grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Jak poprowadzić linię nr 15

Radny Tomasz Stachowiak wystosował interpelację w związku z proponowaną przez Zarząd Transportu Miejskiego zmianą przebiegu linii tramwajowej nr 15 w projekcie nowego układu linii tramwajowych. Miasto udziela szczegółowych wyjaśnień i argumentów za nowym rozwiązaniem.

Dwa mijające się tramwaje na torowisku proprowadzonym w wykopie porośniętym trawą - grafika artykułu
Fot. ZTM Poznań

W koncepcji przedstawionej przez ZTM zaplanowana została zmiana trasy linii 15 poprzez skierowanie jej z os. Sobieskiego na pętlę Unii Lubelskiej zamiast dotychczasowej trasy na Junikowo. Radny Tomasz Stachowiak wskazuje, że bezpośrednie połączenie tramwajowe linią numer 15 Piątkowa oraz Winograd z Grunwaldem jest jedynym bezpośrednim połączeniem, potrzebnym tysiącom mieszkańców tych dzielnic. Z perspektywy dzielnic północnych obecna trasa jest wygodnym połączeniem z cmentarzem Junikowskim oraz szpitalem przy ul. Przybyszewskiego, a także jedynym bezpośrednim tramwajem na Stadion Miejski. Natomiast z perspektywy Grunwaldu linia 15 umożliwia bezpośrednie dotarcie na Kampus Morasko oraz do piątkowskich centrów handlowych. Ponadto, zdaniem radnego linia ta jest bardzo ważna dla osób dojeżdżających z okolic Poznania (Skórzewo, Zakrzewo, Dąbrówka, Dopiewo) kierujących się w północne rejony miasta, którzy przesiadają się wcześniej z autobusu. Tomasz Stachowiak wnosi o wycofanie się z pomysłu zmiany przebiegu linii tramwajowej nr 15.

W odpowiedzi Miasto Poznań informuje, że dla Zarządu Transportu Miejskiego punktem wyjścia przy tworzeniu nowego układu linii tramwajowych było kilka istotnych uwarunkowań. Jedną z takich przesłanek są kończące się remonty. Linie tramwajowe będą mogły funkcjonować w pełnym zakresie na całej sieci komunikacyjnej. W centrum miasta pojawi się wkrótce nowy układ torowisk, dający nowe możliwości prowadzenia tras, do którego należy odpowiednio przyporządkować potoki pasażerskie. ZTM opracował wewnętrznie spójny układ, w ramach którego poszczególne elementy są wzajemnie powiązane do tego stopnia, że ewentualna rezygnacja z pojedynczej zmiany generuje konieczność wycofania się niemalże ze wszystkich optymalizacyjnych zmian w całości. Podczas konstruowania układu komunikacyjnego należy uwzględnić rozmaite uwarunkowania natury organizacyjnej, prawnej, technicznej, nawet kadrowej - ale przede wszystkim finansowej. ZTM był zmuszony odrzucić wszystkie rozwiązania powodujące globalny wzrost wydatkowanych środków, jak również takie, w których podaż znacząco przekraczałaby istniejący lub przewidywany popyt.

Propozycja zmiany trasy linii nr 15, powiązana bezpośrednio ze zmianami tras linii nr 3, 5, 13 oraz pozostawieniem obecnej częstotliwości kursowania linii nr 16, również wynika z kilku przesłanek. Taką jest chociażby spadek liczby pasażerów na trasie PST: Po uruchomieniu trasy tramwajowej na Naramowice ogólna liczba pasażerów korzystających z możliwości dotarcia do centrum tramwajem z rejonu Piątkowa, Winograd i Naramowic wzrosła o ok. 10%. Część osób podróżujących obecnie liniami nr 3 i 10 wcześniej docierała autobusami do trasy PST. Odnotowano równocześnie spadek liczby pasażerów podróżujących PeSTką o ok. 15%. Spadek liczby pasażerów nie oznacza jednak zmniejszenia liczby osób korzystających z bezpośredniego połączenia z PST przez centrum aż do ul. Kórnickiej i dalej w kierunku Polanki. Konieczność wzmocnienia tej linii przy jednoczesnym braku potrzeby zwiększania liczby kursów pomiędzy mostem Teatralnym a os. Sobieskiego oznacza, że musi zostać zmieniona trasa jednej z pozostałych linii poruszających się trasą PST: 12, 14 lub 15. Dane dotyczące liczby osób wysiadających w rejonie mostu Teatralnego oraz ronda Kaponiera z tramwajów docierających tam z kierunku PST wskazują jednoznacznie, że najwięcej pasażerów, bo aż blisko 50% wysiada właśnie z linii nr 15, podczas gdy z linii nr 12 i 14 przesiada się na tych przystankach odpowiednio ok. 25-30%.

Linia nr 15 w celu wzmocnienia linii nr 16 została skierowana do os. Lecha i dalej, zamiast linii nr 5, na Unii Lubelskiej. Linia nr 5 poprowadzona została od Kórnickiej na Zawady, tworząc nowe połączenie dla części centrum z rondem Śródka i rekompensując brak linii nr 7 na Zawadach. Podróżując z PST liniami nr 15 i 16, będzie można wysiąść na rondzie Kaponiera i wygodnie przesiąść się na jadące naprzemiennie tramwaje linii nr 3 lub 13 (analogicznie w przeciwnym kierunku).

Dla zapewnienia odpowiedniej obsługi komunikacyjnej cmentarza komunalnego oraz Stadionu Miejskiego (podczas imprez sportowych, koncertów itp.) uruchamiana będzie doraźnie specjalna linia tramwajowa nr 45 w relacji os. Sobieskiego - Junikowo lub nr 55 w relacji os. Sobieskiego - Budziszyńska.

oprac. red.