Zdaniem radnej trudna sytuacja budżetowa, spowodowana m.in. pandemią koronawirusa, wymaga szukania oszczędności. Ruch samochodów na ulicach jest mniejszy, dlatego radna zwróciła się o rozważenie możliwości wyłączania w nocy sygnalizatorów świetlnych działających przez całą dobę. Zauważyła, że na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z ul. Św. Michała świeci się stale około 30 żarówek. Podobna sytuacja, zdaniem radnej, występuje na kolejnych skrzyżowaniach na ul. Warszawskiej. Zdaniem radnej wyłączenie sygnalizacji świetlnej pozwoli na oszczędności i przy okazji pozwoli zadbać o środowisko.
Jak wyjaśnił Mariusz Wiśniewski, Zastępca Prezydenta Miasta Poznania, tylko 16 proc. sygnalizacji świetlnych w Poznaniu działa całą dobę. Z około 300 sygnalizacji na noc wyłączanych jest 250. Tylko na głównych ciągach komunikacyjnych, wielopasmowych skrzyżowaniach z przejściami dla pieszych, skrzyżowaniach z torowiskami tramwajowymi oraz jezdniach o podwyższonej prędkości dopuszczalnej (70 km/godz.) sygnalizacje działają całą dobę. Wśród nich są także skrzyżowania na ul. Warszawskiej i w rejonie ronda Śródka.
Pozostawienie tych sygnalizacji włączonych przez całą dobę jest podyktowane przede wszystkim względami bezpieczeństwa, popartymi opinią Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu. Wybierając sygnalizacje, które pozostaną włączone, kierowano się także analizami monitoringu, statystykami wypadkowości i zgłoszeniami od kierowców i pieszych. Policja za szczególnie ważne uznała całodobowe działanie sygnalizacji na głównych ciągach komunikacyjnych Miasta Poznania, ulicach: Warszawskiej, Głogowskiej, Bukowskiej, Krzywoustego. Sygnalizacje mają ułatwiać pieszym przejście przez kilka pasów ruchu, a także utrudnić nielegalne wyścigi samochodowe.
Wiceprezydent wyjaśnił też, że przełączenie sygnalizacji w tryb żółty nie przyniosłoby spodziewanych oszczędności energii elektrycznej, a jednocześnie wymagałoby dodatkowych prac na skrzyżowaniach, związanych ze zmianą programów sterowania światłami. W związku z czym masowe wyłączanie sygnalizacji należy uznać za niezasadne i niebezpieczne, ale nie jest wykluczona dalsza analiza nocnego wyłączania lub włączania sygnalizacji na poszczególnych skrzyżowaniach.
oprac. szym
Zobacz więcej: