Radny porusza istniejący od lat problem podrzucania śmieci na terenach zielonych w Naramowicach. Ich "symbolem" staje się niemal regularne zaśmiecanie okolicy Młyńskiego Stawu, terenów nadwarciańskich od strony ul. Karpiej czy terenów naramowickich fortów. Pomimo wysiłków mieszkańców (akcje organizowane przez Radę Osiedla Naramowice w ramach sprzątania świata) a także społecznych opiekunów, jak to jest w przypadku fortów, śmieci ciągle się pojawiają. Zdaniem Pawła Sowy - nie są to odpady pozostawione przez pojedynczych mieszkańców, a bardziej regularne akcje pozbywania się śmieci na większą skalę.
W celu walki z takim procederem Osiedle Naramowice przekazało środki na fotopułapki. Tymczasem jak wynika z pisma (znak sprawy: SMM.X/0718-27/23, 231214-306) Straż Miejska poinformowała, iż "urządzeń takich nie lokalizowano na obszarze funkcjonowania RO Naramowice". W związku z taką sytuacją radny domaga się odpowiedzi - dlaczego nie zlokalizowano fotopułapek na obszarze Osiedla Naramowice, pomimo przekazania na nie środków finansowych, a także licznych zgłoszeń Osiedla Naramowice kierowanych do Straży Miejskiej i Wydziału Gospodarki Komunalnej o występowaniu nielegalnych składowisk śmieci. Pawła Sowę interesuje również ile osiedli w Poznaniu przekazało środki finansowe na podobne urządzenia oraz czy na ich terenie miała miejsce ich lokalizacja w latach 2020-2023 oraz w jaki sposób Urząd Miasta chce walczyć z problemem nielegalnych wysypisk śmieci - szczególnie na terenach zielonych, jak np. na łąkach nadwarciańskich czy w okolicy Młyńskiego Stawu.
W odpowiedzi Urząd Miasta informuje, że fotopułapki, które są w dyspozycji Straży Miejskiej, są montowane na terenie całego miasta w celu ujawniania sprawców dzikich wysypisk i nielegalnego pozbywania się odpadów. Takie działania są pomocniczymi wobec innych czynności. Nie w każdym miejscu można zamontować takie urządzenie, które musi być trudne do wykrycia i uszkodzenia. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że lokalizowanie tego rodzaju urządzeń "w każdym miejscu" nie daje gwarancji jego efektywnego działania. Nie bez znaczenia jest również zgoda właściciela terenu na ich zamontowanie. Obszar Naramowic jest jednym z tych, które są kontrolowane poprzez fotopułapki w mniejszym zakresie ze względu na uwarunkowania techniczne i urbanistyczne. W tej części miasta planowane kontrole odbywają się na zasadzie realizowanych zadań patroli strażników miejskich, najczęściej z Referatu Północ i Ekopatrolu.
Zgłoszenia od mieszkańców dotyczące nielegalnych wysypisk na terenie Osiedla Naramowice realizowane były przez strażników z referatu Północ. Straż Miejska w piśmie z dnia 14.12.2023 r. (w odpowiedzi na pismo Przewodniczącego Zarządu Osiedla Naramowice w tej sprawie) zaproponowała spotkanie, by omówić możliwe działania w sprawie porzucania odpadów w rejonie Stawu Młyńskiego i terenów nadwarciańskich (spotkanie w tej sprawie zaplanowano na dzień 24.01.2024 r.). Urząd przypomina również, że Rada Osiedla Naramowice w uchwale z dnia 15.11.2022 r. zgodziła się na zmianę przeznaczenia środków finansowych z zakupu fotopułapek na zakup sprzętu dla Referatu Ekopatrol, co usprawniło realizację zadań przez ten referat.
W latach 2020-2021 zakup fotopułapek dofinansowały samorządy pomocnicze: Strzeszyn, Ławica, Naramowice, Wola, Krzyżowniki-Smochowice, Kwiatowe i Górczyn. Straż Miejska zakupiła wówczas 19 urządzeń. Z kolei w latach 2022-2023 samorządy pomocnicze: Ławica, Naramowice oraz Fabianowo-Kotowo początkowo zaplanowały przekazanie środków na zakup kolejnych urządzeń. Biorąc jednak pod uwagę możliwości ich wykorzystania oraz liczbę zakupionych fotopułapek w poprzednich latach, Straż uznała ich liczbę za wystarczającą. W związku z tym zrezygnowano z nich na rzecz zakupu sprzętu dla referatów Straży działających na tych osiedlach. Informuję, że w ostatnich 2 latach strażnicy miejscy kilkanaście razy stawiali fotopułapki, w tym kilka na terenie osiedli: Ławica, Wola, Krzyżowniki-Smochowice i Fabianowo-Kotowo.
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, to właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie porządku na swoim terenie. Przy wielu interwencjach dotyczących dzikich wysypisk uczestniczy Straż Miejska, która zobowiązuje właściciela do uporządkowania terenu lub ujawnia innego posiadacza odpadów, którego zobowiązuje do ich usunięcia. Zdarzają się także sytuacje, w których odpady zostały podrzucone przez nieznanych sprawców, a kosztów ich usunięcia nie chce lub nie może ponieść właściciel terenu. Wówczas działania administracyjne - w oparciu o ustawę o odpadach - podejmuje Wydział Klimatu i Środowiska UMP.
Urząd Miasta przypomina ponadto, że każdy mieszkaniec Poznania ma obowiązek selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w ramach tzw. "opłaty śmieciowej" oraz możliwość oddania odpadów do jednego z trzech PSZOK-ów (ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 284, ul. Wrzesińska 12 oraz ul. Meteorytowa 1) lub do tzw. Gratowozu. Dodatkowo możliwy jest odbiór tzw. wystawki - w zależności od charakteru zabudowy - jeden raz w miesiącu (zabudowa wielorodzinna) lub dwa razy w roku (zabudowa jednorodzinna). Wydział Gospodarki Komunalnej UMP oraz Straż Miejska prowadzą akcje edukacyjne odnośnie właściwego sposobu pozbywania się odpadów, również tych problemowych. Wydział od lat koordynuje dwie duże akcje proekologiczne - Wiosenne Porządki oraz Sprzątanie Świata, a także w ciągu całego roku wspiera oddolne inicjatywy mieszkańców organizowane w Poznaniu, każdorazowo zapewniając odbiór zebranych odpadów.
W 2023 r. w aplikacji Smart City Poznań, w ramach zgłoszeń z kategorii "Czystość", zarejestrowano 36 zgłoszeń dotyczących zalegających odpadów na terenach nadwarciańskich łąk w obrębie Naramowic. Każdorazowo, po ustaleniu właściciela terenu, zgłoszenia są przesyłane do jego zarządcy lub do Straży Miejskiej. Wobec części zgłoszeń nadal prowadzone są działania. Działania Straży Miejskiej w latach 2020-2023 doprowadziły do wykrycia i likwidacji wielu miejsc nielegalnego pozbywania się odpadów (w 2020 r. - 801 miejsc, w 2021 r. - 998 miejsc, w 2022 r. - 1087 miejsc, w 2023 r. - 801 miejsc).
Lokalizacje wskazane w interpelacji przez radnego Pawła Sowę w większości znajdują się w zasobie Skarbu Państwa, a ich zarządcą jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa - Oddział Terenowy w Poznaniu. Jak wynika z przekazanych przez KOWR wyjaśnień, ograniczenia organizacyjne (przeprowadzanie długotrwałej procedury przetargowej na wykonanie działań porządkowych) oraz finansowe (ograniczone środki na oczyszczanie zarządzanych terenów) istotnie wpływają na prace porządkowe na przedmiotowych terenach.
Wydział Gospodarki Komunalnej i Straż Miejska podtrzymują swoją gotowość do spotkania z przedstawicielami Osiedla Naramowice w celu omówienia kwestii nielegalnych wysypisk w szerokim zakresie.
oprac. red.