Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Jak najlepiej skontaktować się z Punktem Interwencji ? Czy trzeba się umawiać ?

Kadra Punktu Interwencji Kryzysowej dyżuruje całodobowo pod telefonem interwencyjnym. Najdogodniejszą formą pierwszego kontaktu jest właśnie rozmowa telefoniczna.

Jeśli jednak nie masz takiej możliwości, potrzebujesz pomocy na "tu i teraz", możesz przyjść bez wcześniejszego umówienia się.

Nasz telefon interwencyjny ma również funkcję "cichej lini" - w sytuacji zagrożenia i braku możliwości rozmowy - napisz SMS na numer 509 111 508

Regularnie odbieramy też maila, adres to: pik@m.poznan.pl

Więcej w zakładce PUNKT INTERWENCJI KRYZYSOWEJ

Kto może otrzymać wsparcie w Punkcie Interwencji Kryzysowej ?

Interwentki i interwenci PIK udzielają wsparcia psychologicznego i prawnego mieszkankom i mieszkańcom Poznania w nagłych kryzysach życiowych. Nie trzeba spełniać innych kryteriów. Niezależnie od statusu materialnego pomoc jest bezpłatna, ma charakter interwencyjny, krótkoterminowy.

W wypadku nagłych zdarzeń psychologowie mogą wyjeżdżać na interwencje do klientów. Wyjazdy takie realizowane są na zgłoszenie służb ratunkowych. W pozostałych sytuacjach zachęcamy do umówienia wizyty stacjonarnej w Punkcie.

Więcej w zakładce PUNKT INTERWENCI KRYZYSOWEJ

Czy Punkt Interwencji Kryzysowej udziela wsparcia osobom z doświadczeniem uchodźczym z Ukrainy?

Tak, w naszym zespole pracuje psycholożka pochodząca z Ukrainy, biegle mówiąca po ukraińsku i rosyjsku.

Więcej w zakładce POMOC dla UKRAINY

Jak długo mogę korzystać z pomocy psychologicznej w PIK? Czy mogę korzystać z psychoterapii lub konsultacji z lekarzem psychiatrą?

PIK oferuje interwencyjną pomoc psychologiczną. Oznacza to, że pomoc jest krótkoterminowa (do 12 spotkań). Interwenci również udzielają informacji o Poradniach Zdrowia Psychicznego i innych ośrodkach w Poznaniu, gdzie można uzyskać długoterminową pomoc psychologiczną, również psychoterapeutyczną. W PIK nie prowadzimy psychoterapii ani konsultacji psychiatrycznych. Nie wystawiamy też skierowań do specjalistów na NFZ.

Więcej w zakładce PUNKT INTERWENCI KRYZYSOWEJ

W jakim zakresie udzielana jest pomoc prawna w PIK?

W Punkcie Interwencji oferujemy konsultacje prawne. Konsultacje te mogą dotyczyć zakresu prawa karnego oraz cywilnego (egzekucyjnego, spadkowego, rodzinnego, najmu lokali), istnieje też możliwość uzyskania wzorów pism z ich omówieniem. Nasi pracownicy nie reprezentują jednak naszych Klientów np. w Sądach.

Więcej w zakładce PUNKT INTERWENCI KRYZYSOWEJ

Kto może otrzymać czasowe schronienie w Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia i Interwencji Kryzysowej ?

Specjalistyczny Ośrodek oferuje czasowe schronienie mieszkankom i mieszkańcom Poznania, którzy nagle utracili bezpieczne miejsce zamieszkania. Warunkiem jest zamieszkiwanie naszego miasta, nie jest konieczne zameldowanie. Natomiast Poznań powinien być centrum życiowym danej osoby w kryzysie by kwalifikować się do pobytu w ośrodku. 

Dodatkowo część miejsc przeznaczonych jest dla osób doświadczających przemocy domowej z całej Polski (w związku z dotacją celową z budżetu państwa).

SOWIK dysponuje 30 miejscami, w tym 12 dedykowanych jest osobom doświadczającym przemocy. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszenia, do wyczerpania miejsc.

Więcej w zakładce: BEZPIECZNE SCHRONIENIE

Kto może zostać mieszkańcem Hostelu "Drugi Dom"?

Hostel "Drugi Dom" przeznaczony jest dla osób uzależnionych, które po odbytym leczeniu w placówce zamkniętej lub poradni leczenia uzależnień, chcą wytrwać w abstynencji przy wsparciu specjalistów hostelu i w ramach określonych zasad funkcjonujących w placówce.

W hostelu przebywają osoby dorosłe. Jeśli posiadają dzieci i jednocześnie pełnią nad nimi codzienną opiekę (posiadają władzę rodzicielską) w naszej placówce mogą zamieszkać wspólnie. 

Hostel dysponuje 15 miejscami. Przyjmujemy według kolejności zgłoszeń, do wyczerpania miejsc.

Więcej w zakładce PROJEKT NA TRZEŹWO

Czy Miejskie Centrum Interwencji Kryzysowej udziela wsparcia finansowego ?

Miejskie Centrum w ramach Specjalistycznego Ośrodka udziela wsparcia rzeczowego (interwencyjne jedzenie, ubranie, środki czystości), czasowego schronienia z dostępem do kuchni i łazienki.

W Hostelu "Drugi Dom" zapewniany nieodpłatnie schronienie z dostępem do kuchni i łazienki.

Nie udzielamy wsparcia finansowego. W Punkcie Interwencji Kryzysowej interwenci wskażą Ci do jakiej filii ośrodka MOPR powinienieś się udać, jeśli masz trudności finansowe.

Jeśli otrzymujesz czasowe schronienie w Specjalistycznym Ośrodku, nasza kadra  pozostaje w stałym kontakcie z Miejskim Ośrodkim Pomocy Rodzinie/ośrodkami pomocy społecznej - za zgodą mieszkańca/mieszkanki przeprowadzamy wywiad środowiskowy i wraz z niezbędną dokumentacją przekazujemy go do MOPR/OPS w celu przyznania świadczeń pomocy społecznej.

Podobnie kadra Hostelu "Drugi Dom" pomoże w kontakcie z MOPR.

Ile kosztuje pomoc w Miejskim Centrum?

Cała działaność Miejskiego Centrum Interwencji Kryzysowej (Punkt Interwencji Kryzysowej, Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia i Interwencji Kryzysowej, Hostel "Drugi Dom") jest bezpłatna i całodobowa.

Finansowani jesteśmy z budżetu Miasta Poznania. Otrzymujemy również dotację celową z budżetu państwa na pomoc osobom doświadczającym przemocy. W 2023 r. otrzymaliśmy także dofinansowanie z UNICEF na pomoc psychologiczną dla osób z Ukrainy, szczególnie dla dzieci, przebywających w Poznaniu. 

Dlaczego osoby w kryzysie bezdomności nie kwalifikują się do pobytu w Specjalistycznym Ośrodku?

W Poznaniu osoby w kryzysie bezdmoności kierowane są do innych ośrodków prowadzonych zarówno przez miasto, jak i na zlecenie miasta przez organizacje pozarządowe. 

Wykaz ich dostępny jest na stronie MOPR ZOBACZ TUTAJ

W naszych ośrodkach pomagamy osobom w nagłym, niespodziewanym kryzysie, który spowodował chwilową utratę miejsca zamieszkania. Bezdomność natomiast jest kryzysem długotrwałym. 

Jak długo można korzystać z interwencyjnego schronienia w Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia i Interwencji Kryzysowej?

Początkowo kadra Punktu Interwencji Kryzysowej kieruje do Specjalistycznego Ośrodka na kilka dni w celu przeprowadzenia diagnozy sytuacji danej klientki/klienta.

Jeśli potrzeba udzielania interwencyjnego schronienia potwierdzi się, przygotowywany jest kontrakt wraz z planem pomocy i terminem realizacji poszczególnych działań wspierających w przywróceniu równowagi życiowej.

Od gotowości klientki/klienta do współpracy, zaangażowania i stopnia realizacji poszczególnych ustalonych wspólnie zadań zależą dalsze przedłużenia pobytu w ośrodku.

Zgodnie z przepisami prawa pobyt w ośrodku może trwać do 3 miesięcy. Jest to możliwe, jeśli mieszkanka/mieszkanie aktywnie współpracuje i przestrzega regulaminu pobytu.

Więcej o ofercie SOWIK w zakładce INTERWENCYNE SCHRONIENIE

sieci społecznościowe