przesyłki lub innych automatów sprzedających, na gruntach miejskich". Wytyczne zostały opracowane w celu zachowania wysokiej jakości przestrzeni, ze względu na gwałtowny wzrost liczby automatów przechowujących przesyłki na terenie Poznania.

Najważniejsze kwestie uwzględnione we wspomnianym wyżej dokumencie to: zapewnienie miejsca postojowego przy paczkomacie; niezakłócona komunikacja piesza; zalecenie rezygnacji z paczkomatów wolno stojących; odpowiednie parametry (wysokość do 3 m); stonowane barwy; oświetlenie o charakterze funkcjonalnym; reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową; wpasowanie w istniejące zagospodarowanie terenu; zakaz lokalizowania na terenach zieleni; brak barier architektonicznych (dostęp dla osób z niepełnosprawnościami).

oprac. red.

Załączniki