Zarząd Dróg Miejskich chce rozwiązać problem hulajnóg elektrycznych porzucanych w różnych punktach miasta po jeździe. Często są one zostawiane pośrodku chodnika, przy przejściu dla pieszych lub przy schodach, gdzie tarasują przejście. Utrudnia to poruszanie się po mieście nie tylko osobom sprawnym: pieszym i rowerzystom, ale także osobom z niepełnosprawnościami: niewidomym, niedowidzącym, albo chodzącym przy pomocy balkonika lub laski.
Poznańscy drogowcy uzupełniają swoimi rozwiązaniami te, które podjęto na szczeblu rządowym. Niedawno udało się bowiem uregulować kwestie użytkowania tzw. środków transportu osobistego, tj. hulajnóg elektrycznych, kół elektrycznych, deskorolek, skuterów itp. ZDM chce, by w Poznaniu powstały punkty mikromobilności, w których operatorzy hulajnóg i rowerów elektrycznych zostawialiby swoje pojazdy do wypożyczenia, a użytkownicy zostawialiby po jeździe pojazdy właśnie w takich miejscach.
W fazie wstępnej takie rozwiązanie w Poznaniu ma objąć tylko teren śródmieścia. Punkty elektormobilności, oznakowane jako punkty "Hop and go" będą wyznaczone przede wszystkim tam, gdzie dotąd były stacje wypożyczania rowerów miejskich (PRM). Jak wiadomo Poznań wycofał się niedawno z systemu rowerów miejskich ze względu na znaczny spadek liczby wypożyczeń.
ZDM przeprowadził inwentaryzację dotychczasowych stacji PRM i przeanalizował możliwość przekształcenia ich w punkty "Hop and go". Opracowano projekt oznakowania stref znakami pionowymi i poziomymi. Teraz nastąpi etap wdrażania projektu. W kwietniu mają być gotowe dokumenty przetargowe, a w maju ogłoszony przetarg na wyznaczenie, oznakowanie i wyposażenie punktów "Hop and go". Na początek będzie ich 170. Pojawi się w nich 500 stojaków do rowerów czy hulajnóg i oznakowane.
Uruchomienie sieci punktów elektromobilności ma nastąpić w sierpniu lub we wrześniu. Po 30 dniowym okresie przejściowym nowe zasady mają wejść w życie. Od tego czasu będzie obowiązek zostawiania wypożyczonych hulajnóg i rowerów elektrycznych tylko w tych strefach. Jeżeli użytkownik nie zostawi pojazdu tam, gdzie trzeba, opłata za wypożyczenie będzie mu nadal naliczana.
To rozwiązanie jest wprowadzane przez miasto wspólnie z operatorami trzech systemów hulajnóg; Lime, Dott i Bolt. Miasto podpisało z operatorami porozumienie o współpracy, w którym zobowiązali się do wdrażania różnych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo. Jednym z nich będzie wprowadzenie zmiany w oprogramowaniu tak, żeby użytkownik po wypożyczeniu nie mógł zostawić hulajnogi "byle gdzie", a musiał ją zostawić w punkcie "hop and go".
Na czwartkowym posiedzeniu radni zapoznali się także z problemem całodobowej sprzedaży alkoholu na terenie Osiedla Św. Łazarz w rejonie ul. Kanałowej/Małeckiego.
oprac. szym