Nie będzie dodatkowych przystanków

Radny Tomasz Wierzbicki skierował interpelację w sprawie: uruchomienia dodatkowego przystanku tramwajowego na węźle Głogowska/Hetmańska.

skrzyżowanie ulic i torowisk tramwajowych, widoczne samochody budynki przy skrzyżowaniu - grafika artykułu
Fot. ZTM Poznań (zdjęcie przykładowe)

Radny przedstawiając temat przypomina, że w obrębie skrzyżowania ulic Głogowska/Hetmańska są zlokalizowane przystanki tramwajowe, z czego czynne są tylko te na wlocie północnym (ul. Głogowska) oraz wschodnim (ul. Hetmańska). Dodatkowo, na wlocie po stronie zachodniej (ul. Hetmańska), są przystanki tramwajowe, na których nie zatrzymują się tramwaje linii 1 i 7 (korzystają z nich tylko sporadycznie tramwaje zjeżdżające do zajezdni Głogowska). Mieszkańcy zwracali się do radnego z prośbą, że przydałoby się uruchomienie również tych przystanków tramwajowych. Pozwoliłoby to między innymi na: skrócenie przesiadek na autobusy linii 179 (których przystanki znajdują się na wysokości omawianych nieczynnych przystanków tramwajowych), skrócenie czasu dojścia dla mieszkańców z rejonu ul. Kasprzaka oraz zmniejszenie zatłoczenia na obecnych przystankach w ul. Hetmańskiej (po wschodniej stronie). W związku z tym Tomasz Wierzbicki postuluje przeanalizowanie uruchomienia na stałe przystanków na skrzyżowaniu Głogowska/Hetmańska po zachodniej stronie skrzyżowania.

Jednak w opinii Zarządu Transportu Miejskiego przedstawiona propozycja spowodowałoby wydłużenie czasu przejazdu na liniach nr 1 i 7 o około 2 minuty, a także zmniejszenie priorytetu dla komunikacji w ciągu ul. Głogowskiej, w tym dla linii tramwajowych nr 5, 14 i 17. Uruchomienie dodatkowych przystanków wymagałoby przeprogramowania sygnalizacji świetlnej, co z kolei przełożyłoby się na zmniejszenie przepustowości całego skrzyżowania. Ponadto w godzinach wyjazdów i zjazdów do zajezdni mogłoby to powodować zatory tramwajowe. ZTM ocenia, że ewentualna poprawa dostępności przystanków obsługiwanych przez linie 1 i 7 dla relatywnie niewielkiej grupy mieszkańców rejonu ulicy Kasprzaka nie może zostać zrealizowana takim kosztem. W odniesieniu do linii autobusowej nr 179, charakteryzującej się stosunkowo niewielką liczbą pasażerów, wprowadzenie dodatkowych przystanków tramwajowych nie poprawiłoby kwestii przesiadek w obrębie całego węzła. Przystanki po wschodniej stronie nadal byłyby bardziej atrakcyjne z uwagi na lepsze piesze skomunikowanie z przystankami na ul. Głogowskiej oraz obsługiwanie ich dodatkowo przez linię nr 11. W celu poprawy komunikacji pieszej w obrębie skrzyżowania w 2019 roku wyznaczono przejścia dla pieszych przez ulicę Głogowską w południowej części skrzyżowania.

oprac. red.